loadingForum Romanum var det antika Roms kommersiella, politiska och religiösa centrum. Men när ska eleverna lära sig mer om det? undrar många. Foto: Martina Holmberg/TT-arkivbild
Forum Romanum var det antika Roms kommersiella, politiska och religiösa centrum. Men när ska eleverna lära sig mer om det? undrar många. Foto: Martina Holmberg/TT-arkivbild
Inrikes

Antikens historia blir fråga för politikerna

Epoch Times

Förslaget att plocka bort antikens historia i grundskolans kursplan för historia fick många att gå i taket.

Men Skolverket vidhåller att det tar sitt ansvar och visar att undervisningstiden inte räcker till.

Det blir i slutändan en fråga för regeringen hur mycket tid i skolan eleverna behöver.

När Skolverket presenterade sina förslag till uppdaterade kursplaner i grundskolan flammade genast en debatt upp. Inte för att planerna blir mer konkreta och tydliga, utan för att antikens historia föreslås att plockas bort. Skälet är, som TT rapporterat, att tiden inte räcker för allt som borde läras ut. Kursplanerna i de samhällsorienterande ämnena, dit historia hör, lovar undervisning i mer än vad timplanen tillåter. Skolverket valde, efter inrådan från bland annat lärosäten och Historielärarnas förening, att stryka antikens historia till förmån för efterkrigstidens historia.

"Bisarr och befängd"

Skolverkets hade förutsett reaktioner, och fick helt rätt.

– Det har varit enormt många reaktioner, säger Anna Westerholm, chef för läroplansavdelningen vid Skolverket, och syftar på mejl och samtal.

"Det är bara att backa från denna vansinniga idé", skriver DN:s litteraturkritiker Maria Schottenius och hävdar att Skolverket berövar eleverna ett världsarv.

– Blotta tanken på att antiken är oväsentlig för att förstå nutiden är bisarr och befängd, säger Dick Harrison, professor i historia, till Aftonbladet.

Skolverkets förslag till nya kursplaner i grundskolan har snabbt väckt debatt, främst vad gäller historieämnet. Foto: Alexander Olivera/TT-arkivbild

"Viktig information"

Anna Westerholm vidhåller dock att myndighetens antikbantade kursplan är nödvändig.

– Jag tycker att vi är ansvarsfulla. Det är vårt ansvar att lyfta till vår uppdragsgivare, regeringen, när vi ser att tiden inte räcker till. Det är viktig information till beslutsfattarna, säger hon till TT.

Skolverket kan nämligen på eget bevåg inte ändra timplanerna, alltså utöka undervisningstiden. Dess förslag att stryka antikens historia ur historieämnets kursplan blir i slutändan en politisk fråga.

Så sent som detta läsår har matematik och idrott fått fler timmar i grundskolan, medan elevens val minskat.

Det kan tilläggas att antikens historia tas upp i gymnasieskolan. Men många av eleverna får inte mer än ett hum om antiken.

– Man ska veta att historieämnet inte är jätteomfattande på yrkesprogrammen, säger Anna Westerholm.

Norska men inte yrkesval

Historieämnet är inte det enda som berörs i förslagen till nya kursplaner i grundskolan. Exempelvis görs det nu tydligare att eleverna ska läsa norska och danska texter inom ramen för svenskämnet. Vidare ska hedersrelaterat våld tas upp i ämnet samhällskunskap. Samtidigt plockas kunskapsområden om arbetsmarknad och yrkesval bort från samma ämnes kursplan. "Precis som när det gäller historieämnet bedömer Skolverket att timplanen behöver utökas om ämnet ska kunna omfatta även detta", skriver Skolverket i sin konsekvensanalys.

Det finns alltså en del annat att tycka till om när kursplaneförslagen nu gått ut på remiss. När synpunkterna gåtts igenom lämnar Skolverket sina färdiga förslag till regeringen vid årsskiftet.

"Nu ska remissinstanserna säga sitt, därefter kommer Skolverkets slutliga förslag. Jag hoppas på många synpunkter från lärare och andra remissinstanser; ju fler svar desto bättre beslutsunderlag när regeringen i vinter ska sätta ner foten och besluta om nya kursplaner", kommenterar utbildningsminister Anna Ekström (S) skriftligt till TT via sin pressekreterare.

(Anna Lena Wallström/TT)

Om historieämnet

(TT)

Så här skriver Skolverket om förändringarna i kursplanen i historia:

"När det gäller de samhällsorienterande ämnena har innehållet reducerats påtagligt i historia, religionskunskap och samhällskunskap, särskilt för årskurserna 7–9. Många svåra överväganden ligger till exempel bakom förslaget att ta bort kunskapsområdet ”Forna civilisationer, från förhistorisk tid till cirka 1700” från det centrala innehållet i historia för årskurserna 7–9.

Trots omfattande strykningar i det övriga innehållet har det funnits ett starkt stöd för bedömningen att det krävs ett borttagande av historiska epoker från kursplanen för att bereda plats för efterkrigstiden och ge förutsättningar för ett djupare lärande."

Vidare skriver Skolverket:

"Skolverket inser att förslaget kommer att möta motstånd och myndigheten skulle gärna se att en så drastisk åtgärd kunde undvikas. Den har dock bedömts vara nödvändig för att inom ramarna för denna översyn på ett meningsfullt sätt mildra den allvarliga och väldokumenterade stoffträngseln. Om regeringen inte beslutar i enlighet med Skolverkets förslag bedömer myndigheten att timplanen behöver utökas för att ge historieundervisningen förutsättningar att rymma allt som förväntas."

Källa: Skolverkets konsekvensutredning

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingForum Romanum var det antika Roms kommersiella, politiska och religiösa centrum. Men när ska eleverna lära sig mer om det? undrar många. Foto: Martina Holmberg/TT-arkivbild
Forum Romanum var det antika Roms kommersiella, politiska och religiösa centrum. Men när ska eleverna lära sig mer om det? undrar många. Foto: Martina Holmberg/TT-arkivbild
Inrikes

Antikens historia blir fråga för politikerna

Epoch Times

Förslaget att plocka bort antikens historia i grundskolans kursplan för historia fick många att gå i taket.

Men Skolverket vidhåller att det tar sitt ansvar och visar att undervisningstiden inte räcker till.

Det blir i slutändan en fråga för regeringen hur mycket tid i skolan eleverna behöver.

När Skolverket presenterade sina förslag till uppdaterade kursplaner i grundskolan flammade genast en debatt upp. Inte för att planerna blir mer konkreta och tydliga, utan för att antikens historia föreslås att plockas bort. Skälet är, som TT rapporterat, att tiden inte räcker för allt som borde läras ut. Kursplanerna i de samhällsorienterande ämnena, dit historia hör, lovar undervisning i mer än vad timplanen tillåter. Skolverket valde, efter inrådan från bland annat lärosäten och Historielärarnas förening, att stryka antikens historia till förmån för efterkrigstidens historia.

"Bisarr och befängd"

Skolverkets hade förutsett reaktioner, och fick helt rätt.

– Det har varit enormt många reaktioner, säger Anna Westerholm, chef för läroplansavdelningen vid Skolverket, och syftar på mejl och samtal.

"Det är bara att backa från denna vansinniga idé", skriver DN:s litteraturkritiker Maria Schottenius och hävdar att Skolverket berövar eleverna ett världsarv.

– Blotta tanken på att antiken är oväsentlig för att förstå nutiden är bisarr och befängd, säger Dick Harrison, professor i historia, till Aftonbladet.

Skolverkets förslag till nya kursplaner i grundskolan har snabbt väckt debatt, främst vad gäller historieämnet. Foto: Alexander Olivera/TT-arkivbild

"Viktig information"

Anna Westerholm vidhåller dock att myndighetens antikbantade kursplan är nödvändig.

– Jag tycker att vi är ansvarsfulla. Det är vårt ansvar att lyfta till vår uppdragsgivare, regeringen, när vi ser att tiden inte räcker till. Det är viktig information till beslutsfattarna, säger hon till TT.

Skolverket kan nämligen på eget bevåg inte ändra timplanerna, alltså utöka undervisningstiden. Dess förslag att stryka antikens historia ur historieämnets kursplan blir i slutändan en politisk fråga.

Så sent som detta läsår har matematik och idrott fått fler timmar i grundskolan, medan elevens val minskat.

Det kan tilläggas att antikens historia tas upp i gymnasieskolan. Men många av eleverna får inte mer än ett hum om antiken.

– Man ska veta att historieämnet inte är jätteomfattande på yrkesprogrammen, säger Anna Westerholm.

Norska men inte yrkesval

Historieämnet är inte det enda som berörs i förslagen till nya kursplaner i grundskolan. Exempelvis görs det nu tydligare att eleverna ska läsa norska och danska texter inom ramen för svenskämnet. Vidare ska hedersrelaterat våld tas upp i ämnet samhällskunskap. Samtidigt plockas kunskapsområden om arbetsmarknad och yrkesval bort från samma ämnes kursplan. "Precis som när det gäller historieämnet bedömer Skolverket att timplanen behöver utökas om ämnet ska kunna omfatta även detta", skriver Skolverket i sin konsekvensanalys.

Det finns alltså en del annat att tycka till om när kursplaneförslagen nu gått ut på remiss. När synpunkterna gåtts igenom lämnar Skolverket sina färdiga förslag till regeringen vid årsskiftet.

"Nu ska remissinstanserna säga sitt, därefter kommer Skolverkets slutliga förslag. Jag hoppas på många synpunkter från lärare och andra remissinstanser; ju fler svar desto bättre beslutsunderlag när regeringen i vinter ska sätta ner foten och besluta om nya kursplaner", kommenterar utbildningsminister Anna Ekström (S) skriftligt till TT via sin pressekreterare.

(Anna Lena Wallström/TT)

Om historieämnet

(TT)

Så här skriver Skolverket om förändringarna i kursplanen i historia:

"När det gäller de samhällsorienterande ämnena har innehållet reducerats påtagligt i historia, religionskunskap och samhällskunskap, särskilt för årskurserna 7–9. Många svåra överväganden ligger till exempel bakom förslaget att ta bort kunskapsområdet ”Forna civilisationer, från förhistorisk tid till cirka 1700” från det centrala innehållet i historia för årskurserna 7–9.

Trots omfattande strykningar i det övriga innehållet har det funnits ett starkt stöd för bedömningen att det krävs ett borttagande av historiska epoker från kursplanen för att bereda plats för efterkrigstiden och ge förutsättningar för ett djupare lärande."

Vidare skriver Skolverket:

"Skolverket inser att förslaget kommer att möta motstånd och myndigheten skulle gärna se att en så drastisk åtgärd kunde undvikas. Den har dock bedömts vara nödvändig för att inom ramarna för denna översyn på ett meningsfullt sätt mildra den allvarliga och väldokumenterade stoffträngseln. Om regeringen inte beslutar i enlighet med Skolverkets förslag bedömer myndigheten att timplanen behöver utökas för att ge historieundervisningen förutsättningar att rymma allt som förväntas."

Källa: Skolverkets konsekvensutredning

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024