Nu har några forskare vid Karolinska institutet redovisat resultatet av ett unikt pilotprojekt där drönare använts för att leverera hjärtstartare vid larm om misstänkt hjärtstopp. Resultatet visar att drönarna gjorde pricksäkra leveranser och oftast hann fram före ambulansen.
När en person drabbas av hjärtstopp är det bråttom då varje minut räknas. Enligt statistiken överlever bara en av tio ett hjärtstopp utanför sjukhuset. Men enligt Karolinska Institutet skulle hjärt- och lungräddning samt en tidig strömstöt (defibrillering) från en hjärtstartare kunna rädda 70 procent.
För att minska tiden till defibrillering vid hjärtstopp utanför sjukhus har forskare vid Karolinska Institutet tillsammans med SOS Alarm, Västra Götalandsregionen och en drönaroperatör testat att flyga ut hjärtstartare med drönare som ett komplement till ambulansen.
– Det här är första gången i världen som en forskargrupp redovisar resultat från en studie där hjärtstartare har flugits ut av drönare vid riktiga larm om misstänkt hjärtstopp, säger ansvarig forskare Andreas Claesson, docent vid centrum för hjärtstoppsforskning på institutionen för klinisk forskning och utbildning, Södersjukhuset, Karolinska Institutet, i ett pressmeddelande.
Kom aldrig till användning
Under testperioden skickades drönare ut vid tolv tillfällen och elva gånger levererades en hjärtstartare på rätt plats. I sju fall hann den fram före ambulansen och sparade i genomsnitt 1 minut och 58 sekunder. Avståndet var i medeltal 3,1 kilometer.
– Även om ingen av de drönarlevererade hjärtstartarna kom till användning denna gång, så visar vår studie att det är möjligt att transportera hjärtstartare med god precision och på ett säkert sätt vid skarpa fall, säger studieförfattaren Sofia Schierbeck, doktorand vid centrum för hjärtstoppsforskning på institutionen för klinisk forskning och utbildning, Södersjukhuset, Karolinska Institutet.
Hon menar att en förutsättning för att de ska kunna komma till användning är att larmcentralens operatörer tar initiativ och instruerar personer på plats i att snabbt hämta och använda hjärtstartaren för att hjälpa personen som drabbats av hjärtstopp.
Behöver utvecklas
Enligt forskarna behöver teknologin utvecklas vidare. Till exempel kunde drönarna under testperioden inte användas när det var mörkt, regnade eller blåste mer än åtta sekundmeter.
Studien genomfördes sommaren 2020 i Göteborg och Kungälv, och beskriver ett integrerat förlopp där larmoperatör, drönarpilot och flygledning snabbt samverkar för att möjliggöra utryckningen.
Sedan dess har enligt Andreas Claesson flera förbättringsområden identifierats och i april inleddes en uppföljande studie med ett mer optimerat system.
Vill du läsa en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat sommarerbjudande, endast 1 krona (99kr normalt) första månaden – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Du riskerar inte mer än första kronan. Klicka här för att starta din provprenumeration nu!