Det senaste decenniet har nära 150 000 elever slutat grundskolan utan att vara behöriga till gymnasiet, och fler än en kvarts miljon är inte godkända i alla ämnen, skriver Skolvärlden.
Att inte bli behörig till gymnasieskolan är mer eller mindre en personlig katastrof, oavsett orsak, säger Jan-Eric Gustafsson, senior professor i pedagogik vid Göteborgs universitet och tidigare ordförande i Skolmissionen till Skolvärlden.
– Vi har i dag ett mycket förlåtande system när det gäller skolmisslyckanden, säger Jan-Eric Gustafsson.
Resultaten i olika skolor och olika bostadsområden skiljer sig tydligt åt, exempelvis skillnaden mellan Västra hamnen i Malmö och Rosengård, Örgryte i Göteborg och Norra Biskopsgården eller Östermalm i Stockholm och Skärholmen.
Skillnaderna beror bland annat på socioekonomisk bakgrund och skolsegregation, det vill säga att eleverna är uppdelade mellan skolor utifrån socioekonomisk bakgrund. Det är inte som förut nationell bakgrund som är främsta orsaken till segregationen utan snarare föräldrarnas ekonomi, säger Gustafsson. Även det fria skolvalet bidrar.
Internationellt sett minskar olikheterna mellan skolor enligt Jan-Eric Gustafsson, men i Sverige ökar det:
– Sambandet mellan elevernas familjebakgrund och deras skolresultat ökar på ett galopperande sätt som är nästan utan internationell jämförelse, säger han till Skolvärlden.
I år väntas nästan 20 procent av de 110 000 niorna som lämnar grundskolan vara utan behörighet att studera vidare till gymnasiet.
– Det är ett stort misslyckande för den svenska skolan, säger utbildningsminister Gustav Fridolin till Skolvärlden.