loadingEtt antal bilägare får lämna ifrån sig bilen vid förhöjd beredskap.  Foto: Fredrik Sandberg/TT. Arkivbild.
Ett antal bilägare får lämna ifrån sig bilen vid förhöjd beredskap. Foto: Fredrik Sandberg/TT. Arkivbild.
Inrikes

Då vill Försvarsmakten ha din bil

Boel Holm

Du själv slipper kanske rycka in till Sveriges försvar om vi skulle hamna i krig eller kris. Men din bil kan göra det.

Ett antal fordon i Sverige är uttagna av Försvarsmakten och ska lämnas in vid höjd beredskap. Det kan vara lastbilar och bussar, men också privatfordon som bilar och snöskotrar.

Många tror att det i första hand är stora, fyrhjulsdrivna dieselbilar som tas ut, men det stämmer inte, förklarar Michael Malm vid Försvarsmakten.

– Vi behöver ha vanliga personbilar för att transportera folk fram och tillbaka. Sedan har vi har sagt att vi måste ha handlingsalternativ för bilarna så att de inte blir stående för att det blivit slut på el.

Försvarsmakten har förstås egna fordon, men man ser också över vilka kompletteringar som behövs vid en eventuell mobilisering.

– Man tittar på glappet mellan vad vi har och vad vi behöver och sedan gör vi ett uttag och då kan det vara lite olika fordon.

Den som får sitt fordon uttaget meddelas skriftligt och får samtidigt veta var det ska lämnas om det blir läge. Michael Malm understryker att det sker under ordnade former.

– Det är ju inte så att staten stjäl saker. Det finns värderingsmän på plats som gör en värdering. Antingen kan man ta fordonet med äganderätt – i princip köpa det. Det andra är att man gör det med nyttjanderätt, en form av leasingavtal – då hyr man av ägaren över den tid som man behöver och betalar för det.

Den som inte lämnar in sitt fordon kan dömas till böter eller upp till sex månaders fängelse.

Hur många fordon som är uttagna av Försvarsmakten är sekretessbelagt, men Michael Malm säger att det är nog färre än vad folk tror.

– Man ska komma ihåg att lagstiftningen var i grunden tänkt att finnas på plats när vi skulle mobilisera 850 000 som det var i mitten på 1980-talet.

– Om vi ska mobilisera i dag, är det i dagsläget kanske 15 000. Behovet av fordon är inte alls på den nivån som det var förr.

(TT)

Uttagning av fordon

(TT)

2017 började Försvarsmakten åter skicka ut brev till fordonsägare att deras fordon behövs om Sverige höjer sin beredskap eller hamnar i krig. Då hade man inte gjort det sedan 1997.

Uttagningsbeslutet går inte att överklaga

I fredstid är det enda som förväntas av fordonsägarna att hålla sig uppdaterade och att förvara sina uttagsbeslut oåtkomligt för obehöriga. Fordonsägaren kan behöva överlämna sitt fordon till Försvarsmakten om regeringen vid höjd beredskap beslutar om att förfogandelagen ska börja tillämpas, eller att det är krig.

Källa: Försvarsmakten

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingEtt antal bilägare får lämna ifrån sig bilen vid förhöjd beredskap.  Foto: Fredrik Sandberg/TT. Arkivbild.
Ett antal bilägare får lämna ifrån sig bilen vid förhöjd beredskap. Foto: Fredrik Sandberg/TT. Arkivbild.
Inrikes

Då vill Försvarsmakten ha din bil

Boel Holm

Du själv slipper kanske rycka in till Sveriges försvar om vi skulle hamna i krig eller kris. Men din bil kan göra det.

Ett antal fordon i Sverige är uttagna av Försvarsmakten och ska lämnas in vid höjd beredskap. Det kan vara lastbilar och bussar, men också privatfordon som bilar och snöskotrar.

Många tror att det i första hand är stora, fyrhjulsdrivna dieselbilar som tas ut, men det stämmer inte, förklarar Michael Malm vid Försvarsmakten.

– Vi behöver ha vanliga personbilar för att transportera folk fram och tillbaka. Sedan har vi har sagt att vi måste ha handlingsalternativ för bilarna så att de inte blir stående för att det blivit slut på el.

Försvarsmakten har förstås egna fordon, men man ser också över vilka kompletteringar som behövs vid en eventuell mobilisering.

– Man tittar på glappet mellan vad vi har och vad vi behöver och sedan gör vi ett uttag och då kan det vara lite olika fordon.

Den som får sitt fordon uttaget meddelas skriftligt och får samtidigt veta var det ska lämnas om det blir läge. Michael Malm understryker att det sker under ordnade former.

– Det är ju inte så att staten stjäl saker. Det finns värderingsmän på plats som gör en värdering. Antingen kan man ta fordonet med äganderätt – i princip köpa det. Det andra är att man gör det med nyttjanderätt, en form av leasingavtal – då hyr man av ägaren över den tid som man behöver och betalar för det.

Den som inte lämnar in sitt fordon kan dömas till böter eller upp till sex månaders fängelse.

Hur många fordon som är uttagna av Försvarsmakten är sekretessbelagt, men Michael Malm säger att det är nog färre än vad folk tror.

– Man ska komma ihåg att lagstiftningen var i grunden tänkt att finnas på plats när vi skulle mobilisera 850 000 som det var i mitten på 1980-talet.

– Om vi ska mobilisera i dag, är det i dagsläget kanske 15 000. Behovet av fordon är inte alls på den nivån som det var förr.

(TT)

Uttagning av fordon

(TT)

2017 började Försvarsmakten åter skicka ut brev till fordonsägare att deras fordon behövs om Sverige höjer sin beredskap eller hamnar i krig. Då hade man inte gjort det sedan 1997.

Uttagningsbeslutet går inte att överklaga

I fredstid är det enda som förväntas av fordonsägarna att hålla sig uppdaterade och att förvara sina uttagsbeslut oåtkomligt för obehöriga. Fordonsägaren kan behöva överlämna sitt fordon till Försvarsmakten om regeringen vid höjd beredskap beslutar om att förfogandelagen ska börja tillämpas, eller att det är krig.

Källa: Försvarsmakten

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024