loadingA-traktorer utreds. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
A-traktorer utreds. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Översyn kan leda till nya A-traktorsregler

TT

Transportstyrelsen utreder regler för A-traktorer för att öka trafiksäkerheten. Översynen är en del av ett regeringsuppdrag som tillsattes i oktober förra året.

Nya regler för A-traktorer började gälla så sent som tidigare i år, med tydliga krav på hur fordonen ska vara konstruerade. Hastigheten för en A-traktor får inte överstiga 30 kilometer i timmen och fordonen ska vara spärrade för högre hastigheter. Den nya regeln innebar att det blev möjligt att spärra hastigheten med elektroniska metoder.

Trots det behövs mer göras. Bland annat ser Transportstyrelsen över frågor som hastighet, utbildning, bältesanvändning och problematiken med att fordonen ofta trimmas, enligt Sveriges Radio P4 Jönköping.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingA-traktorer utreds. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
A-traktorer utreds. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Översyn kan leda till nya A-traktorsregler

TT

Transportstyrelsen utreder regler för A-traktorer för att öka trafiksäkerheten. Översynen är en del av ett regeringsuppdrag som tillsattes i oktober förra året.

Nya regler för A-traktorer började gälla så sent som tidigare i år, med tydliga krav på hur fordonen ska vara konstruerade. Hastigheten för en A-traktor får inte överstiga 30 kilometer i timmen och fordonen ska vara spärrade för högre hastigheter. Den nya regeln innebar att det blev möjligt att spärra hastigheten med elektroniska metoder.

Trots det behövs mer göras. Bland annat ser Transportstyrelsen över frågor som hastighet, utbildning, bältesanvändning och problematiken med att fordonen ofta trimmas, enligt Sveriges Radio P4 Jönköping.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024