Att köra mot gult är – bortom mångas vetskap – otillåtet. Men snart blir det inte lika dyrt att åka fast för den otillåtna passeringen.
Generellt sett måste en trafikant stanna vid gult ljus – precis som vid rött ljus – men med undantag för när det inte är möjligt att göra det på ett trafiksäkert sätt.
Som det ser ut nu är boten för att passera vid gult ljus detsamma som vid rött, 3 000 kronor. Men från och med den 21 februari sänks bötesbeloppet för att köra mot gult till 2 000 kronor, vilket Teknikens Värld var först med att rapportera om.
Syftet med sänkningen, som riksåklagaren beslutat om, är att göra en differentiering mellan att köra mot gult respektive rött.
"När flerfärgssignal visar rött råder det inte någon tvekan om att det är trafikfarligt att färdas förbi stopplinje eller motsvarande. När signalen visar gult är trafikfaran inte lika påtaglig eftersom det finns en marginal i förhållande till när övrig trafik kommer ut i korsningen", säger kammaråklagare Johan Bülow, som lett arbetet, i ett pressmeddelande.
Det anses helt enkelt inte vara lika allvarligt att trotsa gult ljus som rött.
Utöver sänkningen för att köra mot gult kommer det även bli förändringar i bötesbeloppen för bland annat säkring av last, och för A-traktorförare utan LGF-skylt rätt monterad höjs böterna från 500 kronor till 1 500 kronor.