Bonnier News och norska Amedia köper krisdrabbade Mittmedia som äger 28 dagstidningar i Mellansverige.
Bonnier kommer att äga 80 procent och Amedia 20 procent i Mittmedia.
I ett pressmeddelande skriver Anders Eriksson, vd för Bonnier News: ”Bonnier News övergripande mål är långsiktiga publicistiska och affärsmässiga framgångar samt att vara en ledande nyhetsaktör i Sverige. Därför är förvärvet av Mittmedia med dess starka lokala varumärken ett självklart steg i vår utveckling.”
Journalistförbundets Mittmediaklubb har oroat sig för att det kanske inte skulle bli någon affär alls – och beskedet innebär därför en stor lättnad, säger ordföranden Johanna Hejdenberg, som arbetar på Arbetarbladet i Gävle, till TT.
– Det har varit en nervös väntan och folk har suttit som på nålar. Beskedet att det blir en affär känns väldigt positivt och det är spridda glädjerop på redaktionen här, säger hon men tillägger att journalistklubben nu kommer att pressa de nya ägarna på många frågor.
– Vi vill ju veta vad de vill göra med redaktionerna och hur de ser på hur många journalister man behöver.
Jan Spångberg, klubbordförande på Expressen, har dubbla känslor inför beskedet.
– Det är spännande men också lite oroligt förstås, det är ju en stor affär, säger han och fortsätter:
– Att Bonnierledningen vill satsa på journalistiken är fantastiskt bra och uppmuntrande, men det som är en oro är naturligtvis hela den kris som medierna går igenom nu. Just nu är det här en förlustaffär, så det gäller att få det att gå runt och få en vändning på Mittmedia.
(TT)