loadingSvenskens betalbeteende blir allt mer digitalt. Arkivbild. Foto: Helena Landstedt/TT
Svenskens betalbeteende blir allt mer digitalt. Arkivbild. Foto: Helena Landstedt/TT
Ekonomi & Näringsliv

Betalappar slår ut kontanter

TT

Svensken håller på att ta farväl av sina kontanter. Nu är det betalappar som gäller. Trots att många är oroliga för säkerheten.

En ny undersökning, "Sverige betalar 2021", genomförd av Insight intelligence tillsammans med Coop, Trivec, Walley och Loomis pay, visar att svenskarna nu föredrar betalappar före kontanter – i alla situationer.

– Den sista förändringen var i butik där kontanter fortfarande användes något mer förra året, men där nu betalappar gått om, säger Lukas O Berg, vd på Insight intelligence.

Sverige betalar 2021

(TT)

Undersökningen bygger på svar från 1 000 svenskar som har intervjuats genom Sifos slumpmässigt rekryterade webbpanel.

Bland resultaten framgår att:

95 procent av svenskarna använder Swish.

85 procent är positiva till självutcheckning.

84 procent betalar kontaktlöst med sitt kort när möjligheten finns.

38 procent anser att nätvalutor är den mest sårbara betalmetoden ur ett datasäkerhetsperspektiv.

45 procent vill inte använda sig av någon form av biometrisk identifieringsmetod.

55 procent är negativa till att betaltjänster marknadsför produkter och tjänster i samband med köp.

34 procent vill inte ha någon information förifylld när de ska betala online.

30 procent har avbrutit ett köp de senaste 30 dagarna.

Källa: Insight intelligence

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingSvenskens betalbeteende blir allt mer digitalt. Arkivbild. Foto: Helena Landstedt/TT
Svenskens betalbeteende blir allt mer digitalt. Arkivbild. Foto: Helena Landstedt/TT
Ekonomi & Näringsliv

Betalappar slår ut kontanter

TT

Svensken håller på att ta farväl av sina kontanter. Nu är det betalappar som gäller. Trots att många är oroliga för säkerheten.

En ny undersökning, "Sverige betalar 2021", genomförd av Insight intelligence tillsammans med Coop, Trivec, Walley och Loomis pay, visar att svenskarna nu föredrar betalappar före kontanter – i alla situationer.

– Den sista förändringen var i butik där kontanter fortfarande användes något mer förra året, men där nu betalappar gått om, säger Lukas O Berg, vd på Insight intelligence.

Sverige betalar 2021

(TT)

Undersökningen bygger på svar från 1 000 svenskar som har intervjuats genom Sifos slumpmässigt rekryterade webbpanel.

Bland resultaten framgår att:

95 procent av svenskarna använder Swish.

85 procent är positiva till självutcheckning.

84 procent betalar kontaktlöst med sitt kort när möjligheten finns.

38 procent anser att nätvalutor är den mest sårbara betalmetoden ur ett datasäkerhetsperspektiv.

45 procent vill inte använda sig av någon form av biometrisk identifieringsmetod.

55 procent är negativa till att betaltjänster marknadsför produkter och tjänster i samband med köp.

34 procent vill inte ha någon information förifylld när de ska betala online.

30 procent har avbrutit ett köp de senaste 30 dagarna.

Källa: Insight intelligence

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025