loading

Enligt konsumentprisindex kostar purjolöken knappt hälften så mycket som för ett år sedan. Foto: Pixabay
Enligt konsumentprisindex kostar purjolöken knappt hälften så mycket som för ett år sedan. Foto: Pixabay
Ekonomi & Näringsliv

Dyrare tomater men billigare purjolök

Lotta Svedin

Kaffe och tomater har blivit nästan 30 procent dyrare medan purjolök kostar nästan hälften så mycket som förra året. Under 2022 har det varit en bred prisuppgång på de flesta livsmedel. Det visar SCB:s senaste konsumentprisindex (KPI).

Redan under hösten steg kaffepriset rejält, en prisökning som bara fortsätter. Under januari månad gick priset på kaffe upp med tolv procent jämfört med december. I februari fortsatte priset att stiga med ytterligare närmare tolv procent jämfört med januari.

Priset på tomater har också stigit med nästan 30 procent det senaste året medan päron och vitkål blivit nästan 25 procent dyrare. 

– Redan under hösten såg vi att priser på kaffe, oljor och spannmål började öka snabbare i pris. Men nu under början av 2022 ser vi en väldigt bred prisuppgång på de flesta livsmedel. Exempelvis har även grönsaker och fisk ökat väldigt mycket i pris, säger John Eliasson, statistiker på SCB, i ett pressmeddelande.

Enligt konsumentprisindex har priserna på livsmedel och alkoholfria drycker totalt sett gått upp med fyra procent det senaste året.

Grovt bröd har ökat i pris med drygt tolv procent och färsk lax har blivit över 20 procent dyrare. För en honungsmelon får man också betala drygt 20 procent mer än för ett år sedan. Apelsiner har stigit med knappt 17 procent och djupfryst frukt och bär kostar 13,5 procent mer, enligt konsumentprisindex.

Vissa grönsaker har blivit billigare

Däremot har purjolök blivit mycket billigare och kostar nästan hälften så mycket som förra året. Även avokado har minskat rejält i pris och blivit över 20 procent billigare. Även äpplen (-3,8), blomkål (-3,8), gul lök (-3,2) och citroner (-1,7) har blivit lite billigare de senaste tolv månaderna.

Andra varor som sjunkit i pris är lättöl och alkoholfri öl som sjunkit fyra procent medan nötter och torkad frukt  blivit knappt två procent (-1,7) billigare.

Konsumentprisindex (KPI) mäter den genomsnittliga prisutvecklingen för hela den privata inhemska konsumtionen, de priser konsumenten faktiskt betalar. KPI är det vanliga måttet för kompensations- och inflationsberäkningar i Sverige. Enligt SCB var inflationstakten 4,5 procent i februari.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading

Enligt konsumentprisindex kostar purjolöken knappt hälften så mycket som för ett år sedan. Foto: Pixabay
Enligt konsumentprisindex kostar purjolöken knappt hälften så mycket som för ett år sedan. Foto: Pixabay
Ekonomi & Näringsliv

Dyrare tomater men billigare purjolök

Lotta Svedin

Kaffe och tomater har blivit nästan 30 procent dyrare medan purjolök kostar nästan hälften så mycket som förra året. Under 2022 har det varit en bred prisuppgång på de flesta livsmedel. Det visar SCB:s senaste konsumentprisindex (KPI).

Redan under hösten steg kaffepriset rejält, en prisökning som bara fortsätter. Under januari månad gick priset på kaffe upp med tolv procent jämfört med december. I februari fortsatte priset att stiga med ytterligare närmare tolv procent jämfört med januari.

Priset på tomater har också stigit med nästan 30 procent det senaste året medan päron och vitkål blivit nästan 25 procent dyrare. 

– Redan under hösten såg vi att priser på kaffe, oljor och spannmål började öka snabbare i pris. Men nu under början av 2022 ser vi en väldigt bred prisuppgång på de flesta livsmedel. Exempelvis har även grönsaker och fisk ökat väldigt mycket i pris, säger John Eliasson, statistiker på SCB, i ett pressmeddelande.

Enligt konsumentprisindex har priserna på livsmedel och alkoholfria drycker totalt sett gått upp med fyra procent det senaste året.

Grovt bröd har ökat i pris med drygt tolv procent och färsk lax har blivit över 20 procent dyrare. För en honungsmelon får man också betala drygt 20 procent mer än för ett år sedan. Apelsiner har stigit med knappt 17 procent och djupfryst frukt och bär kostar 13,5 procent mer, enligt konsumentprisindex.

Vissa grönsaker har blivit billigare

Däremot har purjolök blivit mycket billigare och kostar nästan hälften så mycket som förra året. Även avokado har minskat rejält i pris och blivit över 20 procent billigare. Även äpplen (-3,8), blomkål (-3,8), gul lök (-3,2) och citroner (-1,7) har blivit lite billigare de senaste tolv månaderna.

Andra varor som sjunkit i pris är lättöl och alkoholfri öl som sjunkit fyra procent medan nötter och torkad frukt  blivit knappt två procent (-1,7) billigare.

Konsumentprisindex (KPI) mäter den genomsnittliga prisutvecklingen för hela den privata inhemska konsumtionen, de priser konsumenten faktiskt betalar. KPI är det vanliga måttet för kompensations- och inflationsberäkningar i Sverige. Enligt SCB var inflationstakten 4,5 procent i februari.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024