loadingE-handeln stod sig stark under det gångna året. Foto: Pixabay
E-handeln stod sig stark under det gångna året. Foto: Pixabay
Ekonomi & Näringsliv

Omsättningen i e-handeln ökade med 20 procent

Tony Lingefors

Den svenska e-handelns totala omsättning växte med 24 miljarder kronor under 2021. Det är en ökning med 20 procent jämfört med året innan. Framförallt växte dagligvaruhandeln rejält. Det visar Postnords e-barometer.

Precis som 2020 har även förra året präglats av pandemin när det gäller e-handeln. Det första kvartalet under 2021 blev oerhört starkt då det blev en tillväxt på 53 procent. Men det sista kvartalet nåddes en tillväxttakt på -1,2 procent.

– 2020 var ett historiskt e-handelsår och det var inte enkelt att göra en prognos för 2021, men utvecklingen har varit imponerande även under detta år. Tillväxten innebär att e-handeln nu står för cirka 16 procent av den totala handeln, säger Arne Andersson, e-handelsrådgivare knuten till Postnord, i en kommentar.

Om e-barometern

E-barometern, som bygger på ett flertal konsumentundersökningar och en företagsundersökning, genomförs av Postnord i samverkan med HUI Research och Svensk digital handel. Totalt deltog 221 företag som säljer varor online i den senaste mätningen.

Källa: Postnord

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingE-handeln stod sig stark under det gångna året. Foto: Pixabay
E-handeln stod sig stark under det gångna året. Foto: Pixabay
Ekonomi & Näringsliv

Omsättningen i e-handeln ökade med 20 procent

Tony Lingefors

Den svenska e-handelns totala omsättning växte med 24 miljarder kronor under 2021. Det är en ökning med 20 procent jämfört med året innan. Framförallt växte dagligvaruhandeln rejält. Det visar Postnords e-barometer.

Precis som 2020 har även förra året präglats av pandemin när det gäller e-handeln. Det första kvartalet under 2021 blev oerhört starkt då det blev en tillväxt på 53 procent. Men det sista kvartalet nåddes en tillväxttakt på -1,2 procent.

– 2020 var ett historiskt e-handelsår och det var inte enkelt att göra en prognos för 2021, men utvecklingen har varit imponerande även under detta år. Tillväxten innebär att e-handeln nu står för cirka 16 procent av den totala handeln, säger Arne Andersson, e-handelsrådgivare knuten till Postnord, i en kommentar.

Om e-barometern

E-barometern, som bygger på ett flertal konsumentundersökningar och en företagsundersökning, genomförs av Postnord i samverkan med HUI Research och Svensk digital handel. Totalt deltog 221 företag som säljer varor online i den senaste mätningen.

Källa: Postnord

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024