loadingSvenska EU-parlamentsledamöterna Tomas Tobé (M) och Johan Danielsson (S) håller pressträff om a-traktorer i Bryssel. Foto: Wiktor Nummelin
Svenska EU-parlamentsledamöterna Tomas Tobé (M) och Johan Danielsson (S) håller pressträff om a-traktorer i Bryssel. Foto: Wiktor Nummelin
Inrikes

15-årsgräns kan bli kvar för A-traktorer

Wiktor Nummelin/TT

EU-parlamentets två största partigrupper ställer sig bakom ett svenskt förslag om att behålla 15-årsgränsen för A-traktorer. Nu gäller det att också få medlemsländerna med sig.

Både kristdemokratiskt konservativa EPP och socialdemokratiska S&D har ställt sig bakom ett förslag som gör det möjligt – men inte givet – att 15-årsgränsen blir kvar, berättar svenska ledamöterna Tomas Tobé (M) och Johan Danielsson (S) på en gemensam pressträff i Bryssel.

Därmed är sannolikt EU-parlamentets stöd säkrat.

– Med bas i våra två grupper så kan man på goda grunder anta att det finns en majoritet i Europaparlamentet som kommer att ställa upp på det här förslaget, säger Danielsson.

Vad säger EU-länderna?

Förslaget går ut på att alla EU-länder själva får avgöra vilken ålder i spannet 15–18 år som ska gälla för körkortskategorin B1, där A-traktorkortet framöver ska ingå.

Samtidigt krävs dock att även EU:s medlemsländer i ministerrådet går med på åldersförändringen i de slutförhandlingar med parlamentet och EU-kommissionen som just nu pågår.

– Det finns absolut ett antal länder som har en annan inställning i den här frågan. Men vi tror ändå att det här kommer att bli framgångsrikt, säger Tobé.

Klart i vår?

Ändrade a-traktorsregler är en följd av de uppdaterade allmänna körkortsregler som behandlats inom EU de senaste åren. Där har a-traktorernas överlevnad säkrats och även fått höjd hastighet till 45 kilometer i timmen, i stället för nuvarande 30 kilometer i timmen. Kravet är dock att ordentliga körkortsprov införs och att åldersgränsen sätts till 16 år, i stället för dagens 15 år.

Om det går att få ner den gränsen kommer att avgöras under slutförhandingarna som beräknas vara klara tidigast i februari.

EU

EU-kommissionen lade våren 2023 fram sitt förslag till uppdaterade körkortsregler, där bland annat ingick en fastare reglering kring de a-traktorer som är unika för Sverige inom EU.

Enligt förslaget ska a-traktorerna få vara kvar, men med höjd åldersgräns till 16 år och krav på både praktiska och teoretiska körkortsprov.

EU:s medlemsländer enades om sin syn på förslaget i december i fjol och EU-parlamentet i februari i år. Därefter har slutförhandlingar inletts för att hitta en kompromiss. Eftersom både parlamentet och medlemsländerna accepterat 16-årsgränsen har utsikterna på förhand för ett behållande av 15-årsgränsen varit låga.

De nya reglerna kommer tidigast att kunna gälla från 2026.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingSvenska EU-parlamentsledamöterna Tomas Tobé (M) och Johan Danielsson (S) håller pressträff om a-traktorer i Bryssel. Foto: Wiktor Nummelin
Svenska EU-parlamentsledamöterna Tomas Tobé (M) och Johan Danielsson (S) håller pressträff om a-traktorer i Bryssel. Foto: Wiktor Nummelin
Inrikes

15-årsgräns kan bli kvar för A-traktorer

Wiktor Nummelin/TT

EU-parlamentets två största partigrupper ställer sig bakom ett svenskt förslag om att behålla 15-årsgränsen för A-traktorer. Nu gäller det att också få medlemsländerna med sig.

Både kristdemokratiskt konservativa EPP och socialdemokratiska S&D har ställt sig bakom ett förslag som gör det möjligt – men inte givet – att 15-årsgränsen blir kvar, berättar svenska ledamöterna Tomas Tobé (M) och Johan Danielsson (S) på en gemensam pressträff i Bryssel.

Därmed är sannolikt EU-parlamentets stöd säkrat.

– Med bas i våra två grupper så kan man på goda grunder anta att det finns en majoritet i Europaparlamentet som kommer att ställa upp på det här förslaget, säger Danielsson.

Vad säger EU-länderna?

Förslaget går ut på att alla EU-länder själva får avgöra vilken ålder i spannet 15–18 år som ska gälla för körkortskategorin B1, där A-traktorkortet framöver ska ingå.

Samtidigt krävs dock att även EU:s medlemsländer i ministerrådet går med på åldersförändringen i de slutförhandlingar med parlamentet och EU-kommissionen som just nu pågår.

– Det finns absolut ett antal länder som har en annan inställning i den här frågan. Men vi tror ändå att det här kommer att bli framgångsrikt, säger Tobé.

Klart i vår?

Ändrade a-traktorsregler är en följd av de uppdaterade allmänna körkortsregler som behandlats inom EU de senaste åren. Där har a-traktorernas överlevnad säkrats och även fått höjd hastighet till 45 kilometer i timmen, i stället för nuvarande 30 kilometer i timmen. Kravet är dock att ordentliga körkortsprov införs och att åldersgränsen sätts till 16 år, i stället för dagens 15 år.

Om det går att få ner den gränsen kommer att avgöras under slutförhandingarna som beräknas vara klara tidigast i februari.

EU

EU-kommissionen lade våren 2023 fram sitt förslag till uppdaterade körkortsregler, där bland annat ingick en fastare reglering kring de a-traktorer som är unika för Sverige inom EU.

Enligt förslaget ska a-traktorerna få vara kvar, men med höjd åldersgräns till 16 år och krav på både praktiska och teoretiska körkortsprov.

EU:s medlemsländer enades om sin syn på förslaget i december i fjol och EU-parlamentet i februari i år. Därefter har slutförhandlingar inletts för att hitta en kompromiss. Eftersom både parlamentet och medlemsländerna accepterat 16-årsgränsen har utsikterna på förhand för ett behållande av 15-årsgränsen varit låga.

De nya reglerna kommer tidigast att kunna gälla från 2026.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025