loading
Kostnaden för höghastighetståg underskattas av Trafikverket, anser näringslivsorganisationen Stockholms handelskammare. Foto: Emil Langvad/TT-arkivbild
Kostnaden för höghastighetståg underskattas av Trafikverket, anser näringslivsorganisationen Stockholms handelskammare. Foto: Emil Langvad/TT-arkivbild
Inrikes

Dömer ut Trafikverkets kalkyl för snabbtåg

Epoch Times

Trafikverkets kalkyl kommer inte att hålla – snabbtågen kommer att bli betydligt dyrare än beräknat enligt Stockholms handelskammare.

En satsning på höghastighetståg finns med i det 73-punktsprogram, januariavtalet, som regeringen tillsammans med Centerpartiet och Liberalerna beslutat om. Punkten som rör tågen har dock Liberalerna vänt ryggen, och inte heller Kristdemokraterna eller Moderaterna står bakom satsningen. Nu kritiserar även Stockholms handelskammare projektet.

Handelskammaren menar i ett pressmeddelande att Trafikverkets kalkyl, där kostnaden landar på 230 miljarder kronor, kommer att spricka. Enligt näringslivsorganisationens beräkningar kommer satsningen i stället att landa på cirka 400 miljarder kronor.

(TT)

Höghastighetsbanor

(TT)

Höghastighetsjärnvägar brukar definieras som banor där tåg reguljärt körs i över 250 km/timme. De finns i de flesta av EU:s största länder, men ännu inte i Norden.

För svensk del resulterade den så kallade Sverigeförhandlingen mellan staten och kommuner i ett förslag 2017. Det gick ut på höghastighetsbanor för upp till 320 km/timme Stockholm—Göteborg och Stockholm—Malmö. Däremellan skulle en rad platser trafikeras, däribland flygplatserna Skavsta och Landvetter.

Prislappen bedömdes då till 230 miljarder kronor. Lånefinansiering föreslogs. Upplåning genom gröna obligationer skulle utvärderas. Båda sträckorna föreslogs vara klara cirka 2035.

Storstadsregionerna och kommuner utmed den tänkta höghastighetsbanan har i gengäld lovat bygga 285 400 nya bostäder och anslutande kollektivtrafik.

Trafikverket rekommenderade för sin del 2017 nya banor för högst 250 km/timme. I oktober förra året meddelade verket att man endast på sträckan Lund-Hässleholm projekterar för 320 km/timme.

Källa: Sverigeförhandlingen, Trafikverket

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading
Kostnaden för höghastighetståg underskattas av Trafikverket, anser näringslivsorganisationen Stockholms handelskammare. Foto: Emil Langvad/TT-arkivbild
Kostnaden för höghastighetståg underskattas av Trafikverket, anser näringslivsorganisationen Stockholms handelskammare. Foto: Emil Langvad/TT-arkivbild
Inrikes

Dömer ut Trafikverkets kalkyl för snabbtåg

Epoch Times

Trafikverkets kalkyl kommer inte att hålla – snabbtågen kommer att bli betydligt dyrare än beräknat enligt Stockholms handelskammare.

En satsning på höghastighetståg finns med i det 73-punktsprogram, januariavtalet, som regeringen tillsammans med Centerpartiet och Liberalerna beslutat om. Punkten som rör tågen har dock Liberalerna vänt ryggen, och inte heller Kristdemokraterna eller Moderaterna står bakom satsningen. Nu kritiserar även Stockholms handelskammare projektet.

Handelskammaren menar i ett pressmeddelande att Trafikverkets kalkyl, där kostnaden landar på 230 miljarder kronor, kommer att spricka. Enligt näringslivsorganisationens beräkningar kommer satsningen i stället att landa på cirka 400 miljarder kronor.

(TT)

Höghastighetsbanor

(TT)

Höghastighetsjärnvägar brukar definieras som banor där tåg reguljärt körs i över 250 km/timme. De finns i de flesta av EU:s största länder, men ännu inte i Norden.

För svensk del resulterade den så kallade Sverigeförhandlingen mellan staten och kommuner i ett förslag 2017. Det gick ut på höghastighetsbanor för upp till 320 km/timme Stockholm—Göteborg och Stockholm—Malmö. Däremellan skulle en rad platser trafikeras, däribland flygplatserna Skavsta och Landvetter.

Prislappen bedömdes då till 230 miljarder kronor. Lånefinansiering föreslogs. Upplåning genom gröna obligationer skulle utvärderas. Båda sträckorna föreslogs vara klara cirka 2035.

Storstadsregionerna och kommuner utmed den tänkta höghastighetsbanan har i gengäld lovat bygga 285 400 nya bostäder och anslutande kollektivtrafik.

Trafikverket rekommenderade för sin del 2017 nya banor för högst 250 km/timme. I oktober förra året meddelade verket att man endast på sträckan Lund-Hässleholm projekterar för 320 km/timme.

Källa: Sverigeförhandlingen, Trafikverket

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024