8 positiva hälsoeffekter av ananas


Ananas är en tropisk frukt som är både god och hälsosam.

Den tros ha sitt ursprung i Sydamerika, där tidiga europeiska upptäcktsresande gav den namnet efter sin likhet med tallkotten (1) (pineapple - talläpple).

Den här populära frukten är fullproppad med näringsämnen, antioxidanter och andra välgörande beståndsdelar såsom enzymer som kan bekämpa inflammation och sjukdomar.

Ananas har kopplats till många olika positiva hälsoeffekter, såsom att stödja matsmältningen, stärka immunförsvaret och snabba på återhämtningen efter operation.

Här kommer 8 hälsofördelar med ananas.

1. Fullproppad av näringsämnen

Ananas har lite kalorier, men har ett imponerande näringsinnehåll.

2,25 dl ananas innehåller följande (2):

Kalorier: 82,5

Fett: 1,7 gram

Protein: 1 gram

Kolhydrater: 21,6 gram

Fibrer: 2,3 gram

Vitamin C: 131 % av RDI (Rekommenderat dagligt intag)

Magnesium: 76 % av RDI

Vitamin B6: 9 % av RDI

Koppar: 9 % av RDI

Thiamin: 9 % av RDI

Folsyra: 7 % av RDI

Kalium: 5 % av RDI

Magnesium: 5 % av RDI

Niacin: 4 % av RDI

Pantotensyra: 4 % av RDI

Riboflavin: 3 % av RDI

Järn: 3 % av RDI

Smoothie med ananas, guava, mango och carambola.

Dessutom innehåller ananas mindre mängder av vitamin A och K, fosfor, zink och kalcium.

Den är särskilt rik på C-vitamin och magnesium, och ger 131 % respektive 76 % av RDI vardera.

C-vitamin är nödvändigt för tillväxt och utveckling, ett väl fungerande immunförsvar, och i att stödja upptaget av järn från kosten. Magnesium är en naturligt förekommande mineral som stödjer tillväxten, bibehåller en hälsosam metabolism och har antioxidanta egenskaper (3, 4).

2. Innehåller sjukdomsbekämpande antioxidanter

Ananas innehåller inte bara en mängd näringsämnen, de är också fulla av hälsosamma antioxidanter.

Antioxidanter är molekyler som hjälper kroppen att bekämpa oxidativ stress.

Oxidativ stress innebär att det är för många fria radikaler i kroppen. Dessa fria radikaler interagerar med kroppens celler och orsakar skada som är kopplad till kronisk inflammation, ett försvagat immunförsvar och många skadliga sjukdomar (5, 6).

Ananas är särskilt rik på antioxidanterna flavonoider och fenolsyra (7).

3. Enzymerna förbättrar matsmältningen

Ananas innehåller en grupp matsmältningsenzymer som heter bromelin (10).

De fungerar som proteaser, vilka bryter ned proteinmolekyler i sina beståndsdelar, såsom aminosyror och små peptider (11).

När proteinmolekylerna bryts ned absorberas de lättare i tunntarmen.

Wrap med ananas.

4. Kan minska risken för cancer

Cancer är en kronisk sjukdom som karaktäriseras av okontrollerad celltillväxt.

Dess utveckling är ofta kopplad till oxidativ stress och kronisk inflammation.

Många studier har visat att ananas och dess beståndsdelar kan minska risken för cancer. Det beror på att de kan minimera oxidativ stress och minska inflammation.

En av dessa beståndsdelar är matsmältningsenzymerna bromelin. Provrörsstudier har visat att bromelin även kan hjälpa till att bekämpa cancer (15,16).

Till exempel visade två provrörsstudier att bromelin hindrade tillväxten av bröstcancerceller och stimulerade celldöd (17,18).

Förutom bröstcancer har bromelin visat sig minska risken för cancer i bland annat huden, gallgångarna, matsmältningssystemet och tjocktarmen (19, 20, 21, 22).

Ananas innehåller dock betydligt mindre mängd bromelin än vad tillskotten gör. Mer forskning på människor behövs innan några slutsatser kan dras.

5. Förbättrar immunitet och minskar inflammation

Ananas har varit en del av den traditionella medicinen i århundraden (13).

Den innehåller en mängd olika vitaminer, mineraler och enzymer såsom bromelin, vilka tillsammans kan förbättra immuniteten och minska inflammation (23).

Under en nio-veckors studie gavs 98 friska barn antingen ingen ananas, lite ananas (140 gr) eller mycket ananas (280 gr) dagligen för att se om det förbättrade deras immunitet.

De barn som åt ananas hade en betydligt lägre risk för såväl virala som bakteriella infektioner. Dessutom hade de barn som åt mest ananas nära fyra gånger fler sjukdomsbekämpande vita blodceller (granulocyter) än de andra två grupperna (24).

6. Kan lindra symtom av artrit

Det finns många olika former av artrit, men de flesta av dem involverar inflammation i lederna.

Eftersom ananas innehåller bromelin, som har anti-inflammatoriska egenskaper, kan det ge smärtlindring för de som har inflammatorisk artrit (30).

Forskning så långt tillbaka som från 1960-talet visar att bromelin har använts för att lindra symtom från reumatoid artrit (31).

Flera nyligen utförda studier har tittat närmare på bromelinets effektivitet när det gäller att behandla artrit.

En studie på patienter med osteoartit fann att ett tillskott med matsmältningsenzymer som innehöll bromelin, lindrade deras värk lika effektivt som en vanlig artritmedicin såsom diclofenac (32).

Men det är inte klart om bromelin kan användas som en långtidsbehandling för artrit. Längre studier behövs innan bromelin kan rekommenderas som en behandling för att lindra symtom på artrit.

7. Snabbar på återhämtning efter operation och hård träning

Att äta ananas kan minska tiden det tar att återhämta sig från en operation eller från ansträngande träning.

Detta beror till stor del på de anti-inflammatoriska egenskaperna hos bromelin.

Flera studier har visat att bromelin kan minska inflammation, svullnad, blåmärken och smärta som ofta förekommer efter operation. Det minskar dessutom inflammationsmarkörer (33).

Exempelvis visade en studie att de som intog bromelin före en tandoperation hade betydligt mindre smärta och kände sig gladare än de som inte gjorde det. Det gav en liknande smärtlindring som vanliga anti-inflammatoriska mediciner (34).

Hård träning kan också skada muskelvävnad och orsaka inflammation i området. Musklerna tappar kraft och är ömma i upp till tre dagar.

Proteaser som bromelin anses påskynda återhämtningen av skadan som orsakats av den hårda träningen genom att minska inflammationen i området (35).

Fruktsallad med ananas, hallon, blåbär, mandel mm.

8. God och lätt att ta med i kosten

Ananas är söt och lätt att lägga till i kosten.

De är inte särskilt dyra och finns i butikerna hela året om, eftersom de kan köpas färska, på burk eller frysta.

Man kan äta dem som de är, i smoothies, sallader eller på hemgjord pizza.

Här är några enkla förslag på hur du kan äta färsk ananas:

– Ananas, blåbär och grekisk yoghurt smoothie.
– Sallad med kyckling, mandel, blåbär och ananas.
– Hemgjorda Hawaii-burgare (lägg en ring ananas i burgaren).
– Ugnsbakad skinka med ananas och körsbär.
– Fruktsallad med ananas.

Sammanfattning

Ananas är god, innehåller få kalorier och är fullproppade med näringsämnen och antioxidanter.

De näringsämnen och beståndsdelar som finns i ananas har kopplats till imponerande hälsofördelar, inklusive förbättrad matsmältning, lägre risk för cancer, förbättrad immunitet, smärtlindring vid artrit och förbättrad återhämtning efter operation och hård träning.

Ananas är också väldigt mångsidig och kan ätas på en mängd olika sätt.

Ryan Raman har en masterexamen i näringslära från Aucklands universitet på Nya Zeeland. Den här artikeln publicerades ursprungligen på Healthline.com