loadingSvenska bilister får räkna med sämre vägar efter höjda asfaltspriser. Arkivbild. Foto: Adam Ihse/TT
Svenska bilister får räkna med sämre vägar efter höjda asfaltspriser. Arkivbild. Foto: Adam Ihse/TT
Inrikes

Dyrare asfalt – vägunderhåll stoppas

TT

I spåren av kriget i Ukraina och sanktionerna mot Ryssland rusar priset på asfalt. Svenska bilister lär få räkna med sämre vägar framöver, då både Trafikverket och många kommuner tvingas stoppa planerade underhållsarbeten, rapporterar Sveriges Radio Ekot.

– Vi får tyvärr skära ner en del jobb på grund av att kostnaden för asfalt har stuckit iväg 35–40 procent sedan i höstas, säger Lars-Åke Josefsson, beläggningsingenjör i Jönköpings kommun, till radion.

Sommaren är högsäsong för asfaltsläggare. Men sedan svenska asfaltstillverkare slutade att handla med Ryssland har priset skenat på det oljebaserade bindemedlet bitumen, som tillsammans med sten bildar asfalt.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingSvenska bilister får räkna med sämre vägar efter höjda asfaltspriser. Arkivbild. Foto: Adam Ihse/TT
Svenska bilister får räkna med sämre vägar efter höjda asfaltspriser. Arkivbild. Foto: Adam Ihse/TT
Inrikes

Dyrare asfalt – vägunderhåll stoppas

TT

I spåren av kriget i Ukraina och sanktionerna mot Ryssland rusar priset på asfalt. Svenska bilister lär få räkna med sämre vägar framöver, då både Trafikverket och många kommuner tvingas stoppa planerade underhållsarbeten, rapporterar Sveriges Radio Ekot.

– Vi får tyvärr skära ner en del jobb på grund av att kostnaden för asfalt har stuckit iväg 35–40 procent sedan i höstas, säger Lars-Åke Josefsson, beläggningsingenjör i Jönköpings kommun, till radion.

Sommaren är högsäsong för asfaltsläggare. Men sedan svenska asfaltstillverkare slutade att handla med Ryssland har priset skenat på det oljebaserade bindemedlet bitumen, som tillsammans med sten bildar asfalt.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024