loadingSnittpriset på både nya och begagnade elbilar har sjunkit snabbt de senaste tre månaderna enligt statistik från Wayke. Arkivbild från Norge. Foto: 
Tore Meek/NTB Scanpix/TT
Snittpriset på både nya och begagnade elbilar har sjunkit snabbt de senaste tre månaderna enligt statistik från Wayke. Arkivbild från Norge. Foto: Tore Meek/NTB Scanpix/TT
Inrikes

Billigare elbilar – rekordstort utbud

TT

Försäljningen ökar inte i samma takt och ett breddat utbud av laddbara bilmodeller har fått snittpriserna att rasa. Branschen efterlyser en bättre infrastruktur för laddning.

Utbudet av laddbara bilar har dubblerats på svenska marknaden det senaste året, men försäljningen hänger inte riktigt med och därmed sjunker priserna.

Priset på en begagnad elbil har sjunkit med åtta procent sedan i december. Nya elbilar har blivit fyra procent billigare medan en begagnad laddhybrid i snitt har blivit sex procent billigare, visar statistik från Wayke, som är Motorbranschens riksförbunds digitala köp- och säljportal.

– Laddbart har gått från att vara en bristvara med extremt långa leveranstider på nya bilar och endast ett fåtal modeller på begagnatmarknaden, till att bli betydligt mer tillgängligt det senaste året. Det har haft effekt på priserna, säger Martin Fransson, vd för Wayke.

Ökad konkurrens

Utbudet av nya elbilar har enligt Waykes siffror ökat med 81 procent och med hela 115 procent på begagnatmarknaden jämfört med ett år tillbaka. Prisutvecklingen är därmed inte särskilt förvånande och priserna närmar sig nu en rimligare prisnivå, enligt Martin Fransson.

– Med fler och fler bilar tillgängliga ökar konkurrensen mellan både bilhandlare och tillverkare. Alla som har ett bilbehov måste ju kunna hitta en bil i passande prisnivå om de vill att vi ska åka el och laddhybrid, och det är ju tillverkarna tydliga med att de vill.

TT: Kommer den här utvecklingen generellt att påskynda omställningen till eldrivet?

– Ja, det hoppas jag verkligen. Men det är inte bara att gå och köpa en elbil eller laddhybrid, man behöver ha en plats att ladda den också. Det vi behöver nu är en fungerande infrastruktur för laddning, säger Martin Fransson.

Större efterfrågan

Han tror dock att priserna på sikt kommer att vända uppåt igen.

– Det säljs fortfarande väldigt många färre laddbara bilar än bilar med traditionella drivmedel, det ska man inte glömma bort. Men vartefter laddningsmöjligheterna byggs ut kommer efterfrågan att öka markant, och då tror jag att priserna sticker i väg igen.

Utvecklingen för nybilsmarknaden december-februari
Pris –4,1 %
Utbud 7,5 %
Försäljning –25,7 %
Källa: Wayke  
Utvecklingen för begagnatmarknaden december-februari
Pris –8,2 %
Utbud 50,8 %
Försäljning 10,8 %
Källa: Wayke  

(Kristina Erkenborn/TT)

Sveriges nya satsning inom nationell och internationell nyhetsjournalistik i tryck. Teckna din provprenumeration idag – endast 99kr, avslutas automatiskt – klicka på bilden nedan för mer info:

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingSnittpriset på både nya och begagnade elbilar har sjunkit snabbt de senaste tre månaderna enligt statistik från Wayke. Arkivbild från Norge. Foto: 
Tore Meek/NTB Scanpix/TT
Snittpriset på både nya och begagnade elbilar har sjunkit snabbt de senaste tre månaderna enligt statistik från Wayke. Arkivbild från Norge. Foto: Tore Meek/NTB Scanpix/TT
Inrikes

Billigare elbilar – rekordstort utbud

TT

Försäljningen ökar inte i samma takt och ett breddat utbud av laddbara bilmodeller har fått snittpriserna att rasa. Branschen efterlyser en bättre infrastruktur för laddning.

Utbudet av laddbara bilar har dubblerats på svenska marknaden det senaste året, men försäljningen hänger inte riktigt med och därmed sjunker priserna.

Priset på en begagnad elbil har sjunkit med åtta procent sedan i december. Nya elbilar har blivit fyra procent billigare medan en begagnad laddhybrid i snitt har blivit sex procent billigare, visar statistik från Wayke, som är Motorbranschens riksförbunds digitala köp- och säljportal.

– Laddbart har gått från att vara en bristvara med extremt långa leveranstider på nya bilar och endast ett fåtal modeller på begagnatmarknaden, till att bli betydligt mer tillgängligt det senaste året. Det har haft effekt på priserna, säger Martin Fransson, vd för Wayke.

Ökad konkurrens

Utbudet av nya elbilar har enligt Waykes siffror ökat med 81 procent och med hela 115 procent på begagnatmarknaden jämfört med ett år tillbaka. Prisutvecklingen är därmed inte särskilt förvånande och priserna närmar sig nu en rimligare prisnivå, enligt Martin Fransson.

– Med fler och fler bilar tillgängliga ökar konkurrensen mellan både bilhandlare och tillverkare. Alla som har ett bilbehov måste ju kunna hitta en bil i passande prisnivå om de vill att vi ska åka el och laddhybrid, och det är ju tillverkarna tydliga med att de vill.

TT: Kommer den här utvecklingen generellt att påskynda omställningen till eldrivet?

– Ja, det hoppas jag verkligen. Men det är inte bara att gå och köpa en elbil eller laddhybrid, man behöver ha en plats att ladda den också. Det vi behöver nu är en fungerande infrastruktur för laddning, säger Martin Fransson.

Större efterfrågan

Han tror dock att priserna på sikt kommer att vända uppåt igen.

– Det säljs fortfarande väldigt många färre laddbara bilar än bilar med traditionella drivmedel, det ska man inte glömma bort. Men vartefter laddningsmöjligheterna byggs ut kommer efterfrågan att öka markant, och då tror jag att priserna sticker i väg igen.

Utvecklingen för nybilsmarknaden december-februari
Pris –4,1 %
Utbud 7,5 %
Försäljning –25,7 %
Källa: Wayke  
Utvecklingen för begagnatmarknaden december-februari
Pris –8,2 %
Utbud 50,8 %
Försäljning 10,8 %
Källa: Wayke  

(Kristina Erkenborn/TT)

Sveriges nya satsning inom nationell och internationell nyhetsjournalistik i tryck. Teckna din provprenumeration idag – endast 99kr, avslutas automatiskt – klicka på bilden nedan för mer info:

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024