loadingEn Tesla Model X utanför en bilförsäljare i Colorado, USA. Arkivbild. Foto: David Zalubowski/AP/TT
En Tesla Model X utanför en bilförsäljare i Colorado, USA. Arkivbild. Foto: David Zalubowski/AP/TT
Ekonomi & Näringsliv

Tesla ratas av svenska företag

Tobias Österberg/TT

Motståndet mot biltillverkaren Tesla och vd:n Elon Musk sprider sig. Tesla tappar även på leasingmarknaden. En orsak är att vissa svenska företag inte vill förknippas med elbilstillverkaren.

Den senaste tiden har försäljningen av Tesla rasat i Europa med en halvering i januari jämfört med förra året. Detta samtidigt som vd:n och grundaren Elon Musk blivit en del av president Trumps administration och aktivt blandat sig i europeisk politik och uttryckt sitt stöd för partiet Alternativ för Tyskland (AFD).

Ratar bolaget

Musks agerande har gjort att ett motstånd vuxit fram, där det rapporterats om hur konsumenter nu ratar bolaget av politiska skäl.

Trenden börjar även märkas bland svenska företag där Tesla tidigare var ett hett alternativ när det gäller företagsleasing.

– Ja, det märks av. Man har fattat beslut att inte köpa vissa bilmärken av olika skäl, ett av de stora anledningarna är politiska och negativa omdömen och det vill man inte förknippas med som företag, säger Ronny Svensson, vd för konsultbolaget Ynnor specialiserat mot tjänstebilssektorn.

I en rapport som företaget publicerade nyligen lyfts just denna utveckling och enligt Ronny Svensson märks det framförallt hos större företag.

– Man är väldigt återhållsam med Tesla just nu, man säger nej tack. Det finns dock många skäl till detta och förutom Elon Musks uttalanden är det andrahandsvärdet, att det inte kommer att hålla, säger han.

Enligt Ronny Svensson förväntas en stor andel Teslabilar komma ut på andrahandsmarknaden, omkring 9 000 stycken nästa år och ytterligare 20 000 året därpå. Detta, kopplat med utmaningar kring ombesiktningar på Teslabilar, bidrar till tveksamheten.

– Det är helt enkelt så att man har kvalitetsproblem med bland annat bromsar, underreden och rost, då tappar man säkerheten i bilen, enligt Ronny Svensson.

Kommersiella grunder

Ett av de bolag som nu valt att sluta erbjuda just Tesla är byggjätten Skanska. Företagets presschef Jacob Birkeland poängterar att det inte handlar om ett politiskt ställningstagande i Skanskas fall utan på rent kommersiella grunder.

– De som sitter med vår fordonsflotta gör ständiga utvärderingar. Vi har inte hittat den kommersiella viktning som vi är ute efter så därför har vi ett stopp för Tesla som tjänstebil, säger han till TT.

I Sverige har dessutom Tesla varit inblandad i en facklig strid med IF Metall kring fackets krav att teckna kollektivavtal. Den aspekten spelar dock mindre roll nu är Ronny Svenssons bedömning:

– De fackliga stridigheterna har runnit över och höll inte i längden. Här har du i stället de politiska utspelen och andrahandsvärdet, det är en samlad del som avgör, säger Ronny Svensson.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingEn Tesla Model X utanför en bilförsäljare i Colorado, USA. Arkivbild. Foto: David Zalubowski/AP/TT
En Tesla Model X utanför en bilförsäljare i Colorado, USA. Arkivbild. Foto: David Zalubowski/AP/TT
Ekonomi & Näringsliv

Tesla ratas av svenska företag

Tobias Österberg/TT

Motståndet mot biltillverkaren Tesla och vd:n Elon Musk sprider sig. Tesla tappar även på leasingmarknaden. En orsak är att vissa svenska företag inte vill förknippas med elbilstillverkaren.

Den senaste tiden har försäljningen av Tesla rasat i Europa med en halvering i januari jämfört med förra året. Detta samtidigt som vd:n och grundaren Elon Musk blivit en del av president Trumps administration och aktivt blandat sig i europeisk politik och uttryckt sitt stöd för partiet Alternativ för Tyskland (AFD).

Ratar bolaget

Musks agerande har gjort att ett motstånd vuxit fram, där det rapporterats om hur konsumenter nu ratar bolaget av politiska skäl.

Trenden börjar även märkas bland svenska företag där Tesla tidigare var ett hett alternativ när det gäller företagsleasing.

– Ja, det märks av. Man har fattat beslut att inte köpa vissa bilmärken av olika skäl, ett av de stora anledningarna är politiska och negativa omdömen och det vill man inte förknippas med som företag, säger Ronny Svensson, vd för konsultbolaget Ynnor specialiserat mot tjänstebilssektorn.

I en rapport som företaget publicerade nyligen lyfts just denna utveckling och enligt Ronny Svensson märks det framförallt hos större företag.

– Man är väldigt återhållsam med Tesla just nu, man säger nej tack. Det finns dock många skäl till detta och förutom Elon Musks uttalanden är det andrahandsvärdet, att det inte kommer att hålla, säger han.

Enligt Ronny Svensson förväntas en stor andel Teslabilar komma ut på andrahandsmarknaden, omkring 9 000 stycken nästa år och ytterligare 20 000 året därpå. Detta, kopplat med utmaningar kring ombesiktningar på Teslabilar, bidrar till tveksamheten.

– Det är helt enkelt så att man har kvalitetsproblem med bland annat bromsar, underreden och rost, då tappar man säkerheten i bilen, enligt Ronny Svensson.

Kommersiella grunder

Ett av de bolag som nu valt att sluta erbjuda just Tesla är byggjätten Skanska. Företagets presschef Jacob Birkeland poängterar att det inte handlar om ett politiskt ställningstagande i Skanskas fall utan på rent kommersiella grunder.

– De som sitter med vår fordonsflotta gör ständiga utvärderingar. Vi har inte hittat den kommersiella viktning som vi är ute efter så därför har vi ett stopp för Tesla som tjänstebil, säger han till TT.

I Sverige har dessutom Tesla varit inblandad i en facklig strid med IF Metall kring fackets krav att teckna kollektivavtal. Den aspekten spelar dock mindre roll nu är Ronny Svenssons bedömning:

– De fackliga stridigheterna har runnit över och höll inte i längden. Här har du i stället de politiska utspelen och andrahandsvärdet, det är en samlad del som avgör, säger Ronny Svensson.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025