loadingSvenskarna har de senaste åren handlat allt mer från Kina, inte minst från lågprisföretagen Temu och Shein. Foto: Jessica Gow/TT
Svenskarna har de senaste åren handlat allt mer från Kina, inte minst från lågprisföretagen Temu och Shein. Foto: Jessica Gow/TT
Ekonomi & Näringsliv

Temu och Shein i botten – sämst anseende i Norden

Maria Stensson/TT

E-handelsplattformarna Temu och Shein är de företag som har lägst förtroende bland konsumenter i Norden, visar en ny studie.

Importen av billiga e-handelsprodukter till EU-området har ökat kraftigt under några år, vilket framför allt drivits på av de kinesiska plattformarna Temu och Shein. I Sverige handlar var tionde konsument i åldern 18–89 där minst en gång per månad, enligt en undersökning från Svensk Handel.

Samtidigt ligger båda de populära plattformarna i botten på förtroendelistan över företag som verkar i de nordiska länderna. Det visar en ny studie från Reputation and Trust Analytics, som har genomförts i Sverige, Norge, Finland och Danmark.

"Det finns inga garantier för etik, ansvar, säkerhet och kvalitet på produkter som finns tillgängliga från ultrabilliga nätbutiker", säger utvecklingsdirektör Riku Ruokolahti i ett pressmeddelande.

Båda de kinesiskägda företagen fick mycket dåliga betyg när det gäller anseende. I toppen av anseende-rankingen hamnar traditionella företag som Ikea i Sverige, Lego i Danmark och Kone i Finland.

Topp och botten i undersökningen

Sverige

I topp: Ikea, Scania, Systembolaget

I botten: Zara, Temu, Shein

Norge

I topp: Vipps, Vinmonopolet, Ikea

I botten: Ryanair, Temu, Shein

Finland

I topp: Kone, Fazer, Ponsse

I botten: Caruna, Temu, Shein

Danmark

I topp: Novo Nordisk, Lego, Grundfos

I botten: Temu, Shein, Nordic Waste

Källa: Reputation and Trust Analytics

(TT)

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingSvenskarna har de senaste åren handlat allt mer från Kina, inte minst från lågprisföretagen Temu och Shein. Foto: Jessica Gow/TT
Svenskarna har de senaste åren handlat allt mer från Kina, inte minst från lågprisföretagen Temu och Shein. Foto: Jessica Gow/TT
Ekonomi & Näringsliv

Temu och Shein i botten – sämst anseende i Norden

Maria Stensson/TT

E-handelsplattformarna Temu och Shein är de företag som har lägst förtroende bland konsumenter i Norden, visar en ny studie.

Importen av billiga e-handelsprodukter till EU-området har ökat kraftigt under några år, vilket framför allt drivits på av de kinesiska plattformarna Temu och Shein. I Sverige handlar var tionde konsument i åldern 18–89 där minst en gång per månad, enligt en undersökning från Svensk Handel.

Samtidigt ligger båda de populära plattformarna i botten på förtroendelistan över företag som verkar i de nordiska länderna. Det visar en ny studie från Reputation and Trust Analytics, som har genomförts i Sverige, Norge, Finland och Danmark.

"Det finns inga garantier för etik, ansvar, säkerhet och kvalitet på produkter som finns tillgängliga från ultrabilliga nätbutiker", säger utvecklingsdirektör Riku Ruokolahti i ett pressmeddelande.

Båda de kinesiskägda företagen fick mycket dåliga betyg när det gäller anseende. I toppen av anseende-rankingen hamnar traditionella företag som Ikea i Sverige, Lego i Danmark och Kone i Finland.

Topp och botten i undersökningen

Sverige

I topp: Ikea, Scania, Systembolaget

I botten: Zara, Temu, Shein

Norge

I topp: Vipps, Vinmonopolet, Ikea

I botten: Ryanair, Temu, Shein

Finland

I topp: Kone, Fazer, Ponsse

I botten: Caruna, Temu, Shein

Danmark

I topp: Novo Nordisk, Lego, Grundfos

I botten: Temu, Shein, Nordic Waste

Källa: Reputation and Trust Analytics

(TT)

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025