loadingTysklands ekonomiminister Robert Habeck utesluter inte stöd till bilindustrin. Arkivbild Foto: Markus Schreiber AP/TT
Tysklands ekonomiminister Robert Habeck utesluter inte stöd till bilindustrin. Arkivbild Foto: Markus Schreiber AP/TT
Utrikes

Tysk minister överväger stöd till bilindustrin

TT

Tysklands ekonomiminister Robert Habeck säger att det kan bli aktuellt med stödåtgärder till tysk bilindustri, i samband med ett besök på en elbilsfabrik i nordvästra Tyskland . Uttalandet görs inför ett möte med de tyska biltillverkarnas toppchefer på måndag.

Enligt Habeck har de hårt pressade tyska biltillverkarna ett eget ansvar för den situation de befinner sig i. Och han förväntar sig att de själva ser över kostnadsstrukturer och hanterar nedärvda låsningar, som bromsar omställningen bilindustrin går igenom i och med utfasningen av fossila bilar.

Men han tillägger att han som ekonomiminister också vill göra något för att få fart på marknaden igen.

– Vad politiker måste utvärdera är om vi kan skapa rätt marknadssignaler och stärka dem, säger Habeck.

På den direkta frågan om det kan bli aktuellt med statliga subventioner eller stöd svarar han:

– Det återstår att se vad samtalen leder till.

I torsdags kom branschstatistik som visade att elbilsförsäljningen i Tyskland rasade med 69 procent i augusti och med 36 procent i hela EU.

Volkswagen (VW) har varnat för att det kan bli aktuellt att stänga ned bilfabriker i Tyskland med anledning av utvecklingen och både BMW och Mercedes har vinstvarnat, bland annat med hänvisning till motvind på den kinesiska marknaden.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingTysklands ekonomiminister Robert Habeck utesluter inte stöd till bilindustrin. Arkivbild Foto: Markus Schreiber AP/TT
Tysklands ekonomiminister Robert Habeck utesluter inte stöd till bilindustrin. Arkivbild Foto: Markus Schreiber AP/TT
Utrikes

Tysk minister överväger stöd till bilindustrin

TT

Tysklands ekonomiminister Robert Habeck säger att det kan bli aktuellt med stödåtgärder till tysk bilindustri, i samband med ett besök på en elbilsfabrik i nordvästra Tyskland . Uttalandet görs inför ett möte med de tyska biltillverkarnas toppchefer på måndag.

Enligt Habeck har de hårt pressade tyska biltillverkarna ett eget ansvar för den situation de befinner sig i. Och han förväntar sig att de själva ser över kostnadsstrukturer och hanterar nedärvda låsningar, som bromsar omställningen bilindustrin går igenom i och med utfasningen av fossila bilar.

Men han tillägger att han som ekonomiminister också vill göra något för att få fart på marknaden igen.

– Vad politiker måste utvärdera är om vi kan skapa rätt marknadssignaler och stärka dem, säger Habeck.

På den direkta frågan om det kan bli aktuellt med statliga subventioner eller stöd svarar han:

– Det återstår att se vad samtalen leder till.

I torsdags kom branschstatistik som visade att elbilsförsäljningen i Tyskland rasade med 69 procent i augusti och med 36 procent i hela EU.

Volkswagen (VW) har varnat för att det kan bli aktuellt att stänga ned bilfabriker i Tyskland med anledning av utvecklingen och både BMW och Mercedes har vinstvarnat, bland annat med hänvisning till motvind på den kinesiska marknaden.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024