loadingEn reklambild från ett kryssningsföretag över en norsk fjord. (Foto: Jimmy DeFlippo/Disney Cruise Line)
En reklambild från ett kryssningsföretag över en norsk fjord. (Foto: Jimmy DeFlippo/Disney Cruise Line)
Utrikes

Kineser göder turismen i Norge

TT, TT-NTB

Den norska resenäringen kan lugnt promenera in i mål 2015. Redan i oktober sattes nytt årsrekord för utländska turisters övernattningar i Norge.

Under årets första tio månader bokfördes nästan 5,5 miljoner hotellnätter med utländska gäster, uppger branschorganisationen NHO Reiseliv. Det är 60 000 fler än under hela 2014, och därmed flest i den norska resenäringens historia.

Som vanligt lockar norsk natur och kultur, men i år har de fått extra draghjälp av den norska kronan. Oljelandet Norge och dess valuta drabbas av de låga oljepriserna, vilket ger många turister fler norska kronor när de växlar.

– Nu är vi väldigt spända inför besöksstatistiken för hela 2015, som kommer efter nyår, säger Kristin Krohn Devold på branschorganisationen NHO Reiseliv.

Kinesiska turister spenderar mest i Sverige på taxfree

Kineserna är en viktig tillväxtfaktor. 263 000 kinesiska hotellövernattningar registrerades januari-oktober, en ökning med hela 72 procent jämfört med samma period förra året.

– Å andra sidan faller antalet ryska gäster kraftigt. Men å tredje sidan är kineserna extra spendersamma.Asiaterna är den grupp utländska besökare som spenderar mest pengar när de är i Norge, säger Krohn Devold.

I särklass flest hotellnätter i Norge står dock inhemska besökare för. Totalt räknar NHO Reiseliv till 19 miljoner hotellövernattningar under årets första tio månader.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingEn reklambild från ett kryssningsföretag över en norsk fjord. (Foto: Jimmy DeFlippo/Disney Cruise Line)
En reklambild från ett kryssningsföretag över en norsk fjord. (Foto: Jimmy DeFlippo/Disney Cruise Line)
Utrikes

Kineser göder turismen i Norge

TT, TT-NTB

Den norska resenäringen kan lugnt promenera in i mål 2015. Redan i oktober sattes nytt årsrekord för utländska turisters övernattningar i Norge.

Under årets första tio månader bokfördes nästan 5,5 miljoner hotellnätter med utländska gäster, uppger branschorganisationen NHO Reiseliv. Det är 60 000 fler än under hela 2014, och därmed flest i den norska resenäringens historia.

Som vanligt lockar norsk natur och kultur, men i år har de fått extra draghjälp av den norska kronan. Oljelandet Norge och dess valuta drabbas av de låga oljepriserna, vilket ger många turister fler norska kronor när de växlar.

– Nu är vi väldigt spända inför besöksstatistiken för hela 2015, som kommer efter nyår, säger Kristin Krohn Devold på branschorganisationen NHO Reiseliv.

Kinesiska turister spenderar mest i Sverige på taxfree

Kineserna är en viktig tillväxtfaktor. 263 000 kinesiska hotellövernattningar registrerades januari-oktober, en ökning med hela 72 procent jämfört med samma period förra året.

– Å andra sidan faller antalet ryska gäster kraftigt. Men å tredje sidan är kineserna extra spendersamma.Asiaterna är den grupp utländska besökare som spenderar mest pengar när de är i Norge, säger Krohn Devold.

I särklass flest hotellnätter i Norge står dock inhemska besökare för. Totalt räknar NHO Reiseliv till 19 miljoner hotellövernattningar under årets första tio månader.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024