loadingFehmarnbält-tunneln ska halvera restiden till kontinenten. Foto: Anders Humlebo/TT
Fehmarnbält-tunneln ska halvera restiden till kontinenten. Foto: Anders Humlebo/TT
Inrikes

Dansk rekordtunnel fick väja för svenska kanoner

Henrik Samuelsson

Den är världens längsta sänktunnel i sitt slag, och ska halvera restiden från Skåne till kontinenten. Men en legendarisk svensk sjöstridsseger 1644 höll på att ställa till det för det jättelika tunnelbygget i Fehmarn bält.

– Var är den gamla strandlinjen? frågar någon när medieansvarige Jens Villemoes visar runt pressen på det vidsträckta byggområdet vid Rødbyhavn i södra Danmark.

– Vi passerade den precis, vid konerna där, pekar Villemoes.

Från Sverige till kontinenten

(TT)

Det skandinaviska fastlandet är förbundet med kontinenten via en rad danska öar. Mellan många av dem finns broar, och via Öresund samt Lilla och Stora bält går det redan i dag att ta sig fram "torrskodd" med bil och tåg.

Men en mycket närmare väg är mer rakt söderut från Köpenhamn, över de danska öarna Falster och Lolland till den tyska ön Fehmarn. Över den intensivt trafikerade sjöleden Fehmarn bält har dock en fast förbindelse saknats – fram till nu.

Efter långa diskussioner med Tyskland beslöt folketinget i Köpenhamn 2009 att Danmark bygger en tunnel under Fehmarn bält. Den blir drygt 18 kilometer, mer än fyra gånger så lång som tunneldelen i Öresund.

Fehmarntunneln är banbrytande på flera sätt. Den blir världens längsta sänktunnel avsedd för bilar och tåg. Och det danska bygget sträcker sig tre kilometer in på tyska Fehmarn – det är, enligt entreprenören, första gången någonsin som ett annat land får bygga infrastruktur inne i Tyskland.

Budgeten är 7,4 miljarder euro (drygt 85 miljarder kronor). Enligt liknande recept som Öresundsförbindelsen betalas detta med lån, som sedan ska betalas tillbaka via trafikavgifter. Återbetalningstiden planeras vara 28 år. Vad det ska kosta att färdas under Fehmarn bält bestäms av danska myndigheter, men de har ännu inte angett några belopp.

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingFehmarnbält-tunneln ska halvera restiden till kontinenten. Foto: Anders Humlebo/TT
Fehmarnbält-tunneln ska halvera restiden till kontinenten. Foto: Anders Humlebo/TT
Inrikes

Dansk rekordtunnel fick väja för svenska kanoner

Henrik Samuelsson

Den är världens längsta sänktunnel i sitt slag, och ska halvera restiden från Skåne till kontinenten. Men en legendarisk svensk sjöstridsseger 1644 höll på att ställa till det för det jättelika tunnelbygget i Fehmarn bält.

– Var är den gamla strandlinjen? frågar någon när medieansvarige Jens Villemoes visar runt pressen på det vidsträckta byggområdet vid Rødbyhavn i södra Danmark.

– Vi passerade den precis, vid konerna där, pekar Villemoes.

Från Sverige till kontinenten

(TT)

Det skandinaviska fastlandet är förbundet med kontinenten via en rad danska öar. Mellan många av dem finns broar, och via Öresund samt Lilla och Stora bält går det redan i dag att ta sig fram "torrskodd" med bil och tåg.

Men en mycket närmare väg är mer rakt söderut från Köpenhamn, över de danska öarna Falster och Lolland till den tyska ön Fehmarn. Över den intensivt trafikerade sjöleden Fehmarn bält har dock en fast förbindelse saknats – fram till nu.

Efter långa diskussioner med Tyskland beslöt folketinget i Köpenhamn 2009 att Danmark bygger en tunnel under Fehmarn bält. Den blir drygt 18 kilometer, mer än fyra gånger så lång som tunneldelen i Öresund.

Fehmarntunneln är banbrytande på flera sätt. Den blir världens längsta sänktunnel avsedd för bilar och tåg. Och det danska bygget sträcker sig tre kilometer in på tyska Fehmarn – det är, enligt entreprenören, första gången någonsin som ett annat land får bygga infrastruktur inne i Tyskland.

Budgeten är 7,4 miljarder euro (drygt 85 miljarder kronor). Enligt liknande recept som Öresundsförbindelsen betalas detta med lån, som sedan ska betalas tillbaka via trafikavgifter. Återbetalningstiden planeras vara 28 år. Vad det ska kosta att färdas under Fehmarn bält bestäms av danska myndigheter, men de har ännu inte angett några belopp.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024