loadingUSA-bevakningen tar stor plats i svenska medier med stort fokus även mellan valår. Foto: Madalina Vasiliu
USA-bevakningen tar stor plats i svenska medier med stort fokus även mellan valår. Foto: Madalina Vasiliu
Inrikes

Chefredaktör: ”Svensk USA-bevakning mer underhållning än nyheter”

Elina Helleberg

Svensk journalistik fokuserar mycket på USA. Magasinet Kvartals chefredaktör Jörgen Huitfeldt anser att USA-bevakningen blir till underhållning och att omfattningen inte motsvarar behovet, medan TV4 menar att publiken vill ha mycket bevakning.

USA har starkt påverkat svenskarna genom populärkultur, tvserier och konsumtion sedan 1950-talet. Det är också ett populärt resmål för många svenskar och många har en dröm om att bosätta sig där. Ibland kallas även Sverige för USA:s femtioförsta delstat. Oavsett om man aktivt eller passivt har tagit del av det ovannämnda har svenskar fått en uppfattning om landet och amerikanerna.

Svensk medias bevakning av USA

Inför valet ökade mediebevakningen av valet. Sveriges Radios USA-podden släppte två poddavsnitt i veckan i stället för ett. SVT direktsände debatten mellan Donald Trump och Kamala Harris den 11 september och programmet Utrikesbyrån bytte namn till USA-byrån som sände nya avsnitt varje kväll.

USA är ett populärt resmål för många svenskar och landet har den största andelen utlandssvenskar följt av Spanien och Storbritannien.

Sveriges största handelspartner är Tyskland följt av Norge och på tredje plats återfinns USA. Andelen Tysklandsbevakning i svenska medier är dock relativt liten. Sveriges Radio, Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter och SVT har en Tysklandskorrespondent vardera.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingUSA-bevakningen tar stor plats i svenska medier med stort fokus även mellan valår. Foto: Madalina Vasiliu
USA-bevakningen tar stor plats i svenska medier med stort fokus även mellan valår. Foto: Madalina Vasiliu
Inrikes

Chefredaktör: ”Svensk USA-bevakning mer underhållning än nyheter”

Elina Helleberg

Svensk journalistik fokuserar mycket på USA. Magasinet Kvartals chefredaktör Jörgen Huitfeldt anser att USA-bevakningen blir till underhållning och att omfattningen inte motsvarar behovet, medan TV4 menar att publiken vill ha mycket bevakning.

USA har starkt påverkat svenskarna genom populärkultur, tvserier och konsumtion sedan 1950-talet. Det är också ett populärt resmål för många svenskar och många har en dröm om att bosätta sig där. Ibland kallas även Sverige för USA:s femtioförsta delstat. Oavsett om man aktivt eller passivt har tagit del av det ovannämnda har svenskar fått en uppfattning om landet och amerikanerna.

Svensk medias bevakning av USA

Inför valet ökade mediebevakningen av valet. Sveriges Radios USA-podden släppte två poddavsnitt i veckan i stället för ett. SVT direktsände debatten mellan Donald Trump och Kamala Harris den 11 september och programmet Utrikesbyrån bytte namn till USA-byrån som sände nya avsnitt varje kväll.

USA är ett populärt resmål för många svenskar och landet har den största andelen utlandssvenskar följt av Spanien och Storbritannien.

Sveriges största handelspartner är Tyskland följt av Norge och på tredje plats återfinns USA. Andelen Tysklandsbevakning i svenska medier är dock relativt liten. Sveriges Radio, Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter och SVT har en Tysklandskorrespondent vardera.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025