Under pandemin har vi fått ett ändrat beteende när det gäller att besöka butiker. Det innefattar även inköp av livsmedel då många har börjat handla sina dagligvaror på internet.
De flesta beställer sina varor på internet som sedan plockas ihop av butikspersonal. Sedan hämtar de själv kassarna vid butiken. Men även hemleveranser har ökat kraftigt. Det visar Svensk Dagligvaruhandels dagligvaruindex för januari.
– Det är fortsatt högt tryck i e-handeln med en tillväxttakt i nivå med den vi sett under de senaste månaderna, säger Karin Brynell vd på Svensk Dagligvaruhandel, i ett uttalande.
– Sett till försäljningskanaler uppmättes den högsta e-handelsandelen nu i januari. Under månaden stod e-handeln för över 70 procent av tillväxten i dagligvaruhandeln,
För de fysiska butikerna är försäljningsökningen inte lika hög.
– I den fysiska handeln är utvecklingen fortsatt ojämn. Butiker i citylägen och gränshandelsområden har det fortsatt tufft på grund av rådande pandemirestriktioner.
– Fortsatt hemarbete och mer planering minskar antalet spontana inköp som tidigare skett på väg hem från arbetet, säger Karin Brynell.
Hjälp oss att driva tidningen vidare! En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Här ser du hur du kan stödja oss.