loadingDitt digitala agerande skapar ett nätverk som kan användas av bland andra sociala medier-jättarna för att rikta reklam mot dig. Foto: Johan Hallnäs/TT
Ditt digitala agerande skapar ett nätverk som kan användas av bland andra sociala medier-jättarna för att rikta reklam mot dig. Foto: Johan Hallnäs/TT
Ekonomi & Näringsliv

Så här kartläggs du på Facebook och Instagram

TT

Det börjar med ett klick. Sedan är det kört. Plötsligt är hela internet fullt av spåren av ditt senaste inköp, delning eller sökning. Men hur kartläggs vi egentligen online? Och varför?

En av 1900-talets mest inflytelserika ekonomer, amerikanen Milton Friedman, tillskrivs ofta felaktigt uttrycket "det finns inga gratisluncher". Friedman, som tilldelades Riksbankens pris i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne 1976, gav dock ut en bok med uttrycket som titel och var en passionerad förkämpe för dess andemening – att inget kommer gratis, allt har ett pris.

Sociala medier, som såg dagens ljus strax efter millennieskiftet med Facebook, Youtube, Instagram och Tiktok i spetsen, är dock gratis. Det kostar ingenting att använda tjänsterna, och plattformarna har numera hundratals miljoner användare oavsett hur stor plånbok individen har. Så hade Friedman fel? Eller betalar vi med något annat än ekonomiska medel för vår tillgång till de digitala nätverkens gemenskap? Är det vi som är handelsvaran?

Kakor online

(TT)

Varje gång du besöker en sajt sparas en cookie (kaka) på din enhet. Svensk lag kräver att du informeras och aktivt accepterar detta.

Många sajter säljer dock uppgifter om dina surfvanor till andra företag som lägger in så kallade tredjepartskakor. Förstapartskakor, information som tillkommit då du varit inloggad på ett visst företags sajt, är ovanligare är tredjepartskakor. Alla kakor, kombinerat med andra system, används för att kartlägga dig och gör det möjligt för företag att hitta annonser som du förmodligen kommer interagera med.

De senaste åren har det på olika håll debatterats om vem som bör äga rätten till datan som sparas om användare och hur den får säljas vidare.

Det går att, genom att läsa det finstilta, neka åtkomst för kakor på de flesta sajter. Det går även att använda tredjepartsprogram som gör samma sak.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingDitt digitala agerande skapar ett nätverk som kan användas av bland andra sociala medier-jättarna för att rikta reklam mot dig. Foto: Johan Hallnäs/TT
Ditt digitala agerande skapar ett nätverk som kan användas av bland andra sociala medier-jättarna för att rikta reklam mot dig. Foto: Johan Hallnäs/TT
Ekonomi & Näringsliv

Så här kartläggs du på Facebook och Instagram

TT

Det börjar med ett klick. Sedan är det kört. Plötsligt är hela internet fullt av spåren av ditt senaste inköp, delning eller sökning. Men hur kartläggs vi egentligen online? Och varför?

En av 1900-talets mest inflytelserika ekonomer, amerikanen Milton Friedman, tillskrivs ofta felaktigt uttrycket "det finns inga gratisluncher". Friedman, som tilldelades Riksbankens pris i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne 1976, gav dock ut en bok med uttrycket som titel och var en passionerad förkämpe för dess andemening – att inget kommer gratis, allt har ett pris.

Sociala medier, som såg dagens ljus strax efter millennieskiftet med Facebook, Youtube, Instagram och Tiktok i spetsen, är dock gratis. Det kostar ingenting att använda tjänsterna, och plattformarna har numera hundratals miljoner användare oavsett hur stor plånbok individen har. Så hade Friedman fel? Eller betalar vi med något annat än ekonomiska medel för vår tillgång till de digitala nätverkens gemenskap? Är det vi som är handelsvaran?

Kakor online

(TT)

Varje gång du besöker en sajt sparas en cookie (kaka) på din enhet. Svensk lag kräver att du informeras och aktivt accepterar detta.

Många sajter säljer dock uppgifter om dina surfvanor till andra företag som lägger in så kallade tredjepartskakor. Förstapartskakor, information som tillkommit då du varit inloggad på ett visst företags sajt, är ovanligare är tredjepartskakor. Alla kakor, kombinerat med andra system, används för att kartlägga dig och gör det möjligt för företag att hitta annonser som du förmodligen kommer interagera med.

De senaste åren har det på olika håll debatterats om vem som bör äga rätten till datan som sparas om användare och hur den får säljas vidare.

Det går att, genom att läsa det finstilta, neka åtkomst för kakor på de flesta sajter. Det går även att använda tredjepartsprogram som gör samma sak.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024