Svensk Järnväg bedöms vara i uselt skick och har en underhållsskuld på många miljarder kronor. Detta har väckt liv i debatten om ett eventuellt återförstatligande av hela järnvägsunderhållet, något som varken regeringen eller branschen vill se.
Underhållet av järnvägen har enligt experter varit eftersatt i många decennier, och inga regeringar, oavsett färg, har prioriterat underhållet tillräckligt i sina budgetar sedan lång tid tillbaka. Detta har lett till en allt sämre fungerande järnväg med förseningar, urspårningar och inställda tåg – något som allvarligt påverkar både person- och godstrafiken, som till följd av omställningen väntas öka stort framöver.
Den så kallade underhållsskulden har i sin tur lett till ett växande behov av akuta underhållsåtgärder med kraftigt stigande kostnader som resultat. Enligt Svenskt Näringsliv uppskattas kostnaden för att återställa järnvägssystemet till en lägsta acceptabel standard till 37 miljarder kronor. Samtidigt har regeringen beslutat att lägga 165 miljarder kronor mellan 2022–2033 på drift och underhåll.