Kommentar

Vad ligger bakom ivern att bojkotta?

Ledarredaktionen
loadingDemonstrationer i New York mot Tesla och Elon Musk. Skyltar får ses som en rimligare form av protest än att bränna bilar. Foto: Adam Gray/AP/TT
Demonstrationer i New York mot Tesla och Elon Musk. Skyltar får ses som en rimligare form av protest än att bränna bilar. Foto: Adam Gray/AP/TT

Köpbojkotter tycks ha blivit allt mer populära på senare tid. Kanske handlar det om att sociala medier både gör det lättare att hitta till dem och mer tillfredsställande att delta i dem. Men kanske finns det något mer bakom.

Det är lätt att himla lite med ögonen åt bojkottandet. Efter att USA började agera utrikespolitiskt på ett sätt som upprörde många européer – vars stora medier också tydligt och unisont inskärpt att de verkligen borde uppröras – bildades Facebookgrupper för utbyte kring användningen av konsumentmakten som ett sätt att visa missnöje. 

Dessa blev dock snabbt i sin tur föremål för visst löje på sociala medier. Det var en lättköpt observation att alla dessa bojkottare satt på amerikanska plattformar och använde amerikansk teknologi för att diskutera hur man som konsument skulle låta bli att gynna USA. Andra exempel togs upp där handlare avrådde sina kunder från att köpa – eller till och med förstörde – produkter som de själva redan hade köpt in och betalat amerikanska företag för. Hur många som stängde av sina barns abonnemang på Netflix eller Disney Plus för att ”äga” Donald Trump är oklart.

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Kommentar

Vad ligger bakom ivern att bojkotta?

Ledarredaktionen
loadingDemonstrationer i New York mot Tesla och Elon Musk. Skyltar får ses som en rimligare form av protest än att bränna bilar. Foto: Adam Gray/AP/TT
Demonstrationer i New York mot Tesla och Elon Musk. Skyltar får ses som en rimligare form av protest än att bränna bilar. Foto: Adam Gray/AP/TT

Köpbojkotter tycks ha blivit allt mer populära på senare tid. Kanske handlar det om att sociala medier både gör det lättare att hitta till dem och mer tillfredsställande att delta i dem. Men kanske finns det något mer bakom.

Det är lätt att himla lite med ögonen åt bojkottandet. Efter att USA började agera utrikespolitiskt på ett sätt som upprörde många européer – vars stora medier också tydligt och unisont inskärpt att de verkligen borde uppröras – bildades Facebookgrupper för utbyte kring användningen av konsumentmakten som ett sätt att visa missnöje. 

Dessa blev dock snabbt i sin tur föremål för visst löje på sociala medier. Det var en lättköpt observation att alla dessa bojkottare satt på amerikanska plattformar och använde amerikansk teknologi för att diskutera hur man som konsument skulle låta bli att gynna USA. Andra exempel togs upp där handlare avrådde sina kunder från att köpa – eller till och med förstörde – produkter som de själva redan hade köpt in och betalat amerikanska företag för. Hur många som stängde av sina barns abonnemang på Netflix eller Disney Plus för att ”äga” Donald Trump är oklart.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025