loadingJärnvägstrafiken har ökat kraftigt vilket gjort att den är hårt belastad. Samtidigt har underhållet av järnvägen eftersatts. Foto: Johan Nilsson/TT
Järnvägstrafiken har ökat kraftigt vilket gjort att den är hårt belastad. Samtidigt har underhållet av järnvägen eftersatts. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Blir järnvägen bättre i statlig regi?

Malin Nordstrand

Svensk Järnväg bedöms vara i uselt skick och har en underhållsskuld på många miljarder kronor. Detta har väckt liv i debatten om ett eventuellt återförstatligande av hela järnvägsunderhållet, något som varken regeringen eller branschen vill se.

Underhållet av järnvägen har enligt experter varit eftersatt i många decennier, och inga regeringar, oavsett färg, har prioriterat underhållet tillräckligt i sina budgetar sedan lång tid tillbaka. Detta har lett till en allt sämre fungerande järnväg med förseningar, urspårningar och inställda tåg – något som allvarligt påverkar både person- och godstrafiken, som till följd av omställningen väntas öka stort framöver.

Den så kallade underhållsskulden har i sin tur lett till ett växande behov av akuta underhållsåtgärder med kraftigt stigande kostnader som resultat. Enligt Svenskt Näringsliv uppskattas kostnaden för att återställa järnvägssystemet till en lägsta acceptabel standard till 37 miljarder kronor. Samtidigt har regeringen beslutat att lägga 165 miljarder kronor mellan 2022–2033 på drift och underhåll.

Sveriges järnväg

Banverket: Fram till 2002 hade det statliga Banverket fullt ansvar för drift och underhåll av järnvägar i Sverige. Verket utförde även underhållsarbetet.

Konkurrens: 2002 påbörjade Banverket en successiv upphandling av drift och underhållstjänster, och började utsättas för konkurrens.

Infranord AB: 2010 bildades Infranord AB som ett statligt bolag från Banverket. Bolaget övertog Banverkets ansvar för drift och underhåll av järnvägar.

Trafikverket: 2010 bildades Trafikverket efter en sammanslagning av flera myndigheter, bland annat Banverket och Vägverket. Verket är statens infrastrukturförvaltare för väg och järnväg, och ansvarar bland annat för underhåll, utveckling och planering av järnvägen, samt upphandlar underhåll av företag på marknaden.

Budget: Trafikverket har en budget på cirka 15 miljarder kronor för järnvägsunderhåll 2024. Regeringen har beslutat att 165 miljarder kronor ska gå till drift och underhåll av järnvägsnätet 2022–2033.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingJärnvägstrafiken har ökat kraftigt vilket gjort att den är hårt belastad. Samtidigt har underhållet av järnvägen eftersatts. Foto: Johan Nilsson/TT
Järnvägstrafiken har ökat kraftigt vilket gjort att den är hårt belastad. Samtidigt har underhållet av järnvägen eftersatts. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Blir järnvägen bättre i statlig regi?

Malin Nordstrand

Svensk Järnväg bedöms vara i uselt skick och har en underhållsskuld på många miljarder kronor. Detta har väckt liv i debatten om ett eventuellt återförstatligande av hela järnvägsunderhållet, något som varken regeringen eller branschen vill se.

Underhållet av järnvägen har enligt experter varit eftersatt i många decennier, och inga regeringar, oavsett färg, har prioriterat underhållet tillräckligt i sina budgetar sedan lång tid tillbaka. Detta har lett till en allt sämre fungerande järnväg med förseningar, urspårningar och inställda tåg – något som allvarligt påverkar både person- och godstrafiken, som till följd av omställningen väntas öka stort framöver.

Den så kallade underhållsskulden har i sin tur lett till ett växande behov av akuta underhållsåtgärder med kraftigt stigande kostnader som resultat. Enligt Svenskt Näringsliv uppskattas kostnaden för att återställa järnvägssystemet till en lägsta acceptabel standard till 37 miljarder kronor. Samtidigt har regeringen beslutat att lägga 165 miljarder kronor mellan 2022–2033 på drift och underhåll.

Sveriges järnväg

Banverket: Fram till 2002 hade det statliga Banverket fullt ansvar för drift och underhåll av järnvägar i Sverige. Verket utförde även underhållsarbetet.

Konkurrens: 2002 påbörjade Banverket en successiv upphandling av drift och underhållstjänster, och började utsättas för konkurrens.

Infranord AB: 2010 bildades Infranord AB som ett statligt bolag från Banverket. Bolaget övertog Banverkets ansvar för drift och underhåll av järnvägar.

Trafikverket: 2010 bildades Trafikverket efter en sammanslagning av flera myndigheter, bland annat Banverket och Vägverket. Verket är statens infrastrukturförvaltare för väg och järnväg, och ansvarar bland annat för underhåll, utveckling och planering av järnvägen, samt upphandlar underhåll av företag på marknaden.

Budget: Trafikverket har en budget på cirka 15 miljarder kronor för järnvägsunderhåll 2024. Regeringen har beslutat att 165 miljarder kronor ska gå till drift och underhåll av järnvägsnätet 2022–2033.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024