Inrikes

72-årig kvinna fick vänta i åtta timmar på ambulans

Epoch Times

En 72-årig kvinna i Älmhult i Småland fick bröstsmärtor och hade andningssvårigheter. Trots att personalen från kvinnans trygghetslarm hade ringt SOS Alarm flera gånger fick hon ändå vänta i åtta timmar innan ambulansen kom, rapporterar SVT Nyheter Småland.

Personalen fick höra att ambulansen skulle vara framme ”om en liten stund”. Men efter timme hade den fortfarande inte kommit. Man fick ringa SOS Alarm igen som gav dem samma svar.

Kvinnan har skickat in en anmälan till Inspektionen för vård och omsorg, IVO.

Personalen ringde sedan en tredje gång till SOS Alarm och då krävde man att ambulansen måste komma på en gång eftersom kvinnan hade så ont i bröstet och hade svårt att andas. Till slut kom ambulansen och då hade det gått ungefär åtta timmar.

På sjukhuset konstaterade man att kvinnan hade hjärtflimmer och även lunginflammation. Ambulanspersonalen säger att kvinnan i akut behov av sjukvård för sina smärtor. Situationen var så pass allvarlig att hon kunde ha dött om hon hade fått vänta längre.

Ambulansen hade nästan hela dagen befunnit sig i Älmhult. Men man hade inte fått något larm.

I anmälan till IVO skriver kvinnan att väntetiden innebar ett lidande för henne. Hon klagar också på kommunikationen mellan SOS Alarm och ambulansen.

Under 2017 tog patientnämnderna emot 36 714 klagomål, vilket är en ökning med 455 ärenden från 2016. I och med den nya lagstiftningen som trädde i kraft 1 januari i år förmodar man att klagomålen till patientnämnderna kommer att fortsätta öka.

– Det första kvartalet 2018 har klagomålen till patientnämnderna ökat med tre procent i jämförelse med 2017. Samtidigt har antalet klagomål till IVO minskat med 33 procent under samma period”, säger Emilie Karlsson, utredare på IVO, i ett pressmeddelande.

Den vilda tjuren galopperar ut på gatan från rodeon – se när cowboyen griper in

Slav under kommunismen

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

Inrikes

72-årig kvinna fick vänta i åtta timmar på ambulans

Epoch Times

En 72-årig kvinna i Älmhult i Småland fick bröstsmärtor och hade andningssvårigheter. Trots att personalen från kvinnans trygghetslarm hade ringt SOS Alarm flera gånger fick hon ändå vänta i åtta timmar innan ambulansen kom, rapporterar SVT Nyheter Småland.

Personalen fick höra att ambulansen skulle vara framme ”om en liten stund”. Men efter timme hade den fortfarande inte kommit. Man fick ringa SOS Alarm igen som gav dem samma svar.

Kvinnan har skickat in en anmälan till Inspektionen för vård och omsorg, IVO.

Personalen ringde sedan en tredje gång till SOS Alarm och då krävde man att ambulansen måste komma på en gång eftersom kvinnan hade så ont i bröstet och hade svårt att andas. Till slut kom ambulansen och då hade det gått ungefär åtta timmar.

På sjukhuset konstaterade man att kvinnan hade hjärtflimmer och även lunginflammation. Ambulanspersonalen säger att kvinnan i akut behov av sjukvård för sina smärtor. Situationen var så pass allvarlig att hon kunde ha dött om hon hade fått vänta längre.

Ambulansen hade nästan hela dagen befunnit sig i Älmhult. Men man hade inte fått något larm.

I anmälan till IVO skriver kvinnan att väntetiden innebar ett lidande för henne. Hon klagar också på kommunikationen mellan SOS Alarm och ambulansen.

Under 2017 tog patientnämnderna emot 36 714 klagomål, vilket är en ökning med 455 ärenden från 2016. I och med den nya lagstiftningen som trädde i kraft 1 januari i år förmodar man att klagomålen till patientnämnderna kommer att fortsätta öka.

– Det första kvartalet 2018 har klagomålen till patientnämnderna ökat med tre procent i jämförelse med 2017. Samtidigt har antalet klagomål till IVO minskat med 33 procent under samma period”, säger Emilie Karlsson, utredare på IVO, i ett pressmeddelande.

Den vilda tjuren galopperar ut på gatan från rodeon – se när cowboyen griper in

Slav under kommunismen

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024