loading

Intresset för vegetarisk mat ökar rejält. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Intresset för vegetarisk mat ökar rejält. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Inrikes

Ökat sug efter vegetariskt

Epoch Times

Hittar du alltfler vegetariska alternativ i din livsmedelsbutik? Det är inte så konstigt. Det ökade intresset för vegetariskt har fått dagligvaruhandeln att ändra sina inköp.

Svenskarna inköp av vegetarisk mat ökar kraftigt, visar en marknadsrapport från analysföretaget Nielsen. Och bilden bekräftas av de stora dagligvarukedjorna.

– Ja, självklart har vi märkt att suget efter vegetarisk mat ökat från våra konsumenter. Vilket också betyder ökad försäljning och breddat sortiment av vegetariska produkter, säger Claes Salomonsson, presschef på Axfood.

Under 2016 ökade Axfood försäljningen av vegetariska varor med 37 procent jämfört med året före. Under 2015 var motsvarande ökning 24,8 procent.

TT: Vad ligger bakom ökningen?

– Jag tror det beror på flera faktorer. Folks ökade medvetenhet gällande djurhållning, miljö och hälsa - vad det är vi stoppar i våra magar, säger Salomonsson.

Flexitarianer

– Och det är inte längre enbart trogna vegetarianer som köper dessa produkter. Vi har fått ett nytt begrepp i flexitarianer, ett slags semivegetarian som ibland också äter kött, fisk och kyckling, men inte alls lika ofta som tidigare.

Även konkurrenten Coop märker av det ökade suget efter vegetarisk mat.

– Om man ser på de frysta vegetariska alternativen som är den stora kategorin så växer den med mellan 7 och 20 procent per år. Mellan januari 2014 och januari i år har försäljningen ökat med 57 procent, säger Tobias Rydergren, presschef på Coop.

Alltfler väljer bort kött. Arkivbild. Foto: Vilhelm Stokstad/TT

Mindre kött

Det kan jämföras med att dagligvaruhandeln i snitt ökar med några procent per år. Men ökningen för vegetariskt sker från en låg nivå.

– Vi tar in ett större sortiment från våra leverantörer av den här typen av produkter och vi tar dessutom fram fler och fler egna vegetariska produkter eftersom att vi ser att efterfrågan ökar hela tiden, säger Rydergren.

Den ökade försäljningen av vegetarisk mat väntas ske på bekostnad av försäljningen av kött.

– Från att köttet hela tiden haft en stigande kurva så ser man sedan ett eller två tillbaka att den kurvan planar ut. Det är ingen ökning längre. Och då pratar vi framför allt om det röda köttet som inte är nyttigt och som vi ska äta mindre av, säger Claes Salomonsson.

Hos Ica ser man enbart positivt på den vegetariska trenden.

– Det ligger helt i linje med vårt hållbarhetsarbete, säger Christina Karlsson, dietist och hållbarhetsstrateg på Ica.

(TT)

Köttsubstitut i handeln

Sojakött finns i många olika varianter och märken, både som torkad färs och bitar och fryst i många olika former. Torkad sojafärs är ofta billigare. Utvinns ur sojabönan.

Quorn är ett svampprotein som liknar sojakött men har en mer kycklingaktig smak. Innehåller ägg.

Tzai är en blandning mellan soja- och veteprotein. Är precis som quorn och torkad sojafärs ganska neutral i smaken, och tjänar därför på att kryddas.

Tempeh kommer ursprungligen från Asien och består av fermenterade sojabönor. Påminner lite om brieost och innehåller mycket fibrer och protein.

Källa: Tidningen Vego

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading

Intresset för vegetarisk mat ökar rejält. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Intresset för vegetarisk mat ökar rejält. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Inrikes

Ökat sug efter vegetariskt

Epoch Times

Hittar du alltfler vegetariska alternativ i din livsmedelsbutik? Det är inte så konstigt. Det ökade intresset för vegetariskt har fått dagligvaruhandeln att ändra sina inköp.

Svenskarna inköp av vegetarisk mat ökar kraftigt, visar en marknadsrapport från analysföretaget Nielsen. Och bilden bekräftas av de stora dagligvarukedjorna.

– Ja, självklart har vi märkt att suget efter vegetarisk mat ökat från våra konsumenter. Vilket också betyder ökad försäljning och breddat sortiment av vegetariska produkter, säger Claes Salomonsson, presschef på Axfood.

Under 2016 ökade Axfood försäljningen av vegetariska varor med 37 procent jämfört med året före. Under 2015 var motsvarande ökning 24,8 procent.

TT: Vad ligger bakom ökningen?

– Jag tror det beror på flera faktorer. Folks ökade medvetenhet gällande djurhållning, miljö och hälsa - vad det är vi stoppar i våra magar, säger Salomonsson.

Flexitarianer

– Och det är inte längre enbart trogna vegetarianer som köper dessa produkter. Vi har fått ett nytt begrepp i flexitarianer, ett slags semivegetarian som ibland också äter kött, fisk och kyckling, men inte alls lika ofta som tidigare.

Även konkurrenten Coop märker av det ökade suget efter vegetarisk mat.

– Om man ser på de frysta vegetariska alternativen som är den stora kategorin så växer den med mellan 7 och 20 procent per år. Mellan januari 2014 och januari i år har försäljningen ökat med 57 procent, säger Tobias Rydergren, presschef på Coop.

Alltfler väljer bort kött. Arkivbild. Foto: Vilhelm Stokstad/TT

Mindre kött

Det kan jämföras med att dagligvaruhandeln i snitt ökar med några procent per år. Men ökningen för vegetariskt sker från en låg nivå.

– Vi tar in ett större sortiment från våra leverantörer av den här typen av produkter och vi tar dessutom fram fler och fler egna vegetariska produkter eftersom att vi ser att efterfrågan ökar hela tiden, säger Rydergren.

Den ökade försäljningen av vegetarisk mat väntas ske på bekostnad av försäljningen av kött.

– Från att köttet hela tiden haft en stigande kurva så ser man sedan ett eller två tillbaka att den kurvan planar ut. Det är ingen ökning längre. Och då pratar vi framför allt om det röda köttet som inte är nyttigt och som vi ska äta mindre av, säger Claes Salomonsson.

Hos Ica ser man enbart positivt på den vegetariska trenden.

– Det ligger helt i linje med vårt hållbarhetsarbete, säger Christina Karlsson, dietist och hållbarhetsstrateg på Ica.

(TT)

Köttsubstitut i handeln

Sojakött finns i många olika varianter och märken, både som torkad färs och bitar och fryst i många olika former. Torkad sojafärs är ofta billigare. Utvinns ur sojabönan.

Quorn är ett svampprotein som liknar sojakött men har en mer kycklingaktig smak. Innehåller ägg.

Tzai är en blandning mellan soja- och veteprotein. Är precis som quorn och torkad sojafärs ganska neutral i smaken, och tjänar därför på att kryddas.

Tempeh kommer ursprungligen från Asien och består av fermenterade sojabönor. Påminner lite om brieost och innehåller mycket fibrer och protein.

Källa: Tidningen Vego

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024