Tågen står stilla i hela Norge, på grund av fel i kommunikationssystemet. Ännu fem timmar efter stoppets början har myndigheten Bane Nor ingen prognos.
– De felsöker fortfarande. De vet inte vad felet är, säger Bane Nors talesman Øystein Stavdal Paulsen.
Bane Nor, som ansvarar för järnvägen, skriver att tågets förare inte har kontakt med trafikledningen. Därför har alla tåg beordrats att stanna av säkerhetsskäl.
– Tågen som var på väg åker till slutstationen i låg hastighet, ssade Øystein Stavdal Paulsen till nyhetsbyrån NTB på morgonen.
Resande är upprörda, särskilt över bristen på information. Vy, Norges motsvarighet till SJ, har liksom det svenska bolaget även tidigare fått kritik för att man dragit ner på personalen på stationerna.
– Det finns inte en människa från Vy här. Dåligt att de inte har någon reserv när sådant här sker, säger resenären Erik Garder till tidningen VG.
– Vi jobbar med att få ut kundvägledare till stationerna, svarar Kaja Rynning Moen på Vys presstjänst.
Vy och Bane Nor hälsar också att ersättningsbussar och stortaxi sätts in där det går, särskilt i Oslo med omnejd. Men eftersom det är omöjligt att få tag i tillräckligt med ersättningstrafik vid så här omfattande problem får kunder försöka ta sig fram bäst det går – med bil, flyg, taxi, vad som helst – och sedan begära ersättning.
– Premissen är att de köpt biljett, och vi har ingen alternativ transport, säger Kaja Rynning Moen till VG.