loadingBjörn Anwall, vice vd och kommersiell chef på Volvo Cars. Foto: Thomas Johansson/TT
Björn Anwall, vice vd och kommersiell chef på Volvo Cars. Foto: Thomas Johansson/TT
Inrikes

Volvo försvarar nya mål: ”2030 är en siffra”

Robin Salomonsson/TT

Justerat finansiellt mål och skrotat elbilsmål. Trots det råder ingen kris på Volvo Cars, hävdar bolaget – däremot har biltillverkaren tvingats anpassa sig efter en osäker marknad.

– Vi måste ha en strategisk ansats med viss flexibilitet, säger Volvos vice vd Björn Annwall till TT.

Nyheterna från Volvo har varit flera i samband med bolagets kapitalmarknadsdag i Göteborg på torsdagen.

Bland annat handlar det om ett slopat intäktsmål där det nya målet i stället är att "fortsätta växa snabbare än premiumbilmarknaden fram till 2026". Samtidigt siktar Volvo Cars på en rörelsemarginal på 7–8 procent snarare än den tidigare ambitionen som låg på över 8 procent.

– Det finns en enorm osäkerhet i dag. I det läget ska vi inte överlova utan vara tydliga, säger Björn Annwall, vice vd och kommersiell chef.

Samtidigt ökade den globala försäljningen med 3 procent i augusti, främst driven av eldrivna bilar i Europa.

"Inget misslyckande"

Vad som fått fått störst uppmärksamhet är onsdagens nyhet om att Volvo skrotat sitt mål att ha ett helt elektrifierat bilutbud 2030. Det nya målet är nu 90–100 procent.

– Ledarskap handlar om att ha en tydlig vision och att anpassa sig efter terrängen när terrängen förändras. Sedan ska man säga att 2030 är en siffra. Vår strategi är fortfarande att bli fullt elektriska, men det kan ta lite längre tid i vissa länder.

Volvo var tidigt med målsättningen att bli helt elektriskt och det är ett budskap som lyfts fram regelbundet sedan dess. Är det slopade målet ett misslyckande för er?

– Jag ser det inte så. Ett misslyckande hade snarare varit om vi stått kvar på exakt samma linje och sätt att arbeta när omvärlden förändras, säger Björn Annwall.

"Odramatiskt"

På torsdagen har såväl Vänsterpartiet som Miljöpartiet och Centerpartiet anklagat regeringen för Volvos bakslag, enligt Göteborgs-Posten.

Björn Annwall pekar på flera faktorer som spelat in. Bland annat inflation, tullavgifter, statliga subventioner som tagits bort och kostnader som inte gått att få ner som tänkt.

– Det finns inte en enskild sak utan allt ger en sammantagen bild.

Volvo Cars har inför kapitalmarknadsdagen även meddelat att man planerar att utöka samarbetet med den amerikanska chiptillverkaren Nvidia.

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingBjörn Anwall, vice vd och kommersiell chef på Volvo Cars. Foto: Thomas Johansson/TT
Björn Anwall, vice vd och kommersiell chef på Volvo Cars. Foto: Thomas Johansson/TT
Inrikes

Volvo försvarar nya mål: ”2030 är en siffra”

Robin Salomonsson/TT

Justerat finansiellt mål och skrotat elbilsmål. Trots det råder ingen kris på Volvo Cars, hävdar bolaget – däremot har biltillverkaren tvingats anpassa sig efter en osäker marknad.

– Vi måste ha en strategisk ansats med viss flexibilitet, säger Volvos vice vd Björn Annwall till TT.

Nyheterna från Volvo har varit flera i samband med bolagets kapitalmarknadsdag i Göteborg på torsdagen.

Bland annat handlar det om ett slopat intäktsmål där det nya målet i stället är att "fortsätta växa snabbare än premiumbilmarknaden fram till 2026". Samtidigt siktar Volvo Cars på en rörelsemarginal på 7–8 procent snarare än den tidigare ambitionen som låg på över 8 procent.

– Det finns en enorm osäkerhet i dag. I det läget ska vi inte överlova utan vara tydliga, säger Björn Annwall, vice vd och kommersiell chef.

Samtidigt ökade den globala försäljningen med 3 procent i augusti, främst driven av eldrivna bilar i Europa.

"Inget misslyckande"

Vad som fått fått störst uppmärksamhet är onsdagens nyhet om att Volvo skrotat sitt mål att ha ett helt elektrifierat bilutbud 2030. Det nya målet är nu 90–100 procent.

– Ledarskap handlar om att ha en tydlig vision och att anpassa sig efter terrängen när terrängen förändras. Sedan ska man säga att 2030 är en siffra. Vår strategi är fortfarande att bli fullt elektriska, men det kan ta lite längre tid i vissa länder.

Volvo var tidigt med målsättningen att bli helt elektriskt och det är ett budskap som lyfts fram regelbundet sedan dess. Är det slopade målet ett misslyckande för er?

– Jag ser det inte så. Ett misslyckande hade snarare varit om vi stått kvar på exakt samma linje och sätt att arbeta när omvärlden förändras, säger Björn Annwall.

"Odramatiskt"

På torsdagen har såväl Vänsterpartiet som Miljöpartiet och Centerpartiet anklagat regeringen för Volvos bakslag, enligt Göteborgs-Posten.

Björn Annwall pekar på flera faktorer som spelat in. Bland annat inflation, tullavgifter, statliga subventioner som tagits bort och kostnader som inte gått att få ner som tänkt.

– Det finns inte en enskild sak utan allt ger en sammantagen bild.

Volvo Cars har inför kapitalmarknadsdagen även meddelat att man planerar att utöka samarbetet med den amerikanska chiptillverkaren Nvidia.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024