En 72-årig kvinna i Älmhult i Småland fick bröstsmärtor och hade andningssvårigheter. Trots att personalen från kvinnans trygghetslarm hade ringt SOS Alarm flera gånger fick hon ändå vänta i åtta timmar innan ambulansen kom, rapporterar SVT Nyheter Småland.
Personalen fick höra att ambulansen skulle vara framme ”om en liten stund”. Men efter timme hade den fortfarande inte kommit. Man fick ringa SOS Alarm igen som gav dem samma svar.
Kvinnan har skickat in en anmälan till Inspektionen för vård och omsorg, IVO.
Personalen ringde sedan en tredje gång till SOS Alarm och då krävde man att ambulansen måste komma på en gång eftersom kvinnan hade så ont i bröstet och hade svårt att andas. Till slut kom ambulansen och då hade det gått ungefär åtta timmar.
På sjukhuset konstaterade man att kvinnan hade hjärtflimmer och även lunginflammation. Ambulanspersonalen säger att kvinnan i akut behov av sjukvård för sina smärtor. Situationen var så pass allvarlig att hon kunde ha dött om hon hade fått vänta längre.
Ambulansen hade nästan hela dagen befunnit sig i Älmhult. Men man hade inte fått något larm.
I anmälan till IVO skriver kvinnan att väntetiden innebar ett lidande för henne. Hon klagar också på kommunikationen mellan SOS Alarm och ambulansen.
Under 2017 tog patientnämnderna emot 36 714 klagomål, vilket är en ökning med 455 ärenden från 2016. I och med den nya lagstiftningen som trädde i kraft 1 januari i år förmodar man att klagomålen till patientnämnderna kommer att fortsätta öka.
– Det första kvartalet 2018 har klagomålen till patientnämnderna ökat med tre procent i jämförelse med 2017. Samtidigt har antalet klagomål till IVO minskat med 33 procent under samma period”, säger Emilie Karlsson, utredare på IVO, i ett pressmeddelande.