loading
Postnord hade fullt upp med att leverera paket under december då handeln på internet den månaden ökade med 50 procent jämfört med samma period 2019. Det visar bolagets rapport E-barometern. Foto: Sofia Drevemo
Postnord hade fullt upp med att leverera paket under december då handeln på internet den månaden ökade med 50 procent jämfört med samma period 2019. Det visar bolagets rapport E-barometern. Foto: Sofia Drevemo
Ekonomi & Näringsliv

Svenskarna e-handlar som aldrig förr

Epoch Times

Postorderhandeln har drygt 100 år på nacken men aldrig har antalet paket varit i närheten av dagens mängder. Den pågående pandemin, lättillgängliga e-butiker och smidiga betallösningar har gjort att ”postorderhandeln” fullkomligt exploderat.

Nuförtiden har fler och fler börjat handla över nätet och dessutom för mycket större belopp per person. Det visar Postnords rapport E-barometern för december. Näthandeln ökade med 50 procent i december 2020 jämfört med året innan.

Dagligvaror ökade mest

Det som handlas mest är kläder och skor (47 procent av e-handelskonsumenterna) följt av skönhet och hälsa (43 procent). Men det som ökat i särklass mest är dagligvaror som har fördubblats, från 12 till 24 procent, jämfört med 2019. Därefter följer barnprodukter och leksaker.

– Dagligvarorna har under hela året varit en av de varukategorier som växt kraftigast på nätet. I december kunde vi se att oron för virussmitta nådde sin topp, vilket innebar att folk stannade hemma och undvek mataffärer såväl som andra affärer, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på Postnord, i ett uttalande.

Över hälften av julklapparna köptes på nätet

I november handlade 85 procent av svenskarna på nätet vilket är rekordhöga siffror som även bestod i december.

Enligt Postnord köptes sex av tio julklappar via näthandel i fjol. Dessutom hade en fjärdedel av julklappsköparna god framförhållning och köpte alla sina klappar på nätet.

 

Hjälp oss att driva tidningen vidare! En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Här ser du hur du kan stödja oss.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading
Postnord hade fullt upp med att leverera paket under december då handeln på internet den månaden ökade med 50 procent jämfört med samma period 2019. Det visar bolagets rapport E-barometern. Foto: Sofia Drevemo
Postnord hade fullt upp med att leverera paket under december då handeln på internet den månaden ökade med 50 procent jämfört med samma period 2019. Det visar bolagets rapport E-barometern. Foto: Sofia Drevemo
Ekonomi & Näringsliv

Svenskarna e-handlar som aldrig förr

Epoch Times

Postorderhandeln har drygt 100 år på nacken men aldrig har antalet paket varit i närheten av dagens mängder. Den pågående pandemin, lättillgängliga e-butiker och smidiga betallösningar har gjort att ”postorderhandeln” fullkomligt exploderat.

Nuförtiden har fler och fler börjat handla över nätet och dessutom för mycket större belopp per person. Det visar Postnords rapport E-barometern för december. Näthandeln ökade med 50 procent i december 2020 jämfört med året innan.

Dagligvaror ökade mest

Det som handlas mest är kläder och skor (47 procent av e-handelskonsumenterna) följt av skönhet och hälsa (43 procent). Men det som ökat i särklass mest är dagligvaror som har fördubblats, från 12 till 24 procent, jämfört med 2019. Därefter följer barnprodukter och leksaker.

– Dagligvarorna har under hela året varit en av de varukategorier som växt kraftigast på nätet. I december kunde vi se att oron för virussmitta nådde sin topp, vilket innebar att folk stannade hemma och undvek mataffärer såväl som andra affärer, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på Postnord, i ett uttalande.

Över hälften av julklapparna köptes på nätet

I november handlade 85 procent av svenskarna på nätet vilket är rekordhöga siffror som även bestod i december.

Enligt Postnord köptes sex av tio julklappar via näthandel i fjol. Dessutom hade en fjärdedel av julklappsköparna god framförhållning och köpte alla sina klappar på nätet.

 

Hjälp oss att driva tidningen vidare! En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Här ser du hur du kan stödja oss.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024