En 90-årig man lämnades naken och blodig och utan vatten på akuten i Lund. När hjälpen kom efter tio timmar hade han avlidit, skriver Skånska Dagbladet.
Ivo, Inspektionen för vård och omsorg, riktar nu hård kritik mot sjukhuset.
– Det är berättigad kritik från IVO i det här fallet som vi tar till oss, säger Oskar Hammar, verksamhetschef för verksamhetsområde akutsjukvård och internmedicin, till Expressen.
Händelsen ägde rum i februari 2016 då mannen kom in till akuten och sökte vård. Han hade slagit sig i huvudet och var blodig och nedkyld samt hade feber. Han led samtidigt av diabetes, kol och högt blodtryck.
Mannens dotter säger att det rådde kaos på avdelningen då många patienter behövde vård. Eftersom det var platsbrist fick hennes pappa stanna på akutmottagningen. Där fick han ligga i tio timmar utan vatten, mat och kläder på underkroppen. Enligt Skånska Dagbladet ska han även ha legat i en korridor en lång stund.
”Det var kaos på akuten, patienter överallt”, skriver mannens dotter i sin anmälan till IVO, skriver Expressen. Hon berättar också att personalen övervägde att skicka mannen tio mil till Kristianstad med taxi.
Vidare skriver hon att det är upprörande och att det som övervägt att skicka iväg honom till Kristianstad ”kan inte ha mött patienten över huvudtaget”.
Mannen flyttades sedan till sjukhuset i Kristianstad. Där reagerade personalen starkt på hans tillstånd och man var bestört av hur han hade behandlats i Lund.
Dottern besökte sin far i sjukhuset där och fick då inga tecken på att hans tillstånd var livshotande.
”Min far var läkare, ägnade sitt liv åt att verkligen bry sig om sina patienter. Det är smärtsamt att tänka på hur han själv behandlades”, skriver dottern i IVO-anmälan.
På kvällen hade man från sjukhuset ringt till henne och meddelat att hennes pappa var förvirrad. Senare hörde sjukhuset av sig igen och med då att hennes far hade dött av hjärtstopp.
”Ingen anmälan kan göra att vi får tillbaks far. Kanske kan IVO-anmälan hjälpa till att skapa resurser”, skriver hon.
”Han hade en allvarlig diabetes och var lätt dement. Men han förtjänade ett värdigt omhändertagande under sina sista timmar i livet. Det är upprörande att tänka på hur läget på akuten förvandlade honom till ett ting.”
IVO riktar nu alltså hård kritik mot akutmottagningen i Lund. I deras utlåtande skriver de att personalen på sjukhuset inte har visat patienten omtanke och respekt. Personalen har brustit i sin planering, och man har inte lett och kontrollerat verksamheten. Dessutom har vården varit bristfällig, skriver de i utlåtandet.
– Vi beklagar att mannen inte fick den omvårdnad han behövde på akutmottagningen. Vi har sedan händelsen arbetat med att åtgärda så att patienter inte blir liggande kvar på akutmottagningarna för länge i väntan på fortsatt vård på vårdavdelning, säger Oskar Hammar.
Förra året tog patientnämnderna emot 36714 klagomål, vilket är en ökning med 455 ärenden från 2016, skriver IVO på sin webbsida.