loadingRoberto Maiorana, Trafikverkets generaldirektör, under en presskonferens på måndagen efter att inriktningsunderlaget överlämnats till regeringen. Foto: Samuel Steén/TT
Roberto Maiorana, Trafikverkets generaldirektör, under en presskonferens på måndagen efter att inriktningsunderlaget överlämnats till regeringen. Foto: Samuel Steén/TT
Inrikes

Trafikverket: Hårda prioriteringar krävs

Maria Davidsson/TT

Hårda prioriteringar krävs för investeringar och underhåll av vägar och järnvägar framöver, enligt Trafikverket. Runt 150 miljarder kronor fattas i planen för framtida infrastruktur.

Utmaningarna är många, konstaterar Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana när han presenterar Trafikverkets inriktningsunderlag för 2026–2037 som i dag lämnats över till regeringen, som ett stöd i arbetet med den kommande infrastrukturproposition.

– Vi kan se att det kommer att krävas hårda prioriteringar, säger Maiorana.

Så fungerar trafikplanerna

Statens planering av transportinfrastruktur styrs genom långsiktiga nationella planer som beslutas av regeringen.

Planerna är tolvåriga och revideras vanligtvis en gång per mandatperiod.

Den nu gällande nationella planen avser åren 2022–2033 och fastställdes i juni 2022.

Trafikverkets inriktningsunderlag, som redovisas på måndagen, ska ligga till grund för regeringens infrastrukturproposition för perioden 2026–2037. Underlaget innehåller ekonomiska ramar, det vill säga hur många miljarder som ska satsas på järnväg, väg, luft- och sjöfart, under perioden.

Källa: Regeringen

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingRoberto Maiorana, Trafikverkets generaldirektör, under en presskonferens på måndagen efter att inriktningsunderlaget överlämnats till regeringen. Foto: Samuel Steén/TT
Roberto Maiorana, Trafikverkets generaldirektör, under en presskonferens på måndagen efter att inriktningsunderlaget överlämnats till regeringen. Foto: Samuel Steén/TT
Inrikes

Trafikverket: Hårda prioriteringar krävs

Maria Davidsson/TT

Hårda prioriteringar krävs för investeringar och underhåll av vägar och järnvägar framöver, enligt Trafikverket. Runt 150 miljarder kronor fattas i planen för framtida infrastruktur.

Utmaningarna är många, konstaterar Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana när han presenterar Trafikverkets inriktningsunderlag för 2026–2037 som i dag lämnats över till regeringen, som ett stöd i arbetet med den kommande infrastrukturproposition.

– Vi kan se att det kommer att krävas hårda prioriteringar, säger Maiorana.

Så fungerar trafikplanerna

Statens planering av transportinfrastruktur styrs genom långsiktiga nationella planer som beslutas av regeringen.

Planerna är tolvåriga och revideras vanligtvis en gång per mandatperiod.

Den nu gällande nationella planen avser åren 2022–2033 och fastställdes i juni 2022.

Trafikverkets inriktningsunderlag, som redovisas på måndagen, ska ligga till grund för regeringens infrastrukturproposition för perioden 2026–2037. Underlaget innehåller ekonomiska ramar, det vill säga hur många miljarder som ska satsas på järnväg, väg, luft- och sjöfart, under perioden.

Källa: Regeringen

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024