loadingNummerlapp på en vårdcentral. Arkivbild. Foto: Samuel Steén/TT
Nummerlapp på en vårdcentral. Arkivbild. Foto: Samuel Steén/TT
Inrikes

Vården får klagomål: Otillgänglig och rörig

TT

Många patienter upplever primärvården som otillgänglig och osammanhängande, vilket leder till otrygghet och oro. Det visar en sammanställning av patientklagomål.

Det är Inspektionen av vård och omsorg (Ivo) och Patientnämnden (Pan) som står för sammanställningen.

Av 13 784 klagomål som kommit till Pan och Ivo om primärvården, till exempel vårdcentraler och barnavårdscentraler, rör 16 procent tillgänglighet och vårdansvar.

Det vanligaste klagomålet är att det är svårt att få kontakt med sin vårdcentral. Somliga upplever också långa väntetider, och vissa känner att de själva måste ta ansvar för att samordna sin egen vård när olika vårdenheter är inblandade.

”Avsaknad av tillgänglig vård kan förvärra sjukdomsläget eller att man missar allvarliga sjukdomstillstånd vilket är en patientsäkerhetsrisk. Bristande tillgänglighet till primärvården kan också innebära att patienten söker sig till fel vårdnivå och tvingas söka sig till en redan belastad akutmottagning”, säger Daniel Lilja, avdelningschef på Ivo, i ett pressmeddelande.

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingNummerlapp på en vårdcentral. Arkivbild. Foto: Samuel Steén/TT
Nummerlapp på en vårdcentral. Arkivbild. Foto: Samuel Steén/TT
Inrikes

Vården får klagomål: Otillgänglig och rörig

TT

Många patienter upplever primärvården som otillgänglig och osammanhängande, vilket leder till otrygghet och oro. Det visar en sammanställning av patientklagomål.

Det är Inspektionen av vård och omsorg (Ivo) och Patientnämnden (Pan) som står för sammanställningen.

Av 13 784 klagomål som kommit till Pan och Ivo om primärvården, till exempel vårdcentraler och barnavårdscentraler, rör 16 procent tillgänglighet och vårdansvar.

Det vanligaste klagomålet är att det är svårt att få kontakt med sin vårdcentral. Somliga upplever också långa väntetider, och vissa känner att de själva måste ta ansvar för att samordna sin egen vård när olika vårdenheter är inblandade.

”Avsaknad av tillgänglig vård kan förvärra sjukdomsläget eller att man missar allvarliga sjukdomstillstånd vilket är en patientsäkerhetsrisk. Bristande tillgänglighet till primärvården kan också innebära att patienten söker sig till fel vårdnivå och tvingas söka sig till en redan belastad akutmottagning”, säger Daniel Lilja, avdelningschef på Ivo, i ett pressmeddelande.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024