loadingNy rapport från SAS. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Ny rapport från SAS. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Svag svensk krona slår mot SAS

Tobias Österberg/TT

Flygbolaget SAS fortsätter att blöda ekonomiskt. Den svaga svenska kronan slår hårt mot bolaget som redovisar ännu en miljardförlust.

Förlusten före skatt skrivs till drygt 3 miljarder kronor för perioden februari–april, mer än en fördubbling jämfört med samma period föregående år.

Hittills i år innebär det nu en förlust på över 4 miljarder, då finns det dock en tydligt påverkande faktor, den svenska kronan där en dollar i nuläget kostar omkring 10,70 kronor. Rensat för valutaeffekter hade resultatet i stället förbättrats med nästan 600 miljoner kronor.

– Det är den mest utmanande delen för oss just nu. Det är fakta, att driva internationell verksamhet med den svagaste kronan på länge är en utmaning, säger vd:n Anko van der Werff till TT.

Betalar i dollar

Flygbolag som SAS betalar för flygbränsle i dollar, flygplatsavgifter till destinationer i USA – en av bolagets viktigaste marknader – påverkas också av valutakurserna. Eftersom SAS just nu befinner sig i en rekonstruktionsprocess har man enligt Anko van der Werff också begränsade möjligheter till hedging, det vill säga minska risken för ogynnsam valutautveckling.

Mera positivt för bolaget är då att antalet passagerare steg till 10,6 miljoner, en ökning med 7,3 procent. Inför sommaren ser också bolaget en stigande efterfrågan:

– Vi ökar vår kapacitet och vi fyller våra flygplan i allt större utsträckning. Vi ser att konsumenterna fortfarande prioriterar att flyga.

Använd säkerhetsbälte

Flygindustrin har samtidigt den senaste tiden skakats av händelsen där en passagerare omkom i samband med en resa mellan London och Singapore med Singapore Airlines. Detta i anslutning till kraftig turbulens vilket förutom dödsfallet även innebar att ett dussintal passagerare skadades.

Anko van der Werff har varit i kontakt med vd:n för Singapore Airlines och betonar att detta är en otroligt sällsynt händelse:

– Det var inget problem med flygplanet och säkerheten är prio nummer ett för flygindustrin. Jag kan bara ge ett råd till passagerare, när du sitter på din plats, använd säkerhetsbälte på samma sätt som du använder bälte när du färdas i en bil, säger han.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingNy rapport från SAS. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Ny rapport från SAS. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Svag svensk krona slår mot SAS

Tobias Österberg/TT

Flygbolaget SAS fortsätter att blöda ekonomiskt. Den svaga svenska kronan slår hårt mot bolaget som redovisar ännu en miljardförlust.

Förlusten före skatt skrivs till drygt 3 miljarder kronor för perioden februari–april, mer än en fördubbling jämfört med samma period föregående år.

Hittills i år innebär det nu en förlust på över 4 miljarder, då finns det dock en tydligt påverkande faktor, den svenska kronan där en dollar i nuläget kostar omkring 10,70 kronor. Rensat för valutaeffekter hade resultatet i stället förbättrats med nästan 600 miljoner kronor.

– Det är den mest utmanande delen för oss just nu. Det är fakta, att driva internationell verksamhet med den svagaste kronan på länge är en utmaning, säger vd:n Anko van der Werff till TT.

Betalar i dollar

Flygbolag som SAS betalar för flygbränsle i dollar, flygplatsavgifter till destinationer i USA – en av bolagets viktigaste marknader – påverkas också av valutakurserna. Eftersom SAS just nu befinner sig i en rekonstruktionsprocess har man enligt Anko van der Werff också begränsade möjligheter till hedging, det vill säga minska risken för ogynnsam valutautveckling.

Mera positivt för bolaget är då att antalet passagerare steg till 10,6 miljoner, en ökning med 7,3 procent. Inför sommaren ser också bolaget en stigande efterfrågan:

– Vi ökar vår kapacitet och vi fyller våra flygplan i allt större utsträckning. Vi ser att konsumenterna fortfarande prioriterar att flyga.

Använd säkerhetsbälte

Flygindustrin har samtidigt den senaste tiden skakats av händelsen där en passagerare omkom i samband med en resa mellan London och Singapore med Singapore Airlines. Detta i anslutning till kraftig turbulens vilket förutom dödsfallet även innebar att ett dussintal passagerare skadades.

Anko van der Werff har varit i kontakt med vd:n för Singapore Airlines och betonar att detta är en otroligt sällsynt händelse:

– Det var inget problem med flygplanet och säkerheten är prio nummer ett för flygindustrin. Jag kan bara ge ett råd till passagerare, när du sitter på din plats, använd säkerhetsbälte på samma sätt som du använder bälte när du färdas i en bil, säger han.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024