loadingMatsalen på Carl Larsson-gården inreddes och skapades av Carl och Karin tillsammans och mycket av porslinet är målat av de båda. Foto: Carl Larsson-gården
Matsalen på Carl Larsson-gården inreddes och skapades av Carl och Karin tillsammans och mycket av porslinet är målat av de båda. Foto: Carl Larsson-gården
Konst

Carl Larssons gård visas digitalt

Anton Nilsson

Carl Larsson är en oerhört folkkär konstnär. Han verkade till början av 1900-talet och nu finns möjlighet att digitalt besöka hans gård i Sundborn i Dalarna.

Appen Carl Larsson-gården är utvecklad genom projektet ”Gami f ication of Dalarna”. Uttrycket gamification, alltså spelifiering, handlar om att skapa digitala upplevelser sammanknutna med riktiga event. Appen är alltså till för att kunna användas både separat och som ett komplement till utställningarna på den riktiga gården.

Appen är riktigt välgjord. Jag får först välja mellan att se filmer om Larsson-paret, gå en 3D-visning, titta på målningar eller få information om utställningar runtom i landet. Jag går in i 3D-visningen och ser då utsidan av huset. En berättarröst slås på för att berätta vad jag ser samtidigt som jag kan gå runt och titta närmare på vissa detaljer. Väl inne i förstugan möts jag av samma sak. En berättarröst pratar medan jag ser mig omkring och inspekterar de föremål som beskrivs. I vissa fall kan jag även få upp bilder på alster som kan roteras och inspekteras från olika vinklar.

Appen skapar en känsla av att få vara med i Carls och Karins liv. Konstnärliga detaljer varvas med en upplevelse som för oss tillbaka till den stämning som kunde infinna sig på gården en vanlig dag.

– Vid matbordets kortsida lät Carl Larsson tillverka en soffa där han också på en armlängds avstånd hade tillgång till bland annat uppslagsverket Nordisk familjebok som kunde ge upplysningar om stort och smått som framkom under de ständiga bordssamtalen, säger appens berättarröst.

Carl Larsson föddes i en fattig familj men kom att bli antagen till Konstakademiens principskola, en förskola till Konstakademien i Stockholm. Carl Larsson mötte sin blivande hustru Karin Bergö 1882. Samma år skapade han målningarna ”Oktober” och ”November”. Dessa målningar blev hans genombrott som konstnär och han bildade sin familj tillsammans med Karin i och med giftermål året därpå.

Karin var också en lovande konstnär som skolats på Konstakademien i Stockholm och Paris, men hon fokuserade på att ta hand om deras åtta barn samtidigt som hon inredde hemmet i konstnärlig anda. I appen är det tydligt att Karin skapat en stor del av hemmet. Från vävning till formgivning och sömnad av barnens kläder. Hennes stora genombrott som konstnär kom på en utställning som hölls 1997, alltså 69 år efter hennes död, på Victoria & Albert Museum i London. Där beskrev en text hennes konstnärliga fokus:

– Hon var de facto hårt arbetande, orubblig och mycket kreativ. Carl litade på henne som kritiker av hans arbete. Hon skolade sig som konstnär på Konstakademien i Stockholm och Paris. Efter Suzannes födelse 1884, vände hon sitt konstnärskap till att inreda hemmet, speciellt med vävning och broderi. Hon formgav även möbler och sina egna och barnens kläder.

Carl och Karin samarbetade alltså i både skapandet av hans konst som professionell konstnär och hennes konstnärskap i hemmet. På rundturen i appen är det tydligt att de båda lade ner mycket tid på att formge möbler och detaljer i sitt hem. En del av det fick sedan tillverkas i hemmet medan bland annat möbler formgavs av de båda men tillverkades av någon annan.

Namnet spelifiering känns i sammanhanget väldigt relevant. Hela upplevelsen känns som ett välgjort datorspel där man är på en gård och letar efter intressanta föremål att undersöka.

 

Vill du läsa en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat sommarerbjudande, endast 1 krona (99kr normalt) första månaden – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Du riskerar inte mer än första kronan. Klicka här för att starta din provprenumeration nu!

 

Om appen "Carl Larsson"

Är framtagen i ett samarbete mellan Carl Larsson-gården, Norkay, Visit Dalarna och Tension Graphics. Är uppbyggdav foton i 360° av Carl Larsson-gården.

Innehåller såväl filmer som information om konstverk och konstnärernas liv.

Lanserades på Carl Larssonsfödelsedag den 28 maj.

Är framtagen för att ge alla möjlighet att få en upplevelse och djupare förståelse av konstnärernas liv.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingMatsalen på Carl Larsson-gården inreddes och skapades av Carl och Karin tillsammans och mycket av porslinet är målat av de båda. Foto: Carl Larsson-gården
Matsalen på Carl Larsson-gården inreddes och skapades av Carl och Karin tillsammans och mycket av porslinet är målat av de båda. Foto: Carl Larsson-gården
Konst

Carl Larssons gård visas digitalt

Anton Nilsson

Carl Larsson är en oerhört folkkär konstnär. Han verkade till början av 1900-talet och nu finns möjlighet att digitalt besöka hans gård i Sundborn i Dalarna.

Appen Carl Larsson-gården är utvecklad genom projektet ”Gami f ication of Dalarna”. Uttrycket gamification, alltså spelifiering, handlar om att skapa digitala upplevelser sammanknutna med riktiga event. Appen är alltså till för att kunna användas både separat och som ett komplement till utställningarna på den riktiga gården.

Appen är riktigt välgjord. Jag får först välja mellan att se filmer om Larsson-paret, gå en 3D-visning, titta på målningar eller få information om utställningar runtom i landet. Jag går in i 3D-visningen och ser då utsidan av huset. En berättarröst slås på för att berätta vad jag ser samtidigt som jag kan gå runt och titta närmare på vissa detaljer. Väl inne i förstugan möts jag av samma sak. En berättarröst pratar medan jag ser mig omkring och inspekterar de föremål som beskrivs. I vissa fall kan jag även få upp bilder på alster som kan roteras och inspekteras från olika vinklar.

Appen skapar en känsla av att få vara med i Carls och Karins liv. Konstnärliga detaljer varvas med en upplevelse som för oss tillbaka till den stämning som kunde infinna sig på gården en vanlig dag.

– Vid matbordets kortsida lät Carl Larsson tillverka en soffa där han också på en armlängds avstånd hade tillgång till bland annat uppslagsverket Nordisk familjebok som kunde ge upplysningar om stort och smått som framkom under de ständiga bordssamtalen, säger appens berättarröst.

Carl Larsson föddes i en fattig familj men kom att bli antagen till Konstakademiens principskola, en förskola till Konstakademien i Stockholm. Carl Larsson mötte sin blivande hustru Karin Bergö 1882. Samma år skapade han målningarna ”Oktober” och ”November”. Dessa målningar blev hans genombrott som konstnär och han bildade sin familj tillsammans med Karin i och med giftermål året därpå.

Karin var också en lovande konstnär som skolats på Konstakademien i Stockholm och Paris, men hon fokuserade på att ta hand om deras åtta barn samtidigt som hon inredde hemmet i konstnärlig anda. I appen är det tydligt att Karin skapat en stor del av hemmet. Från vävning till formgivning och sömnad av barnens kläder. Hennes stora genombrott som konstnär kom på en utställning som hölls 1997, alltså 69 år efter hennes död, på Victoria & Albert Museum i London. Där beskrev en text hennes konstnärliga fokus:

– Hon var de facto hårt arbetande, orubblig och mycket kreativ. Carl litade på henne som kritiker av hans arbete. Hon skolade sig som konstnär på Konstakademien i Stockholm och Paris. Efter Suzannes födelse 1884, vände hon sitt konstnärskap till att inreda hemmet, speciellt med vävning och broderi. Hon formgav även möbler och sina egna och barnens kläder.

Carl och Karin samarbetade alltså i både skapandet av hans konst som professionell konstnär och hennes konstnärskap i hemmet. På rundturen i appen är det tydligt att de båda lade ner mycket tid på att formge möbler och detaljer i sitt hem. En del av det fick sedan tillverkas i hemmet medan bland annat möbler formgavs av de båda men tillverkades av någon annan.

Namnet spelifiering känns i sammanhanget väldigt relevant. Hela upplevelsen känns som ett välgjort datorspel där man är på en gård och letar efter intressanta föremål att undersöka.

 

Vill du läsa en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat sommarerbjudande, endast 1 krona (99kr normalt) första månaden – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Du riskerar inte mer än första kronan. Klicka här för att starta din provprenumeration nu!

 

Om appen "Carl Larsson"

Är framtagen i ett samarbete mellan Carl Larsson-gården, Norkay, Visit Dalarna och Tension Graphics. Är uppbyggdav foton i 360° av Carl Larsson-gården.

Innehåller såväl filmer som information om konstverk och konstnärernas liv.

Lanserades på Carl Larssonsfödelsedag den 28 maj.

Är framtagen för att ge alla möjlighet att få en upplevelse och djupare förståelse av konstnärernas liv.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024