Dr. Sanna Ehdin: Så får du bukt med en nedsatt sköldkörtel
Doktor i immunologi, författare och föreläsare inom självläkning och systemhälsa


En miljon kvinnor i Sverige har underfungerande sköldkörtel enligt sjukvårdens uppskattning, men mörkertalen är sannolikt stora. Tecken på underfungerande sköldkörtel är främst ökande övervikt, stor trötthet, torrt, sprött hår och en allmänt sviktande hälsa.

Orsakerna till nedsatt sköldkörtelfunktion kan vara flera, såsom exempelvis stress, otillräckligt med sömn och näringsbrist (dålig kost). Men det går att balansera den till normal nivå och jag har gjort det själv flera gånger.

Sköldkörteln är väldigt viktig för energinivån eftersom den reglerar ämnesomsättningen, blodsockerhalten och kroppens temperatur. Men den styr även binjurarna, och därmed indirekt produktionen av stresshormonerna adrenalin och noradrenalin. En under- eller överfungerande sköldkörtel ger upphov till en rad symtom, bland annat nedsatt energinivå och trötthet.

Min syn är att det bästa är en ordentlig koständring och ibland kosttillskott för att återställa sköldkörtelns funktion.

Tecken på underfungerande sköldkörtel är främst ökande övervikt, stor trötthet, torrt och sprött hår och en allmänt sviktande hälsa. Men det behöver inte leda till övervikt, utan det kan istället ge migrän, ökad infektionsrisk, låg puls, fibromyalgi eller minnessvårigheter. Det kan även visa sig i lägre kroppstemperatur eller att man inte får feber vid infektion.

Underproduktion har att göra med inflammationer i sköldkörteln, vilket med tiden ger problem i binjurarna. De måste nämligen jobba hårt för att kompensera för sköldkörtelns nedsatta funktion.

Låg sköldkörtelfunktion (hypothyreos) berör nu cirka en miljon kvinnor i Sverige, enligt sjukvårdens uppskattning. Men mörkertalen är sannolikt stora, eftersom många tror sig vara allmänt trötta, utmattade och sjuka när de istället har en underfungerande sköldkörtel. Här finns även ett samband med glutenintolerans, och jag känner många som blivit av med sin kroniska trötthet eller kommit ur sina utmattningstillstånd bara genom att ta bort gluten ur kosten.

FAKTA: 

Det finns ett visat vetenskapligt samband mellan autoimmuna sjukdomar och komponenter i komjölk och mjöl (speciellt lektiner). Orsaken till detta är ännu oklar, men forskare har visat att det är samma verkningsmekanism som involverar gluten vid sjukdomsförloppet ulcerös kolit och reumatism. Erfarenhet visar också att människor som har ledbesvär (reumatism och artros) och autoimmuna sjukdomar har fått förbättringar eller blivit symtomfria genom att utesluta mjöl (gluten) och ibland även mjölk ur kosten.

Behandling

Sjukvården medicinerar underfunktion i sköldkörtel med det stimulerande medlet Levaxin, vilket är syntetiska T4-hormoner som ökar mitokondriernas storlek och funktion och därmed energiproduktionen. Det hjälper mot symtomen, men gör inget åt orsaken.

Det som kallas för ”Klimakteriet” är oftast icke diagnostiserad sköldkörteldysfunktion tillsammans med olika grader av binjureutmattning. För symtomen är identiska. Det kan balanseras med bioidentiska hormoner, kosttillskott och ändrad kost.

Näring, vila, vatten, värme och kärlek är grunden i all återhämtning och läkning.

Min syn är att det bästa är en ordentlig koständring och ibland kosttillskott för att återställa sköldkörtelns funktion. Lämpligt är att ta bort alla snabba kolhydrater och öka protein- och fettkonsumtionen, och Gröna kuren fungerar utmärkt bra.

Att äta enligt "Gröna kuren" kan hjälpa som en del i att balansera sköldkörteln.

Det är viktigt att äta så ”ren” mat som möjligt, alltså mat utan tillsatser, och att sitta ner vid måltiden, tugga väl (tugga dubbelt så länge) och på så vis se till att matsmältningen fungerar. Det kan vara bra att ta saltsyratabletter (med HCl och trypsin) och även enzymer för bättre matsmältning.

Ge dig även tid för återhämtning, vila och roliga aktiviteter. Det kan även vara bra att ta en helg och äta mycket lite eller inget (fasta) – för det ger vila och återhämtning för kroppen och matsmältningen.

Min erfarenhet

Jag har haft nedsatt sköldkörtel ett par gånger, första gången när jag var 32 år och höll på att hämta mig från en Candidainfektion i tarmen samt lunginflammation med penicillin (vilket utlöste Candidan). Innan dess hade jag varit vegetarian i två år, men fick inte i mig tillräckligt med protein. Jag har en snabb ämnesomsättning och min snabba hjärna ställer högre krav där protein är mycket viktigt. Jag fick tillbaka god sköldkörtelfunktion med hjälp av ändrad kost – mer protein framför allt – och kosttillskott.

Skriv även en lista på allt du ska göra/uträtta – och stryk hälften … Det är ett mycket bra sätt.

Jag gjorde en läkarkontroll för ett par år sedan, då jag fortfarande var nedsatt efter de massiva parasitangreppen 2011-12, och hade underfungerande sköldkörtel. Läkaren ville skriva ut Levaxin. Vänta, sa jag och gick hem och tog extra mycket kosttillskott och sov samt tränade mer. Testade om igen ett par veckor senare och till läkarens förvåning hade jag perfekta värden. Har man mycket låga värden ska man dock promenera och ta det lugnare. Att bli av med övervikt hjälper också sköldkörteln.

Sköldkörteln stärks av till exempel tillskott av jod, Selen, Zink, C-vitamin och mix av B-vitaminer. Gör koständringarna så länge och ta tid för återhämtning. Skriv även en lista på allt du ska göra/uträtta – och stryk hälften … Det är ett mycket bra sätt. Vi stressar oftast i onödan.

Sammanfattningsvis så resulterar en långvarig stress (utan återhämtning) oftast i en utmattning av sköldkörteln och binjurarnas hormonproduktion, och detta har en mycket större betydelse än vad den medicinska vetenskapen idag vill kännas vid. Samt att vi kan åtgärda det själva rätt enkelt.

Det är alltså min syn på det. Du väljer givetvis själv vem du lyssnar på och följer råd av – din läkare eller någon av alla de som är utbildade och kunniga inom näringsmedicin.

Din kropp, din hälsa – ditt val.

Dr. Sanna Ehdin

– Text ur Nya Självläkande människan

Läs gärna: 

– Mia Lundins blogg om detta.
”Sköldkörteln och mitokondrierna” av läkaren Helena Roth Svensson.
– Det jag skrivit om kroppens ämnesomsättning samt binjurestress

Sanna Ehdin. Foto: Catarina Hansson

Sanna Ehdin är doktor i immunologi, forskare, författare och föreläsare inom hälsa. Under de senaste tjugofem åren har hon ägnat sig åt självläkning och systemhälsa, vilket innebär att se till helheten och sambandet mellan kroppen, tankar, känslor, själen och hälsan. Den här texten publicerades ursprungligen på hennes blogg.