loadingRegeringens mål är att ny kärnkraft motsvarande minst två storskaliga reaktorer ska vara på plats senast 2035. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Regeringens mål är att ny kärnkraft motsvarande minst två storskaliga reaktorer ska vara på plats senast 2035. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikes

Tung kritik mot kärnkraftsplan: ”Glädjekalkyl”

Maria Davidsson/TT

Kritiken är hård mot regeringens förslag på hur ny kärnkraft ska finansieras. Det är en glädjekalkyl, är för dåligt utrett och risken är stor att andra kraftslag trängs undan när kärnkraften subventioneras.

Många har synpunkter på det förslag på ny finansiering av kärnkraft som regeringen har skickat ut på remiss. Bland svaren finns både de som är positiva och de som är starkt kritiska – och i båda lägren efterfrågas en mer teknikneutral modell, där inte enbart kärnkraft subventioneras.

Många, även de som är positiva, varnar för att det finns en uppenbar risk att den statliga satsningen på kärnkraft kommer att tränga undan investeringar i andra kraftslag, bland annat vindkraft. De investeringarna behövs i närtid, eftersom det tar tid att bygga ny kärnkraft.

"Samtidigt som vi stöttar den föreslagna modellen är det viktigt att även andra fossilfria teknologier får möjlighet att bidra på lika villkor i framtiden", skriver Svenskt Näringslivs vd Jan-Olof Jacke i en kommentar.

Säger nej

Den föreslagna modellen bygger på tre delar – förmånliga statliga lån, ett garanterat pris på 80 öre per kWh i 40 år och en risk- och vinstdelningsmekanism. Dessutom ska alla elkunder betala en skatt som en del av finansieringen.

Ett tungt inlägg kommer från Energimarknadsinspektionen (Ei) som säger nej till hela förslaget. Det är för dåligt utrett och går därför inte att bedöma vad det får för konsekvenser för elmarknaden eller för samhället.

Även Konjunkturinstitutet (KI) anser att det behövs mer grundlig analys, eftersom det "inte är klarlagt att en omfattande satsning på ny kärnkraft i närtid kan motiveras ur ett samhällsekonomiskt perspektiv".

Till utredarens försvar måste sägas att han inte hade i uppdrag att analysera om en satsning på kärnkraft är motiverad. Direktivet från regeringen var helt enkelt att ta fram en modell för hur ny kärnkraft ska finansieras.

Glädjekalkyl

I en debattartikel anser bland annat den marknadsliberala tankesmedjan Timbro att utredningens beräkningar riskerar att bli en glädjekalkyl.

Men en del remissinstanser är positiva. Dit hör kärnkraftsaktören Fortum, Svenskt Näringsliv och branschorganisationen Energiföretagen. De anser att staten behöver vara med och dela risken när elsystemet behöver byggas ut så kraftigt.

Så kan ny kärnkraft finansieras

Några av utredningens förslag:

Programmet omfattar fyra till fem storskaliga reaktorer, som tillsammans kan producera 4 000–6 000 megawatt.

Att bygga dessa beräknas kosta 400 miljarder kronor i dagens prisläge, och av detta ska staten stå för 300 miljarder i lånekapital och ägarna gå in med 100 miljarder i ägarkapital.

Ytterligare en säkerhet för kärnkraftsägarna är ett prissäkringsavtal. I 40 år ska kärnkraftsbolagen garanteras minst 80 öre/kWh i betalning av staten.

En tredje komponent är en risk- och vinstdelningsmekanism. Den ska aktiveras vid behov, baserat på utfallet av en marknadsvärdering av projektbolaget två år efter den rutinmässiga driftstarten.

Regeringens mål är att ny kärnkraft motsvarande minst två storskaliga reaktorer ska vara på plats senast 2035.

(TT)

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingRegeringens mål är att ny kärnkraft motsvarande minst två storskaliga reaktorer ska vara på plats senast 2035. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Regeringens mål är att ny kärnkraft motsvarande minst två storskaliga reaktorer ska vara på plats senast 2035. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikes

Tung kritik mot kärnkraftsplan: ”Glädjekalkyl”

Maria Davidsson/TT

Kritiken är hård mot regeringens förslag på hur ny kärnkraft ska finansieras. Det är en glädjekalkyl, är för dåligt utrett och risken är stor att andra kraftslag trängs undan när kärnkraften subventioneras.

Många har synpunkter på det förslag på ny finansiering av kärnkraft som regeringen har skickat ut på remiss. Bland svaren finns både de som är positiva och de som är starkt kritiska – och i båda lägren efterfrågas en mer teknikneutral modell, där inte enbart kärnkraft subventioneras.

Många, även de som är positiva, varnar för att det finns en uppenbar risk att den statliga satsningen på kärnkraft kommer att tränga undan investeringar i andra kraftslag, bland annat vindkraft. De investeringarna behövs i närtid, eftersom det tar tid att bygga ny kärnkraft.

"Samtidigt som vi stöttar den föreslagna modellen är det viktigt att även andra fossilfria teknologier får möjlighet att bidra på lika villkor i framtiden", skriver Svenskt Näringslivs vd Jan-Olof Jacke i en kommentar.

Säger nej

Den föreslagna modellen bygger på tre delar – förmånliga statliga lån, ett garanterat pris på 80 öre per kWh i 40 år och en risk- och vinstdelningsmekanism. Dessutom ska alla elkunder betala en skatt som en del av finansieringen.

Ett tungt inlägg kommer från Energimarknadsinspektionen (Ei) som säger nej till hela förslaget. Det är för dåligt utrett och går därför inte att bedöma vad det får för konsekvenser för elmarknaden eller för samhället.

Även Konjunkturinstitutet (KI) anser att det behövs mer grundlig analys, eftersom det "inte är klarlagt att en omfattande satsning på ny kärnkraft i närtid kan motiveras ur ett samhällsekonomiskt perspektiv".

Till utredarens försvar måste sägas att han inte hade i uppdrag att analysera om en satsning på kärnkraft är motiverad. Direktivet från regeringen var helt enkelt att ta fram en modell för hur ny kärnkraft ska finansieras.

Glädjekalkyl

I en debattartikel anser bland annat den marknadsliberala tankesmedjan Timbro att utredningens beräkningar riskerar att bli en glädjekalkyl.

Men en del remissinstanser är positiva. Dit hör kärnkraftsaktören Fortum, Svenskt Näringsliv och branschorganisationen Energiföretagen. De anser att staten behöver vara med och dela risken när elsystemet behöver byggas ut så kraftigt.

Så kan ny kärnkraft finansieras

Några av utredningens förslag:

Programmet omfattar fyra till fem storskaliga reaktorer, som tillsammans kan producera 4 000–6 000 megawatt.

Att bygga dessa beräknas kosta 400 miljarder kronor i dagens prisläge, och av detta ska staten stå för 300 miljarder i lånekapital och ägarna gå in med 100 miljarder i ägarkapital.

Ytterligare en säkerhet för kärnkraftsägarna är ett prissäkringsavtal. I 40 år ska kärnkraftsbolagen garanteras minst 80 öre/kWh i betalning av staten.

En tredje komponent är en risk- och vinstdelningsmekanism. Den ska aktiveras vid behov, baserat på utfallet av en marknadsvärdering av projektbolaget två år efter den rutinmässiga driftstarten.

Regeringens mål är att ny kärnkraft motsvarande minst två storskaliga reaktorer ska vara på plats senast 2035.

(TT)

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024