loadingHåll koll på vad som gäller när det slår om. Arkivbild. Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT
Håll koll på vad som gäller när det slår om. Arkivbild. Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT
Inrikes

Snart billigare att trotsa gult ljus

TT

Att köra mot gult är – bortom mångas vetskap – otillåtet. Men snart blir det inte lika dyrt att åka fast för den otillåtna passeringen.

Generellt sett måste en trafikant stanna vid gult ljus – precis som vid rött ljus – men med undantag för när det inte är möjligt att göra det på ett trafiksäkert sätt.

Som det ser ut nu är boten för att passera vid gult ljus detsamma som vid rött, 3 000 kronor. Men från och med den 21 februari sänks bötesbeloppet för att köra mot gult till 2 000 kronor, vilket Teknikens Värld var först med att rapportera om.

Syftet med sänkningen, som riksåklagaren beslutat om, är att göra en differentiering mellan att köra mot gult respektive rött.

"När flerfärgssignal visar rött råder det inte någon tvekan om att det är trafikfarligt att färdas förbi stopplinje eller motsvarande. När signalen visar gult är trafikfaran inte lika påtaglig eftersom det finns en marginal i förhållande till när övrig trafik kommer ut i korsningen", säger kammaråklagare Johan Bülow, som lett arbetet, i ett pressmeddelande.

Det anses helt enkelt inte vara lika allvarligt att trotsa gult ljus som rött.

Utöver sänkningen för att köra mot gult kommer det även bli förändringar i bötesbeloppen för bland annat säkring av last, och för A-traktorförare utan LGF-skylt rätt monterad höjs böterna från 500 kronor till 1 500 kronor.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingHåll koll på vad som gäller när det slår om. Arkivbild. Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT
Håll koll på vad som gäller när det slår om. Arkivbild. Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT
Inrikes

Snart billigare att trotsa gult ljus

TT

Att köra mot gult är – bortom mångas vetskap – otillåtet. Men snart blir det inte lika dyrt att åka fast för den otillåtna passeringen.

Generellt sett måste en trafikant stanna vid gult ljus – precis som vid rött ljus – men med undantag för när det inte är möjligt att göra det på ett trafiksäkert sätt.

Som det ser ut nu är boten för att passera vid gult ljus detsamma som vid rött, 3 000 kronor. Men från och med den 21 februari sänks bötesbeloppet för att köra mot gult till 2 000 kronor, vilket Teknikens Värld var först med att rapportera om.

Syftet med sänkningen, som riksåklagaren beslutat om, är att göra en differentiering mellan att köra mot gult respektive rött.

"När flerfärgssignal visar rött råder det inte någon tvekan om att det är trafikfarligt att färdas förbi stopplinje eller motsvarande. När signalen visar gult är trafikfaran inte lika påtaglig eftersom det finns en marginal i förhållande till när övrig trafik kommer ut i korsningen", säger kammaråklagare Johan Bülow, som lett arbetet, i ett pressmeddelande.

Det anses helt enkelt inte vara lika allvarligt att trotsa gult ljus som rött.

Utöver sänkningen för att köra mot gult kommer det även bli förändringar i bötesbeloppen för bland annat säkring av last, och för A-traktorförare utan LGF-skylt rätt monterad höjs böterna från 500 kronor till 1 500 kronor.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025