(TT)
Det skandinaviska fastlandet är förbundet med kontinenten via en rad danska öar. Mellan många av dem finns broar, och via Öresund samt Lilla och Stora bält går det redan i dag att ta sig fram "torrskodd" med bil och tåg.
Men en mycket närmare väg är mer rakt söderut från Köpenhamn, över de danska öarna Falster och Lolland till den tyska ön Fehmarn. Över den intensivt trafikerade sjöleden Fehmarn bält har dock en fast förbindelse saknats – fram till nu.
Efter långa diskussioner med Tyskland beslöt folketinget i Köpenhamn 2009 att Danmark bygger en tunnel under Fehmarn bält. Den blir drygt 18 kilometer, mer än fyra gånger så lång som tunneldelen i Öresund.
Fehmarntunneln är banbrytande på flera sätt. Den blir världens längsta sänktunnel avsedd för bilar och tåg. Och det danska bygget sträcker sig tre kilometer in på tyska Fehmarn – det är, enligt entreprenören, första gången någonsin som ett annat land får bygga infrastruktur inne i Tyskland.
Budgeten är 7,4 miljarder euro (drygt 85 miljarder kronor). Enligt liknande recept som Öresundsförbindelsen betalas detta med lån, som sedan ska betalas tillbaka via trafikavgifter. Återbetalningstiden planeras vara 28 år. Vad det ska kosta att färdas under Fehmarn bält bestäms av danska myndigheter, men de har ännu inte angett några belopp.