loadingChalmersforskarna har i flera år flaggat för att skrubbertekniken står för förhållandevis stora utsläpp av giftiga ämnen. Foto: Aleksandr Medvedkov
Chalmersforskarna har i flera år flaggat för att skrubbertekniken står för förhållandevis stora utsläpp av giftiga ämnen. Foto: Aleksandr Medvedkov
Miljö

Utsläpp från fartyg i Östersjön ger miljardkostnader

Eva Sagerfors

Skrubbersystem möjliggör användande av tjockolja som fartygsbränsle. Utsläpp därifrån påverkar dock det marina livet och kostar samhället pengar. Nu vill både forskare och representanter för sjöfartsbranschen se beslut om förbud mot utsläpp.

Fartyg som använder tjockolja, en restprodukt vid destillering av råolja, som bränsle tar hand om avgaserna från förbränningen genom att tvätta dem i havsvatten i så kallade skrubbersystem. Men vissa system är utformade så att man tömmer ut tvättvattnet i havet, och med det följer både tungmetaller och andra giftiga ämnen.

Forskare vid Chalmers har studerat miljöpåverkan från skrubbrar och 2022 visade de att tvättvattnet står för upp till nio procent av utsläppen från olika källor av vissa cancerframkallande polycykliska aromatiska kolväten (PAH:er), svårnedbrytbara ämnen som kan spridas långt i miljön innan de bryts ner.

Skrubbersystem

Skrubbern är ett reningssystem för avgaser från förbränning av tjockolja. Havsvatten pumpas upp och sprejas över avgaserna för att undvika att svavelföreningar når luften. På det viset följer man kraven från Internationella sjöfartsorganisationen IMO, från 2020.

Havsvattnet i skrubbern tar även upp föroreningar som tungmetaller och giftiga organiska föreningar. Fartyg som släpper ut skrubbervattnet i havet bidrar till försurning och ökade mängder miljögifter. Det finns öppna och slutna skrubbersystem; öppna släpper ut vattnet, medan slutna lagrar vattnet.

Antalet fartyg med skrubbrar har ökat sedan 2010-talet. 2018 fanns 178 sådana i Östersjön. I dag kan det finnas fyra gånger så många. Globalt finns ungefär 5 000 fartyg med skrubbrar, motsvarande fem procent av fartygsflottan. De står för 25 procent av den globala efterfrågan på tjockolja.

Förbud mot eller restriktioner för utsläpp av tvättvatten från skrubbrar finns i flera länder, till exempel Tyskland, Frankrike, Portugal, Turkiet och Kina.

Källa: Chalmers

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingChalmersforskarna har i flera år flaggat för att skrubbertekniken står för förhållandevis stora utsläpp av giftiga ämnen. Foto: Aleksandr Medvedkov
Chalmersforskarna har i flera år flaggat för att skrubbertekniken står för förhållandevis stora utsläpp av giftiga ämnen. Foto: Aleksandr Medvedkov
Miljö

Utsläpp från fartyg i Östersjön ger miljardkostnader

Eva Sagerfors

Skrubbersystem möjliggör användande av tjockolja som fartygsbränsle. Utsläpp därifrån påverkar dock det marina livet och kostar samhället pengar. Nu vill både forskare och representanter för sjöfartsbranschen se beslut om förbud mot utsläpp.

Fartyg som använder tjockolja, en restprodukt vid destillering av råolja, som bränsle tar hand om avgaserna från förbränningen genom att tvätta dem i havsvatten i så kallade skrubbersystem. Men vissa system är utformade så att man tömmer ut tvättvattnet i havet, och med det följer både tungmetaller och andra giftiga ämnen.

Forskare vid Chalmers har studerat miljöpåverkan från skrubbrar och 2022 visade de att tvättvattnet står för upp till nio procent av utsläppen från olika källor av vissa cancerframkallande polycykliska aromatiska kolväten (PAH:er), svårnedbrytbara ämnen som kan spridas långt i miljön innan de bryts ner.

Skrubbersystem

Skrubbern är ett reningssystem för avgaser från förbränning av tjockolja. Havsvatten pumpas upp och sprejas över avgaserna för att undvika att svavelföreningar når luften. På det viset följer man kraven från Internationella sjöfartsorganisationen IMO, från 2020.

Havsvattnet i skrubbern tar även upp föroreningar som tungmetaller och giftiga organiska föreningar. Fartyg som släpper ut skrubbervattnet i havet bidrar till försurning och ökade mängder miljögifter. Det finns öppna och slutna skrubbersystem; öppna släpper ut vattnet, medan slutna lagrar vattnet.

Antalet fartyg med skrubbrar har ökat sedan 2010-talet. 2018 fanns 178 sådana i Östersjön. I dag kan det finnas fyra gånger så många. Globalt finns ungefär 5 000 fartyg med skrubbrar, motsvarande fem procent av fartygsflottan. De står för 25 procent av den globala efterfrågan på tjockolja.

Förbud mot eller restriktioner för utsläpp av tvättvatten från skrubbrar finns i flera länder, till exempel Tyskland, Frankrike, Portugal, Turkiet och Kina.

Källa: Chalmers

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024