loading"En exceptionell åtgärd" – öppnandet av terminal 4 väntas avlasta köerna. Arkivbild. Foto: Ali Lorestani/TT
"En exceptionell åtgärd" – öppnandet av terminal 4 väntas avlasta köerna. Arkivbild. Foto: Ali Lorestani/TT
Inrikes

Därför är det flygkaos – och så hanterar du det

Madeleine Bäckman och Sofie Fogde

Trängsel, långa köer och kaos – läget på Arlanda är fortsatt mycket pressat. Och resenärer bör räkna med långa köer även framöver. Här svarar vi på fem frågor om hur det kunde bli så här, och hur prognosen ser ut framöver:

Kökaoset på Arlanda nådde nya nivåer sedan flygplatsledningen under helgen tvingades ta hjälp av polis för att stänga av vägen fram till terminal 5 på grund av trängseln.

Semestersugna svenskar och nya flyglinjer kan bidra till fortsatt långa köer under resten av sommaren. Swedavias vd Jonas Abrahamsson har tidigare sagt att han inte tror på en normaliserad situation förrän till hösten.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading"En exceptionell åtgärd" – öppnandet av terminal 4 väntas avlasta köerna. Arkivbild. Foto: Ali Lorestani/TT
"En exceptionell åtgärd" – öppnandet av terminal 4 väntas avlasta köerna. Arkivbild. Foto: Ali Lorestani/TT
Inrikes

Därför är det flygkaos – och så hanterar du det

Madeleine Bäckman och Sofie Fogde

Trängsel, långa köer och kaos – läget på Arlanda är fortsatt mycket pressat. Och resenärer bör räkna med långa köer även framöver. Här svarar vi på fem frågor om hur det kunde bli så här, och hur prognosen ser ut framöver:

Kökaoset på Arlanda nådde nya nivåer sedan flygplatsledningen under helgen tvingades ta hjälp av polis för att stänga av vägen fram till terminal 5 på grund av trängseln.

Semestersugna svenskar och nya flyglinjer kan bidra till fortsatt långa köer under resten av sommaren. Swedavias vd Jonas Abrahamsson har tidigare sagt att han inte tror på en normaliserad situation förrän till hösten.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025