Det börjar med ett klick. Sedan är det kört. Plötsligt är hela internet fullt av spåren av ditt senaste inköp, delning eller sökning. Men hur kartläggs vi egentligen online? Och varför?
En av 1900-talets mest inflytelserika ekonomer, amerikanen Milton Friedman, tillskrivs ofta felaktigt uttrycket "det finns inga gratisluncher". Friedman, som tilldelades Riksbankens pris i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne 1976, gav dock ut en bok med uttrycket som titel och var en passionerad förkämpe för dess andemening – att inget kommer gratis, allt har ett pris.
Sociala medier, som såg dagens ljus strax efter millennieskiftet med Facebook, Youtube, Instagram och Tiktok i spetsen, är dock gratis. Det kostar ingenting att använda tjänsterna, och plattformarna har numera hundratals miljoner användare oavsett hur stor plånbok individen har. Så hade Friedman fel? Eller betalar vi med något annat än ekonomiska medel för vår tillgång till de digitala nätverkens gemenskap? Är det vi som är handelsvaran?