Den 28 mars öppnar utställningen ”Magiskt kosmos: Konungarnas tillbedjan återställd” på Uffizi Gallery i Florens, Italien, där da Vincis nyrestaurerade målning ställs ut bredvid Filippo Lippis verk av samma motiv. Utställningen kan ses fram till den 24 september.
Efter sex års restaurering är Leonardi da Vincis oavslutade konstverk "Konungarnas tillbedjan" tillbaka på Uffizi Gallery i Florens, Italien – renare, klarare och med ett djup man inte kunnat se på århundraden.
– Detta är en spektakulär återhämtning av denna viktigaste målning av Leonardo, säger Uffizis chef Eike Schmidt enligt AP.
"Mona-Lisa" och "Nattvarden" har måhända fått mer uppmärksamhet, men "Konungarnas tillbedjan" har alltid varit "det mest mystiska verket, eftersom den var täckt med mörka smutslager, färg och så vidare," säger Schmidt.
Målningen transporterades till Opificio Pietre Dure, ett forsknings- och konserveringsinstitut under italienska kulturministeriet, 2011 på grund av en allvarlig försämring av ytan. Enligt Uffizi Gallery riskerade verket att bli monokromt, men efter flera års arbete har Opificios konserveringsmästare lyckats stoppa försämringen.
Verkets färgschema, ljuset och skuggorna hade förändrats på grund av material som inte var original, berättar ministeriets chef Marco Ciatti till AP. Därutöver fanns det två stora sprickor i träskivan som kunde ha orsakat skada på konstverket.
Målningen är med sina omkring två kvadratmeter det största bevarade verket av sin typ från da Vinci.
"Konungarnas tillbedjan" var ett beställningsjobb från augustinerorden i San Donato a Scopeto utanför Florens. Da Vinci påbörjade den nästan kvadratiska oljemålningen på trä 1481, men när han reste till Milano året därpå lämnade han målningen ofärdig. Augustinermunkarna beställde då en målning av samma motiv från Filippino Lippi, som stod färdig 1496. Da Vincis ofärdiga målning hamnade så småningom i Medici-samlingen.
Experter säger att restaureringen har gett målningen nytt skimmer. Figurer som tidigare varit dolda har nu kommit till liv.
– Detta är en otroligt kinematografisk målning, faktiskt, och har blivit det tack vare rengöringen. Med denna målning får vi verkligen en ny inblick i Leonardo da Vincis själ, säger Schmidt.