Att utveckla mental motståndskraft
Corona-krisen innebär svårigheter, men även möjligheter att växa mentalt
Att gå ut i vårsolen och andas in naturens dofter och lyssna till vind och fågelkvitter är lugnande för sinnet, och kan bidra till att stärka vårt immunförsvar. Foto: Pixabay


Forskning visar att hur vi hanterar de svårigheter vi möter kan ha större betydelse än själva den traumatiska händelsen i sig.

Det är bäst att vara proaktiv och engagerad när man möter svårigheter. Vi är illa ute om vi faller in i ett tillstånd av hjälplöshet och tror att vi inte kan påverka vår situation.

Psykologer definierar motståndskraft som "förmågan att anpassa sig till betydande källor för stress”.

Vi människor är i allmänhet mycket bra på att anpassa oss till olika besvärliga situationer. De flesta av oss är anpassningsbara, påhittiga och motståndskraftiga. Vi hanterar så gott vi kan svårigheter som COVID-19-pandemin.

Proaktiva tankar och åtgärder

Ett proaktivt förhållningssätt kan utgöra ett slags skyddande faktorer som mildrar stress och gör oss mer motståndskraftiga. Att vara proaktiv kan till exempel innebära att inta en positiv inställning till att lösa problem. Det här kräver att vi känner oss själva väl, vet våra styrkor och svagheter så att vi kan vidta lämpliga åtgärder, stora som små.

Att utnyttja svårigheterna i livet till att växa mentalt gör att man bygger upp en starkare version av sig själv, rustad för framtida utmaningar.

Det underlättar väldigt mycket att ha ett socialt nätverk av vänner och familj omkring sig. Det är också viktigt att kunna erkänna sina egna känslor för att lyckas hantera dem, samt att hitta konstruktiva sätt att få utlopp för känslorna för att kunna slappna av och känna sig bättre till mods.

Andnings- och avslappningsövningar samt stillsamma aktiviteter som handarbete, pyssel i trädgården och andra lugna sysslor kan hjälpa till att minska stress och sänka kortisol-nivåerna. Det hjälper även immunsystemet att bättre försvara sig mot patogener.

Aktiviteter som kopplar till natur och växter är ofta lugnande och minskar stress. Foto: Aedrozda, Pixabay

Hela vårt sätt att vara har betydelse och vi kan med fördel försöka fokusera på livgivande aktiviteter som ger en känsla av mening och syfte.

Att värdesätta vänlighet och visa att vi bryr oss om människorna i vår närhet är ett av många sätt på vilka vi kan öva upp vår känsla av tacksamhet.

Ibland utkämpas en kamp mellan rädslor och hopp i våra sinnen. Rädslan kan paralysera oss eller tvinga oss att agera med mod. I de stunderna kan vi öva på att hitta vårt mod och möta våra rädslor, och i slutändan övervinna dem.

Att utnyttja svårigheterna i livet till att växa mentalt gör att man bygger upp en starkare version av sig själv, rustad för framtida utmaningar.

Tips på hur man kan bygga sin mentala motståndskraft

Hur kan man främja denna mentala styrka och motståndskraft? I den här artikeln berättar jag om några metoder som jag kommit fram till i mitt arbete med överlevande från förintelsen. Mental styrka innefattar våra beteenden, tankar och handlingar och dessa kan vi lära oss att utveckla.

Här följer tips på några strategier:

Att anpassa sig till omständigheterna

Många saker i livet kan vi inte ändra på, hur mycket vi än vill. När så är fallet är det enda alternativet att anpassa sig.

Det här fick jag lära mig av min mor som överlevde förintelsen. Vid 15 års ålder sattes hon i Lodz-lägret i Polen och skickades senare till Auschwitzs dödsläger. Hennes ord inspirerar mig när jag står inför utmaningar.

För att kontrollera sin tillvaro gjorde hon dagligen olika val.

Ett sådant val handlade om att hon själv bestämde vilken inställning hon hade när hon reagerade på olika situationer. Hon försökte ha en positiv attityd och dröjde sig aldrig kvar i eller ältade sitt lidande. Hon gav aldrig upp utan kämpade hela tiden vidare, till och med när hela hennes familj skickades i döden och hon ensam fick lämna lägret.

Hon grät sig själv till sömns varje kväll men på morgonen fokuserade hon återigen sin energi på att överleva. Framförallt förlorade hon aldrig hoppet om att saker och ting skulle bli bättre – att hon skulle överleva och bygga upp sitt liv på nytt.

Att välja inställning och agerande

Även om vi inte kan kontrollera andras attityder och beteenden kan vi välja hur vi själva reagerar i en given situation, till och med under de mest fruktansvärda omständigheterna.

Psykiatern Victor Fankl, som även han överlevde förintelsen och är författare till boken Man’s Search for Meaning, skriver: "Krafter utanför din kontroll kan ta bort allt du äger utom en sak, din frihet att välja hur du ska svara på situationen."

Många överlevande säger att det var ”turen” som hjälpte dem att överleva. Jag har emellertid observerat att många människor överlevde på grund av valen de gjorde i sin vardag och sättet de valde att agera på.

Börja dagen med en avkopplande övning

Skydda dig mot stress med en återkommande aktivitet i början av din dag.

Lyssna på lugn musik utan känslomässiga budskap, gör andnings- och avslappningsövningar, meditera, gör mindfulnessövningar, yoga, taichi, etc. Ge dig själv en begränsad dos av information från olika nyhetskällor.

Låt dig inte bli stressad genom ändlösa timmar av nyhetsbevakning.

Upprätthåll en god hygien

Det här kan hjälpa till att begränsa spridningen av viruset. Ta hand om dig själv genom att äta hälsosam mat, träna, sov ordentligt, och läs inspirerande litteratur. Allt det här stärker dig mentalt.

Gör något speciellt för dig själv varje dag. Undvik alkohol, droger och andra substanser som försvagar ditt immunsystem.

Vårda dina känslor

Var uppmärksam på dina känslor och ge dig själv tillåtelse att känna rädsla, ångest, sorg, oro och så vidare. De flesta av oss sörjer någon slags förlust, vare sig det gäller en nära anhörig, ett jobb eller stabiliteten i livet. Behandla din sorg genom att prata om den eller skriv ner dina tankar kring det du förlorat och vad som är annorlunda för dig nu.

Låt dig själv vara sårbar och ha tålamod för din egen process. Dela dina tankar och känslor med någon du litar på, en familjemedlem, en vän eller en terapeut. Gärna en person som har en lugnande effekt på dig.

Om du inte har någon att prata med, skriv dagbok.

Se dina styrkor - strategier för att klara av situationen

Alla har vi våra styrkor. Identifiera och skriv ner sätt på vilka du har hanterat motgångar tidigare. Var stolt över dina prestationer och utforska hur du kan tillämpa dem i din nuvarande situation.

Se på dig själv genom en ”mental styrkelins” och säg saker som "Jag kan klara det här", "Jag hanterar den här situation efter bästa förmåga", "Jag är modig," "Jag är stark," Jag fixar det här. "

Behåll en positiv attityd

Visualisera ett positivt resultat. Lägg till ett positivt ord (t.ex. underbart, glädjerikt, fantastiskt) i ditt vardagliga ordförråd. När dagen är slut, fokusera på minst en positiv upplevelse som hänt under dagen.

Håll kontakten

Håll nära kontakt med familj och vänner via telefon, videosamtal eller sociala medier. Försök hålla en positiv ton i diskussioner. Använd humor. Berätta skämt. Sjung sånger. Skriv brev. 

Skapa ett supportnätverk

Vi har lättare att klara livets utmaningar när vi inte är ensamma i att möta dem. Acceptera din sårbarhet och be om hjälp om du behöver det.

Lev här och nu

Försök att vara närvarande i allt du gör, vare sig det är att lyssna på en vän, att promenera, läsa eller äta. Det skärper sinnet och gör att vi får kontakt med våra tankar och känslor. Det hjälper oss också att hitta lösningar på problem som uppstår. Tänk på orden, "Det är vad det är."

Promenera i naturen

Om du har möjlighet att gå ut så gör det. Det sänker hjärtfrekvensen och blodtrycket, minskar stresshormonerna, stärker immunförsvaret och ökar känslan av välbefinnande. Om du inte kan gå ut, öppna fönstren och vädra ur ditt hem. Andas in frisk luft. En solig dag kan du sitta framför ett fönster och låta solen värma dig från topp till tå.

Se fördelarna med att vara inomhus (om du måste hålla dig isolerad)

Fråga dig själv vad du kan göra hemma för att ditt liv ska bli bättre. Hur kan du använda den här tiden på ett bra sätt?

Kanske har du alltid velat lära dig något speciellt, men inte haft tid?  Ta chansen till kvalitetstid med familjen, organisera skåp och lådor eller kom ikapp med pappersarbete. Finns det en onlinekurs du velat gå eller ett nytt recept som du vill prova?

Sök syfte och mening

Leta upp aktiviteter som ger dig en känsla av mening och syfte. Hjälp andra. Ägna dig åt projekt som du försummat. Koppla upp dig mot ett högre varande genom din tro på det gudomliga, naturen, universum, gemenskap, etcetera.

Sätt gränser

Begränsa din nyhetsbevakning: Kolla nyheterna en gång om dagen och inte innan du går och lägger dig. Det kan göra det svårt att somna.

Inspireras av hjältar

Rikta din uppmärksamhet till alla de som hjälper oss just nu. När vi gör det, känner vi en "moralisk höjning" som inspirerar oss, ökar optimism och får oss att vilja göra samma sak.

Fokusera på vår gemensamma mänsklighet och vänlighet. Ingen är ensam i det här. Många människor runt om i världen arbetar hårt för att vi ska klara oss. Vissa utför medicinsk forskning, andra ser till att äldre grannar har tillräckligt med livsmedel och social anknytning.

Öva tacksamhet

Visa tacksamhet gentemot dem som gör sitt bästa för att bekämpa utbrottet. Berätta för dem hur mycket du uppskattar vad de gör för att skydda sina medmänniskor.

Skriv en tacksamhetsdagbok. Gör det enkelt. På kvällen, tänk på eller skriv ner minst tre saker du är tacksam över. Kom ihåg att uppskatta din kropp. Vänd dig till den här listan när du känner dig nedstämd.

Utveckla ett ordförråd för tacksamhet. Det du säger påverkar hur du tänker och vad du gör.

Uppskatta enkla nöjen

Båda mina föräldrar uppskattade enkla nöjen i livet såsom familj, vänner, hälsa och ett kylskåp fyllt med mat. De tog ingenting för givet.

Hitta sätt att lugna och lyfta ditt humör. Läs inspirerande berättelser, ät näringsrik mat och ta dig tid att prata med vänner i telefon.

Slutsats

Även om vi befinner oss i fysiska restriktioner förblir våra sinnen obegränsade. Vi kan använda den här tiden till att utveckla ett inre liv som ger oss styrka i tider av förtvivlan.

Låt oss växa positivt ur den här upplevelsen. Se den större bilden och positiva effekter som kommer ur den här situationen. Föroreningar minskar, vi återgår till ett enklare sätt att leva och vi hittar kreativa sätt att hålla kontakten med varandra.

Myra Giberovitch är utbildad i socialt arbete vid universitetet McGill och har studerat holistisk hälso- och energipsykologi. Hon integrerar traditionell psykologi med alternativa metoder för läkning och mentalt växande. Artikeln publicerades ursprungligen på NaturallySavvy.com

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.