Utrikes

Experten om flygkraschen: ”Solklar skjutning”

Amanda Åström/TT

Vad orsakade flygkraschen i Kazakstan på juldagen? Hål i skrovet på planet väcker misstankar om att det träffats av skott. Och för flygexperten Jan Ohlsson råder inga tvivel.

– Den är beskjuten, det står solklart.

Av de 64 ombord har minst 38 personer omkommit och många skadats.

Det var på juldagsmorgonen som planet från Azerbaijan Airlines kraschlandade i Aktau i Kazakstan. Ursprungligen var planet på väg till andra sidan om det Kaspiska havet, Groznyj i den ryska delrepubliken Tjetjenien, från Baku i Azerbajdzjan.

Tätt inpå kraschen kom ett uttalande från officiellt ryskt håll om att planet varit med om en fågelkollision. Vid tidpunkten framstod det som ett sannolikt scenario, enligt Jan Ohlsson.

Fåglar omöjliga

Men sedan började människor på plats att vända och vrida på planet – och upptäckte massvis med hål.

– Hålen i skrovet är böjda inåt, alltså metallen är vriden inåt, alltså kommer själva påverkan utifrån. Det finns inte en hackspett i hela världen så stor att den skulle kunna hacka sådana hål, säger Jan Ohlsson.

Dessutom hade det varit omöjligt för fåglarna att flyga in i planet bakifrån och orsaka skadorna som var i bakpartiet.

Hålen som bildats är till synes små, troligtvis orakade av en luftvärnsmissil, enligt Jan Ohlsson.

– När sprängladdningen, den lilla raketen, kommer nära ett objekt exploderar den innan objektet nås och sprider ut som en hagelsvärm av skrot och kulor som penetrerar skrovet.

Pajat styrsystem

När planet kraschade störtade det inte rakt ned. Det fattade eld och piloten förlorade kontrollen.

Det beror enligt Ohlsson troligen på att även hydrauliken, som reglerar styrningen på planet, påverkats. När den slås ut är det svårt att hålla planet i balans, framför allt vid höjdskillnader, och att bromsa in vid landning.

Normalt finns det tre oberoende hydrauliksystem, men samtliga försörjs med samma hydraulikolja som sitter bak på planet.

– På bilder kan man se att där har det gått in ett skott så att luckan är helt öppen. Antagligen har man förlorat all hydraulikvätska. Det betyder att maskinen är extremt svår att styra.

Avsändare?

Ryssland har pekats ut från flera håll som möjlig avsändare av den misstänkta beskjutningen, däribland av det brittiska flygsäkerhetsföretaget Osprey Flight Solutions.

"Filmklipp på vraket och omständigheterna kring säkerheten i sydvästra Rysslands luftrum indikerar att planet träffades av något slags luftvärnsbeskjutning", säger underrättelsechefen Matt Borie till Wall Street Journal.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Utrikes

Experten om flygkraschen: ”Solklar skjutning”

Amanda Åström/TT

Vad orsakade flygkraschen i Kazakstan på juldagen? Hål i skrovet på planet väcker misstankar om att det träffats av skott. Och för flygexperten Jan Ohlsson råder inga tvivel.

– Den är beskjuten, det står solklart.

Av de 64 ombord har minst 38 personer omkommit och många skadats.

Det var på juldagsmorgonen som planet från Azerbaijan Airlines kraschlandade i Aktau i Kazakstan. Ursprungligen var planet på väg till andra sidan om det Kaspiska havet, Groznyj i den ryska delrepubliken Tjetjenien, från Baku i Azerbajdzjan.

Tätt inpå kraschen kom ett uttalande från officiellt ryskt håll om att planet varit med om en fågelkollision. Vid tidpunkten framstod det som ett sannolikt scenario, enligt Jan Ohlsson.

Fåglar omöjliga

Men sedan började människor på plats att vända och vrida på planet – och upptäckte massvis med hål.

– Hålen i skrovet är böjda inåt, alltså metallen är vriden inåt, alltså kommer själva påverkan utifrån. Det finns inte en hackspett i hela världen så stor att den skulle kunna hacka sådana hål, säger Jan Ohlsson.

Dessutom hade det varit omöjligt för fåglarna att flyga in i planet bakifrån och orsaka skadorna som var i bakpartiet.

Hålen som bildats är till synes små, troligtvis orakade av en luftvärnsmissil, enligt Jan Ohlsson.

– När sprängladdningen, den lilla raketen, kommer nära ett objekt exploderar den innan objektet nås och sprider ut som en hagelsvärm av skrot och kulor som penetrerar skrovet.

Pajat styrsystem

När planet kraschade störtade det inte rakt ned. Det fattade eld och piloten förlorade kontrollen.

Det beror enligt Ohlsson troligen på att även hydrauliken, som reglerar styrningen på planet, påverkats. När den slås ut är det svårt att hålla planet i balans, framför allt vid höjdskillnader, och att bromsa in vid landning.

Normalt finns det tre oberoende hydrauliksystem, men samtliga försörjs med samma hydraulikolja som sitter bak på planet.

– På bilder kan man se att där har det gått in ett skott så att luckan är helt öppen. Antagligen har man förlorat all hydraulikvätska. Det betyder att maskinen är extremt svår att styra.

Avsändare?

Ryssland har pekats ut från flera håll som möjlig avsändare av den misstänkta beskjutningen, däribland av det brittiska flygsäkerhetsföretaget Osprey Flight Solutions.

"Filmklipp på vraket och omständigheterna kring säkerheten i sydvästra Rysslands luftrum indikerar att planet träffades av något slags luftvärnsbeskjutning", säger underrättelsechefen Matt Borie till Wall Street Journal.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025