loadingPå bilden syns Torne älv i orten Vittangi utanför Kiruna i Norrbottens län. Foto: Bilbo Lantto.
På bilden syns Torne älv i orten Vittangi utanför Kiruna i Norrbottens län. Foto: Bilbo Lantto.
Inrikes

Riksförbundet M: Sämst vägar finns i Norrbotten

Tony Lingefors

Det finns en stor skillnad vad gäller vägkvalitét mellan norr och söder i Sverige. Sämst är vägarna i Norrbottens län, följt av Västerbotten, visar en kartläggning som Riksförbundet M har gjort.

Riksförbundet M, tidigare Motormännens riksförbund, har kört över 20 000 mil och undersökt hur ytojämnheten ser ut på vägarna i landet. Kartläggningen visar en stor skillnad i vägkvalitét mellan norr och söder med påtagligt sämre vägar i skogs- och glesbygdslänen.

– Det finns ett starkt samband mellan vägsträckors ytojämnhet och försämrad trafiksäkerhet, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig i trafiksäkerhet på Riksförbundet M, i ett uttalande, och tillägger att olyckskvoten ”ökar i takt med ökande ytojämnhet”.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingPå bilden syns Torne älv i orten Vittangi utanför Kiruna i Norrbottens län. Foto: Bilbo Lantto.
På bilden syns Torne älv i orten Vittangi utanför Kiruna i Norrbottens län. Foto: Bilbo Lantto.
Inrikes

Riksförbundet M: Sämst vägar finns i Norrbotten

Tony Lingefors

Det finns en stor skillnad vad gäller vägkvalitét mellan norr och söder i Sverige. Sämst är vägarna i Norrbottens län, följt av Västerbotten, visar en kartläggning som Riksförbundet M har gjort.

Riksförbundet M, tidigare Motormännens riksförbund, har kört över 20 000 mil och undersökt hur ytojämnheten ser ut på vägarna i landet. Kartläggningen visar en stor skillnad i vägkvalitét mellan norr och söder med påtagligt sämre vägar i skogs- och glesbygdslänen.

– Det finns ett starkt samband mellan vägsträckors ytojämnhet och försämrad trafiksäkerhet, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig i trafiksäkerhet på Riksförbundet M, i ett uttalande, och tillägger att olyckskvoten ”ökar i takt med ökande ytojämnhet”.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024