Postorderhandeln har drygt 100 år på nacken men aldrig har antalet paket varit i närheten av dagens mängder. Den pågående pandemin, lättillgängliga e-butiker och smidiga betallösningar har gjort att ”postorderhandeln” fullkomligt exploderat.
Nuförtiden har fler och fler börjat handla över nätet och dessutom för mycket större belopp per person. Det visar Postnords rapport E-barometern för december. Näthandeln ökade med 50 procent i december 2020 jämfört med året innan.
Dagligvaror ökade mest
Det som handlas mest är kläder och skor (47 procent av e-handelskonsumenterna) följt av skönhet och hälsa (43 procent). Men det som ökat i särklass mest är dagligvaror som har fördubblats, från 12 till 24 procent, jämfört med 2019. Därefter följer barnprodukter och leksaker.
– Dagligvarorna har under hela året varit en av de varukategorier som växt kraftigast på nätet. I december kunde vi se att oron för virussmitta nådde sin topp, vilket innebar att folk stannade hemma och undvek mataffärer såväl som andra affärer, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på Postnord, i ett uttalande.
Över hälften av julklapparna köptes på nätet
I november handlade 85 procent av svenskarna på nätet vilket är rekordhöga siffror som även bestod i december.
Enligt Postnord köptes sex av tio julklappar via näthandel i fjol. Dessutom hade en fjärdedel av julklappsköparna god framförhållning och köpte alla sina klappar på nätet.
Hjälp oss att driva tidningen vidare! En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Här ser du hur du kan stödja oss.