Köpbojkotter tycks ha blivit allt mer populära på senare tid. Kanske handlar det om att sociala medier både gör det lättare att hitta till dem och mer tillfredsställande att delta i dem. Men kanske finns det något mer bakom.
Det är lätt att himla lite med ögonen åt bojkottandet. Efter att USA började agera utrikespolitiskt på ett sätt som upprörde många européer – vars stora medier också tydligt och unisont inskärpt att de verkligen borde uppröras – bildades Facebookgrupper för utbyte kring användningen av konsumentmakten som ett sätt att visa missnöje.
Dessa blev dock snabbt i sin tur föremål för visst löje på sociala medier. Det var en lättköpt observation att alla dessa bojkottare satt på amerikanska plattformar och använde amerikansk teknologi för att diskutera hur man som konsument skulle låta bli att gynna USA. Andra exempel togs upp där handlare avrådde sina kunder från att köpa – eller till och med förstörde – produkter som de själva redan hade köpt in och betalat amerikanska företag för. Hur många som stängde av sina barns abonnemang på Netflix eller Disney Plus för att ”äga” Donald Trump är oklart.