Skyddad natur vid Krimhalvön kan ta smällen om inte oljan från de nödställda ryska tankfartygen saneras, enligt miljöforskaren Maria Granberg. Det är en kamp mot klockan – men frågan är hur prioriterat utsläppet är i krigstider.
Två ryska tankfartyg har under söndagen hamnat i sjönöd i ett oväder utanför annekterade Krimhalvön och rapporterats ha tagit skada. Minst ett av fartygen tycks ha kapsejsat, och enligt uppgifter till ryska medier finns det tusentals ton olja ombord på fartygen.
– Om det läcker ut olja där så är det en svår situation, speciellt med tanke på att det är krig, och jag vet inte hur man prioriterar sådana oljespill i en krigssituation, säger Maria Granberg, som är expert på oljeutsläpp vid IVL Svenska miljöinstitutet.
Speciella vattenområden
Olyckan har skett i Kertjsundet, som ligger mellan Krimhalvön och Ryssland, och som skiljer norra Svarta havet från bihavet Azovska sjön. Enligt Maria Granberg finns det mycket skyddad natur i området. Det handlar om speciella vattenområden där det inte är särskilt djupt. Fartygen rapporteras även vara mindre än en landmil från kusten.
I ovädret är det risk för vågor och hög sjö, vilket kan påverka oljans spridning. Om det är tjockare olja kan vågorna slå in vatten i oljan så den växer i omfång.
– Det blir som en mousse. Ofta brukar man säga att det är väldigt viktigt att agera snabbt för annars blir det en svåröverskådlig situation.
Marco Polo-olyckan i närminnet
Maria Granberg tillägger att det är svårt att bedöma läget då informationen är bristfällig. Hon sätter hoppet till att all olja inte har runnit ut och jämför med Marco Polo-olyckan utanför Blekinges kust för ett år sedan. Nu handlar det om tusentals ton olja – då var det ungefär 55 ton och saneringen pågår fortsatt med klumpar av olja som dyker upp.
– Man vet hur det kväver bottenlevande organismer och kan påverka fisk i kustområdet. Om man jämför med Marco Polo gjorde man enorma saneringsinsatser och det gav en mycket positiv effekt så man inte fick så stora konsekvenser.
Granberg ser långsiktiga problem om oljan inte saneras. Dels kan fartygstrafiken i området hjälpa till att sprida oljan ytterligare och dels är Svarta havet ett innanhav, så oljan har ingenstans att ta vägen utom till land.
– Har man inte möjlighet att göra det så får miljön ta smällen. Sådana här grunda områden brukar ofta vara ställen dit fåglar kommer, och vissa flyttfåglar samlas, så man kan se att det kan bli konsekvenser över tid.