loading
Inrikes

Tuffare EU-krav kan ge billigare hotell

Wiktor Nummelin/TT

Hotellbokningssajten Booking ska klassas som grindvakt enligt EU:s nya marknadsregler för nätet. Ökad valfrihet och billigare pris kan bli följden.

Booking.com anses så stor att plattformen framöver måste följa de tuffaste reglerna inom EU:s digitala marknadslag, DMA. Reglerna är till för att inte de största nätjättarna ska missbruka sina marknadsledande positioner och ställer krav på rättvisa villkor gentemot användarna.

Goda nyheter för konsumenterna, anser EU-kommissionären Margrethe Vestager.

”Semesterfirare kommer att kunna tjäna på bättre urval och hotellen får fler affärsmöjligheter”, säger hon i ett pressmeddelande.

Lars Ramme Nielsen, ansvarig för hotellbranschen inom danska näringslivsorganisationen Danskt Ehrverv, är också glad. Han tror på en friare prissättning när plattformarna måste anpassa sina kontrakt.

– Hoppet är att många användare väljer att boka direkt hos hotellen. Därmed får användarna en fördel, genom att det blir billigare och hotellet kan helt spara på provisionen, säger han till nyhetsbyrån Ritzau.

Booking.com var förberedda på måndagens beslut och lovar samarbete med EU-kommissionen.

”Vi kommer att arbeta konstruktivt med dem medan vi utvecklar lösningar för att lyda (reglerna)”, skriver bolaget i ett uttalande.

EU

Digital Markets Act (DMA) är ett EU-regelverk riktat mot de största nätjättarna och deras sätt att konkurrera och arbeta med mindre aktörer.

Enligt DMA måste jättarna ge affärsanvändarna tillgång till data, låta dem teckna avtal med slutkund utanför jättarnas plattformar, samt i vissa fall tillåta tredjepartsaktörer att samverka med de egna tjänsterna. Jättarna får inte heller favorisera egna produkter rankningsmässigt.

De sex bolag som hittills omfattats är Alphabet (som äger Google), Amazon, Apple, Bytedance (som dominerar Tiktok), Meta och Microsoft. Nu utökas listan även med Booking.

(TT)

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading
Inrikes

Tuffare EU-krav kan ge billigare hotell

Wiktor Nummelin/TT

Hotellbokningssajten Booking ska klassas som grindvakt enligt EU:s nya marknadsregler för nätet. Ökad valfrihet och billigare pris kan bli följden.

Booking.com anses så stor att plattformen framöver måste följa de tuffaste reglerna inom EU:s digitala marknadslag, DMA. Reglerna är till för att inte de största nätjättarna ska missbruka sina marknadsledande positioner och ställer krav på rättvisa villkor gentemot användarna.

Goda nyheter för konsumenterna, anser EU-kommissionären Margrethe Vestager.

”Semesterfirare kommer att kunna tjäna på bättre urval och hotellen får fler affärsmöjligheter”, säger hon i ett pressmeddelande.

Lars Ramme Nielsen, ansvarig för hotellbranschen inom danska näringslivsorganisationen Danskt Ehrverv, är också glad. Han tror på en friare prissättning när plattformarna måste anpassa sina kontrakt.

– Hoppet är att många användare väljer att boka direkt hos hotellen. Därmed får användarna en fördel, genom att det blir billigare och hotellet kan helt spara på provisionen, säger han till nyhetsbyrån Ritzau.

Booking.com var förberedda på måndagens beslut och lovar samarbete med EU-kommissionen.

”Vi kommer att arbeta konstruktivt med dem medan vi utvecklar lösningar för att lyda (reglerna)”, skriver bolaget i ett uttalande.

EU

Digital Markets Act (DMA) är ett EU-regelverk riktat mot de största nätjättarna och deras sätt att konkurrera och arbeta med mindre aktörer.

Enligt DMA måste jättarna ge affärsanvändarna tillgång till data, låta dem teckna avtal med slutkund utanför jättarnas plattformar, samt i vissa fall tillåta tredjepartsaktörer att samverka med de egna tjänsterna. Jättarna får inte heller favorisera egna produkter rankningsmässigt.

De sex bolag som hittills omfattats är Alphabet (som äger Google), Amazon, Apple, Bytedance (som dominerar Tiktok), Meta och Microsoft. Nu utökas listan även med Booking.

(TT)

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024