loadingDet socialdemokratiska Kombilotteriet i en mobiltelefon. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Det socialdemokratiska Kombilotteriet i en mobiltelefon. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikes

Telemarketingbolag: S-lotters säljkrav orimliga

TT

Socialdemokraternas lotterikoncern Kombispel ställde under flera år "orimliga krav" på telemarketingbolag. Det vittnar två företagare i branschen om.

Företagen avstod från att sälja S-lotter för att slippa gå över moraliska gränser när kalkylen inte gick ihop, skriver Dagens Nyheter.

Kombispel räknade med att telefonförsäljarna skulle nå över 20 personer i timmen.

– Det är helt omöjligt. Det går inte ens i teorin, säger en av företagarna som anser att en rimlig förväntan är mellan 10 och 15, till DN.

Kombispels pressade betalningsmodell med helt provisionsbaserad ersättning bidrog till aggressiva betalningsmetoder. En sådan modell kräver att ersättningen per såld lott är hög för att det ska gå ihop sig för underleverantören, betonar de.

– Jag förstod ganska snabbt att det är omöjligt att genomföra uppdraget utan att man antingen fuskar, eller betalar ut löner som egentligen är alldeles för låga, säger en av företagarna.

Kombispels vd Jonas Nygren skriver i en kommentar att han tar kritiken på "största allvar".

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingDet socialdemokratiska Kombilotteriet i en mobiltelefon. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Det socialdemokratiska Kombilotteriet i en mobiltelefon. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikes

Telemarketingbolag: S-lotters säljkrav orimliga

TT

Socialdemokraternas lotterikoncern Kombispel ställde under flera år "orimliga krav" på telemarketingbolag. Det vittnar två företagare i branschen om.

Företagen avstod från att sälja S-lotter för att slippa gå över moraliska gränser när kalkylen inte gick ihop, skriver Dagens Nyheter.

Kombispel räknade med att telefonförsäljarna skulle nå över 20 personer i timmen.

– Det är helt omöjligt. Det går inte ens i teorin, säger en av företagarna som anser att en rimlig förväntan är mellan 10 och 15, till DN.

Kombispels pressade betalningsmodell med helt provisionsbaserad ersättning bidrog till aggressiva betalningsmetoder. En sådan modell kräver att ersättningen per såld lott är hög för att det ska gå ihop sig för underleverantören, betonar de.

– Jag förstod ganska snabbt att det är omöjligt att genomföra uppdraget utan att man antingen fuskar, eller betalar ut löner som egentligen är alldeles för låga, säger en av företagarna.

Kombispels vd Jonas Nygren skriver i en kommentar att han tar kritiken på "största allvar".

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024