Recension

”Tristan och Isolde” i Berwaldhallen

Magnus Löwendahl
loadingIrene Roberts som Brangäne, Nina Stemme som Isolde, och Daniel Johansson som Tristan i Berwaldhallen fredagen den 21/2–25. Foto: arne@hyckenmedia.se
Irene Roberts som Brangäne, Nina Stemme som Isolde, och Daniel Johansson som Tristan i Berwaldhallen fredagen den 21/2–25. Foto: [email protected]

Richard Wagners ”Tristan och Isolde” framfördes konsertant fredagen den 21 och söndagen den 23 februari i Berwaldhallen. Titelrollerna sjöngs av Nina Stemme och Daniel Johansson, Sveriges Radios Symfoniorkester leddes av Daniel Harding.

Chansen att den av Wagner år 1859 färdigställda operan ”Tristan och Isolde” någonsin ska bli folkkär är försumbar. Det över fyra timmar långa kärleksdramat, pendlande mellan realism och mystik, är allt för dunkelt, egenartat och svårbegripligt för det.

Likväl finns det en ”Tristan och Isolde” för var och en i publiken. Verkets unika och oerhörda känslomässiga bredd i form av ett gigantiskt böljande mellan sällhet och katastrof, och dess ofta närmast översinnliga skönhetsvärden, borgar för det.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Recension

”Tristan och Isolde” i Berwaldhallen

Magnus Löwendahl
loadingIrene Roberts som Brangäne, Nina Stemme som Isolde, och Daniel Johansson som Tristan i Berwaldhallen fredagen den 21/2–25. Foto: arne@hyckenmedia.se
Irene Roberts som Brangäne, Nina Stemme som Isolde, och Daniel Johansson som Tristan i Berwaldhallen fredagen den 21/2–25. Foto: [email protected]

Richard Wagners ”Tristan och Isolde” framfördes konsertant fredagen den 21 och söndagen den 23 februari i Berwaldhallen. Titelrollerna sjöngs av Nina Stemme och Daniel Johansson, Sveriges Radios Symfoniorkester leddes av Daniel Harding.

Chansen att den av Wagner år 1859 färdigställda operan ”Tristan och Isolde” någonsin ska bli folkkär är försumbar. Det över fyra timmar långa kärleksdramat, pendlande mellan realism och mystik, är allt för dunkelt, egenartat och svårbegripligt för det.

Likväl finns det en ”Tristan och Isolde” för var och en i publiken. Verkets unika och oerhörda känslomässiga bredd i form av ett gigantiskt böljande mellan sällhet och katastrof, och dess ofta närmast översinnliga skönhetsvärden, borgar för det.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025