loadingSkolminister Lotta Edholm mottog den 3 mars skolutredningen ”Tid för undervisningsuppdraget – åtgärder för god undervisning och läraryrkets attraktivitet”. Foto: Jonathan Näckstrand/AFP via Getty Images
Krönika

Vem tar ansvar för skolan?

Skolminister Lotta Edholm mottog den 3 mars skolutredningen ”Tid för undervisningsuppdraget – åtgärder för god undervisning och läraryrkets attraktivitet”. Foto: Jonathan Näckstrand/AFP via Getty Images
Inez Abrahamzon
Inez Abrahamzon

Trots att vi är väl medvetna om att insatser i tidig ålder gör störst skillnad för elevernas skolgång, fördelas ändå resurserna fel. När en elev får stöd först i årskurs nio är det redan för sent; insatser måste göras redan i förskolan. Det är i tidig ålder som barn måste få känna sig delaktiga och få nära vuxenkontakt som avgör deras utveckling, skriver Inez Abrahamzon.

Skolutredningen ”Tid för undervisningsuppdraget – åtgärder för god undervisning och läraryrkets attraktivitet” som överlämnades den 3 mars till skolminister Lotta Edholm, betonar vikten av att lyssna på professionerna och att administration och dokumentation minskas. Det är bra och nödvändigt, men vi har hört det förut. Tyvärr missar även den här utredningen att det är de minsta barnen som behöver de största resurserna. Hierarkin mellan dem som undervisar våra små respektive äldre elever förblindar och leder till felprioriteringar av resurser.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingSkolminister Lotta Edholm mottog den 3 mars skolutredningen ”Tid för undervisningsuppdraget – åtgärder för god undervisning och läraryrkets attraktivitet”. Foto: Jonathan Näckstrand/AFP via Getty Images
Krönika

Vem tar ansvar för skolan?

Skolminister Lotta Edholm mottog den 3 mars skolutredningen ”Tid för undervisningsuppdraget – åtgärder för god undervisning och läraryrkets attraktivitet”. Foto: Jonathan Näckstrand/AFP via Getty Images
Inez Abrahamzon
Inez Abrahamzon

Trots att vi är väl medvetna om att insatser i tidig ålder gör störst skillnad för elevernas skolgång, fördelas ändå resurserna fel. När en elev får stöd först i årskurs nio är det redan för sent; insatser måste göras redan i förskolan. Det är i tidig ålder som barn måste få känna sig delaktiga och få nära vuxenkontakt som avgör deras utveckling, skriver Inez Abrahamzon.

Skolutredningen ”Tid för undervisningsuppdraget – åtgärder för god undervisning och läraryrkets attraktivitet” som överlämnades den 3 mars till skolminister Lotta Edholm, betonar vikten av att lyssna på professionerna och att administration och dokumentation minskas. Det är bra och nödvändigt, men vi har hört det förut. Tyvärr missar även den här utredningen att det är de minsta barnen som behöver de största resurserna. Hierarkin mellan dem som undervisar våra små respektive äldre elever förblindar och leder till felprioriteringar av resurser.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025