loading




















Det kinesiska statsägda järnvägsbolaget CRCC ska hjälpa Uddevalla kommun att tänka ut lösningar för framtidens järnväg på västkusten samt stadsplanering och en underjordisk station.
Det kinesiska statsägda järnvägsbolaget CRCC ska hjälpa Uddevalla kommun att tänka ut lösningar för framtidens järnväg på västkusten samt stadsplanering och en underjordisk station.
Inrikes

Statligt kinesiskt järnvägsbolag hjälper Uddevalla utveckla infrastruktur

Epoch Times

Uddevalla kommun har inlett ett samarbete med Kinas statsägda järnvägsbolag CRCC. Det kommunistpartikontrollerade bolaget ska bistå med utredningar för att utveckla järnvägen på västkusten samt placeringen av en underjordisk station.

Samförståndsavtalet mellan Uddevalla kommun och China Railway Construction Corporation skrevs under i Uddevalla i förra veckan. Kommunstyrelsen fick enligt Sveriges Radio inblick i förslaget i slutet av augusti.

”Bekymrade över utvecklingen”

CRCC sysslar inte bara med järnvägar utan även med bland annat fastigheter och andra stora bygg- och infrastrukturprojekt. Det statligt styrda bolaget omsätter cirka 1 000 miljarder kronor och har en central roll i kommunistpartiets planer på att bygga ut ett internationellt nät av vägar, järnvägar och annan infrastruktur som på engelska vanligen kallas The Belt and Road Initiative och på svenska det exotiskt klingande Nya sidenvägen. Liksom i andra kinesiska företag finns på CRCC en kommunistpartiavdelning och partirepresentanter i ledningen. Styrelseordföranden, tillika sekreteraren i partikommittén, heter Chen Fenjian.

Jerker Hellström på Totalförsvarets forskningsinstitut säger att CRCC måste förhålla sig till Kinas politiska och strategiska intressen och att dessa kan övertrumfa de affärsmässiga.

Kommunstyrelsens förste vice ordförande Jarmo Uusitalo (MP) sade till Bohuslänningen sedan CRCC undertecknat avtalet och träffat kommunledningen:

 – Vi har pratat om stadsutveckling och järnvägsutveckling. Vi är bekymrade över utvecklingen av dubbelspår i Bohuslän och att det dröjer och tänker att vi kanske kan hitta andra lösningar.

Det kinesiska jättebolaget hade 2018 cirka 296 000 anställda och bedriver enligt sin hemsida verksamhet i 39 afrikanska länder, 33 asiatiska, 7 europeiska, 12 amerikanska och 6 oceaniska.

Kan skapa debatt

Jarmo Uusitalo gläds åt att CRCC vill verka även i Skandinavien och hoppas kunna visa det globala bolaget hur man i det offentliga Sverige gör affärer genom upphandling där entreprenörer lägger konkurrerande anbud.

Uddevalla förväntar sig hjälp med en underjordisk station samt annan stadsutveckling. Vid en rundresa i Uddevalla fick den kinesiska delegationen också information om stadens hamn. I konstellationen Enat Bohuslän, där elva kommuner samarbetar, ansvarar Uddevalla för infrastrukturen och hoppas få hjälp med idéer från Kina.

– I det första skedet vill vi ha mer information. Vi är betjänta av att få till en bra järnvägsförbindelse Oslo-Göteborg förbi Uddevalla, säger Christer Hasslebäck i Uddevallapartiet som är av åsikten att CRCC inte kommer att finansiera järnväg i Sverige, utan enbart ska hjälpa till med kunskap.

Avsiktsförklaringen med det kinesiska järnvägsbolaget gäller i två år och kan skapa debatt, när den nu har blivit känd. En läsare kommenterade Bohuslänningens artikel så här:

”Jag tycker INTE att vi ska låta kinesiska företag tjäna pengar på affärer i Sverige. Ju färre desto bättre. Kina är en diktatur och våra pengar ska inte gå till att göda den kinesiska staten i form av företagsskatter. Våra skattepengar ska först och främst gå till svenska eller europeiska företag. Vår kommun vore ett föredöme om de tog ställning i denna fråga.”

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss. 

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading




















Det kinesiska statsägda järnvägsbolaget CRCC ska hjälpa Uddevalla kommun att tänka ut lösningar för framtidens järnväg på västkusten samt stadsplanering och en underjordisk station.
Det kinesiska statsägda järnvägsbolaget CRCC ska hjälpa Uddevalla kommun att tänka ut lösningar för framtidens järnväg på västkusten samt stadsplanering och en underjordisk station.
Inrikes

Statligt kinesiskt järnvägsbolag hjälper Uddevalla utveckla infrastruktur

Epoch Times

Uddevalla kommun har inlett ett samarbete med Kinas statsägda järnvägsbolag CRCC. Det kommunistpartikontrollerade bolaget ska bistå med utredningar för att utveckla järnvägen på västkusten samt placeringen av en underjordisk station.

Samförståndsavtalet mellan Uddevalla kommun och China Railway Construction Corporation skrevs under i Uddevalla i förra veckan. Kommunstyrelsen fick enligt Sveriges Radio inblick i förslaget i slutet av augusti.

”Bekymrade över utvecklingen”

CRCC sysslar inte bara med järnvägar utan även med bland annat fastigheter och andra stora bygg- och infrastrukturprojekt. Det statligt styrda bolaget omsätter cirka 1 000 miljarder kronor och har en central roll i kommunistpartiets planer på att bygga ut ett internationellt nät av vägar, järnvägar och annan infrastruktur som på engelska vanligen kallas The Belt and Road Initiative och på svenska det exotiskt klingande Nya sidenvägen. Liksom i andra kinesiska företag finns på CRCC en kommunistpartiavdelning och partirepresentanter i ledningen. Styrelseordföranden, tillika sekreteraren i partikommittén, heter Chen Fenjian.

Jerker Hellström på Totalförsvarets forskningsinstitut säger att CRCC måste förhålla sig till Kinas politiska och strategiska intressen och att dessa kan övertrumfa de affärsmässiga.

Kommunstyrelsens förste vice ordförande Jarmo Uusitalo (MP) sade till Bohuslänningen sedan CRCC undertecknat avtalet och träffat kommunledningen:

 – Vi har pratat om stadsutveckling och järnvägsutveckling. Vi är bekymrade över utvecklingen av dubbelspår i Bohuslän och att det dröjer och tänker att vi kanske kan hitta andra lösningar.

Det kinesiska jättebolaget hade 2018 cirka 296 000 anställda och bedriver enligt sin hemsida verksamhet i 39 afrikanska länder, 33 asiatiska, 7 europeiska, 12 amerikanska och 6 oceaniska.

Kan skapa debatt

Jarmo Uusitalo gläds åt att CRCC vill verka även i Skandinavien och hoppas kunna visa det globala bolaget hur man i det offentliga Sverige gör affärer genom upphandling där entreprenörer lägger konkurrerande anbud.

Uddevalla förväntar sig hjälp med en underjordisk station samt annan stadsutveckling. Vid en rundresa i Uddevalla fick den kinesiska delegationen också information om stadens hamn. I konstellationen Enat Bohuslän, där elva kommuner samarbetar, ansvarar Uddevalla för infrastrukturen och hoppas få hjälp med idéer från Kina.

– I det första skedet vill vi ha mer information. Vi är betjänta av att få till en bra järnvägsförbindelse Oslo-Göteborg förbi Uddevalla, säger Christer Hasslebäck i Uddevallapartiet som är av åsikten att CRCC inte kommer att finansiera järnväg i Sverige, utan enbart ska hjälpa till med kunskap.

Avsiktsförklaringen med det kinesiska järnvägsbolaget gäller i två år och kan skapa debatt, när den nu har blivit känd. En läsare kommenterade Bohuslänningens artikel så här:

”Jag tycker INTE att vi ska låta kinesiska företag tjäna pengar på affärer i Sverige. Ju färre desto bättre. Kina är en diktatur och våra pengar ska inte gå till att göda den kinesiska staten i form av företagsskatter. Våra skattepengar ska först och främst gå till svenska eller europeiska företag. Vår kommun vore ett föredöme om de tog ställning i denna fråga.”

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss. 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024