loadingMiljöforskaren Maria Granberg beskriver arbetet med att sanera olja som en kamp mot klockan. Arkivbild. Foto: Foto: Privat.
Miljöforskaren Maria Granberg beskriver arbetet med att sanera olja som en kamp mot klockan. Arkivbild. Foto: Foto: Privat.
Utrikes

Skyddad natur hotas efter oljeutsläppet vid Krim

Tove Christensen/TT

Skyddad natur vid Krimhalvön kan ta smällen om inte oljan från de nödställda ryska tankfartygen saneras, enligt miljöforskaren Maria Granberg. Det är en kamp mot klockan – men frågan är hur prioriterat utsläppet är i krigstider.

Två ryska tankfartyg har under söndagen hamnat i sjönöd i ett oväder utanför annekterade Krimhalvön och rapporterats ha tagit skada. Minst ett av fartygen tycks ha kapsejsat, och enligt uppgifter till ryska medier finns det tusentals ton olja ombord på fartygen.

– Om det läcker ut olja där så är det en svår situation, speciellt med tanke på att det är krig, och jag vet inte hur man prioriterar sådana oljespill i en krigssituation, säger Maria Granberg, som är expert på oljeutsläpp vid IVL Svenska miljöinstitutet.

Speciella vattenområden

Olyckan har skett i Kertjsundet, som ligger mellan Krimhalvön och Ryssland, och som skiljer norra Svarta havet från bihavet Azovska sjön. Enligt Maria Granberg finns det mycket skyddad natur i området. Det handlar om speciella vattenområden där det inte är särskilt djupt. Fartygen rapporteras även vara mindre än en landmil från kusten.

I ovädret är det risk för vågor och hög sjö, vilket kan påverka oljans spridning. Om det är tjockare olja kan vågorna slå in vatten i oljan så den växer i omfång.

– Det blir som en mousse. Ofta brukar man säga att det är väldigt viktigt att agera snabbt för annars blir det en svåröverskådlig situation.

Marco Polo-olyckan i närminnet

Maria Granberg tillägger att det är svårt att bedöma läget då informationen är bristfällig. Hon sätter hoppet till att all olja inte har runnit ut och jämför med Marco Polo-olyckan utanför Blekinges kust för ett år sedan. Nu handlar det om tusentals ton olja – då var det ungefär 55 ton och saneringen pågår fortsatt med klumpar av olja som dyker upp.

– Man vet hur det kväver bottenlevande organismer och kan påverka fisk i kustområdet. Om man jämför med Marco Polo gjorde man enorma saneringsinsatser och det gav en mycket positiv effekt så man inte fick så stora konsekvenser.

Granberg ser långsiktiga problem om oljan inte saneras. Dels kan fartygstrafiken i området hjälpa till att sprida oljan ytterligare och dels är Svarta havet ett innanhav, så oljan har ingenstans att ta vägen utom till land.

– Har man inte möjlighet att göra det så får miljön ta smällen. Sådana här grunda områden brukar ofta vara ställen dit fåglar kommer, och vissa flyttfåglar samlas, så man kan se att det kan bli konsekvenser över tid.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingMiljöforskaren Maria Granberg beskriver arbetet med att sanera olja som en kamp mot klockan. Arkivbild. Foto: Foto: Privat.
Miljöforskaren Maria Granberg beskriver arbetet med att sanera olja som en kamp mot klockan. Arkivbild. Foto: Foto: Privat.
Utrikes

Skyddad natur hotas efter oljeutsläppet vid Krim

Tove Christensen/TT

Skyddad natur vid Krimhalvön kan ta smällen om inte oljan från de nödställda ryska tankfartygen saneras, enligt miljöforskaren Maria Granberg. Det är en kamp mot klockan – men frågan är hur prioriterat utsläppet är i krigstider.

Två ryska tankfartyg har under söndagen hamnat i sjönöd i ett oväder utanför annekterade Krimhalvön och rapporterats ha tagit skada. Minst ett av fartygen tycks ha kapsejsat, och enligt uppgifter till ryska medier finns det tusentals ton olja ombord på fartygen.

– Om det läcker ut olja där så är det en svår situation, speciellt med tanke på att det är krig, och jag vet inte hur man prioriterar sådana oljespill i en krigssituation, säger Maria Granberg, som är expert på oljeutsläpp vid IVL Svenska miljöinstitutet.

Speciella vattenområden

Olyckan har skett i Kertjsundet, som ligger mellan Krimhalvön och Ryssland, och som skiljer norra Svarta havet från bihavet Azovska sjön. Enligt Maria Granberg finns det mycket skyddad natur i området. Det handlar om speciella vattenområden där det inte är särskilt djupt. Fartygen rapporteras även vara mindre än en landmil från kusten.

I ovädret är det risk för vågor och hög sjö, vilket kan påverka oljans spridning. Om det är tjockare olja kan vågorna slå in vatten i oljan så den växer i omfång.

– Det blir som en mousse. Ofta brukar man säga att det är väldigt viktigt att agera snabbt för annars blir det en svåröverskådlig situation.

Marco Polo-olyckan i närminnet

Maria Granberg tillägger att det är svårt att bedöma läget då informationen är bristfällig. Hon sätter hoppet till att all olja inte har runnit ut och jämför med Marco Polo-olyckan utanför Blekinges kust för ett år sedan. Nu handlar det om tusentals ton olja – då var det ungefär 55 ton och saneringen pågår fortsatt med klumpar av olja som dyker upp.

– Man vet hur det kväver bottenlevande organismer och kan påverka fisk i kustområdet. Om man jämför med Marco Polo gjorde man enorma saneringsinsatser och det gav en mycket positiv effekt så man inte fick så stora konsekvenser.

Granberg ser långsiktiga problem om oljan inte saneras. Dels kan fartygstrafiken i området hjälpa till att sprida oljan ytterligare och dels är Svarta havet ett innanhav, så oljan har ingenstans att ta vägen utom till land.

– Har man inte möjlighet att göra det så får miljön ta smällen. Sådana här grunda områden brukar ofta vara ställen dit fåglar kommer, och vissa flyttfåglar samlas, så man kan se att det kan bli konsekvenser över tid.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024