EU-parlamentets två största partigrupper ställer sig bakom ett svenskt förslag om att behålla 15-årsgränsen för A-traktorer. Nu gäller det att också få medlemsländerna med sig.
Både kristdemokratiskt konservativa EPP och socialdemokratiska S&D har ställt sig bakom ett förslag som gör det möjligt – men inte givet – att 15-årsgränsen blir kvar, berättar svenska ledamöterna Tomas Tobé (M) och Johan Danielsson (S) på en gemensam pressträff i Bryssel.
Därmed är sannolikt EU-parlamentets stöd säkrat.
– Med bas i våra två grupper så kan man på goda grunder anta att det finns en majoritet i Europaparlamentet som kommer att ställa upp på det här förslaget, säger Danielsson.
Vad säger EU-länderna?
Förslaget går ut på att alla EU-länder själva får avgöra vilken ålder i spannet 15–18 år som ska gälla för körkortskategorin B1, där A-traktorkortet framöver ska ingå.
Samtidigt krävs dock att även EU:s medlemsländer i ministerrådet går med på åldersförändringen i de slutförhandlingar med parlamentet och EU-kommissionen som just nu pågår.
– Det finns absolut ett antal länder som har en annan inställning i den här frågan. Men vi tror ändå att det här kommer att bli framgångsrikt, säger Tobé.
Klart i vår?
Ändrade a-traktorsregler är en följd av de uppdaterade allmänna körkortsregler som behandlats inom EU de senaste åren. Där har a-traktorernas överlevnad säkrats och även fått höjd hastighet till 45 kilometer i timmen, i stället för nuvarande 30 kilometer i timmen. Kravet är dock att ordentliga körkortsprov införs och att åldersgränsen sätts till 16 år, i stället för dagens 15 år.
Om det går att få ner den gränsen kommer att avgöras under slutförhandingarna som beräknas vara klara tidigast i februari.