Butikernas försäljning under julhandeln och mellandagsrean under 2020 var betydligt lägre jämfört med försäljningen året innan. Men dagligvaruhandeln fick ett uppsving i december och även näthandeln har gått bra. Det visar Swedbanks kortstatistik.
Restriktionerna under pandemin har tvingat svenskarna att ändra sina vanor. Enligt bankens statistik köpte vi 28 procent färre tjänster och handlade betydligt mindre i fysiska butiker under förra året än 2019.
Däremot avspeglades det nya hemmalivet i att vi lade mer pengar på mat och dryck från livsmedelsbutikerna (8,1 procent).
Näthandeln är här för att stanna
– Den höga smittspridningen och de striktare restriktionerna slog mot julhandeln och mellandagsrean. Försäljningen i fysiska butiker gick ned betydligt från mitten av december, då hårdare restriktioner infördes i Sverige. Näthandeln fortsatte dock att vara relativt stark, säger Andreas Wallström, prognoschef på Swedbank, i ett pressmeddelande.
Hemelektronik, hemmafix och näthandel var klara vinnare när många tillbringade mer tid hemma. Anders Wallström säger i pressmeddelandet att det är troligt att det mönstret gradvis kommer att minska men att näthandeln är här för att stanna.
Resebranschen de stora förlorarna
Sammantaget sjönk svenskarnas konsumtion med 5 procent under hela pandemiåret. Under årets sista vecka var den 17 procent lägre än 2019, och under hela december var omsättningen 8 procent lägre än förra året.
Värst drabbade branscher är flyg och resebyråer som tappade 79 procent och taxiverksamheten minskade med 71 procent.
Försäljning av kläder och skor minskade med 23 procent. Hotell- och restaurangbranschen tappade 22 procent av sin omsättning.
Hjälp oss att driva tidningen vidare!
En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Här ser du hur du kan stödja oss.